سامانه جامع گمرکی، مبنای قیمت گذاری کالاها برای تخصیص ارز دولتی

مسئولان گمرک، وزارت صنعت معدن تجارت،​ جهاد کشاورزی ، بهداشت و بانک مرکزی توافق کردند تا اطلاعات سامانه جامع گمرکی مبنای قیمت گذاری کالاها برای تخصیص ارز دولتی شود

مسئولان گمرک، وزارت صنعت معدن تجارت،​ جهاد کشاورزی ، بهداشت و بانک مرکزی توافق کردند تا اطلاعات سامانه جامع گمرکی مبنای قیمت گذاری کالاها برای تخصیص ارز دولتی شود.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی گمرک ایران؛ جلسه ای با حضور فرود عسگری، مجتبی خسروتاج، علی اکبر مهر فرد معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران بانک مرکزی و وزارت بهداشت در گمرک ایران برگزار و توافق جدیدی در خصوص قیمت گذاری کالاهای وارداتی و تخصیص ارز دولتی حاصل شد.

بنابراین گزارش؛ این جلسه با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به معاون اول رئیس جمهور برگزار شد تا بر اساس دستور رئیس جمهور موضوع اتصال سازمان توسعه تجارت و بهداشت به سامانه ارزشگذاری گمرک جهت تخصیص ارز بررسی و عملیاتی شود.

در روزهای گذشته مسعود کرباسیان در مکاتبه‌ای به اسحاق جهانگیری اعلام کرد که گمرک ایران همزمان با راه اندازی سامانه جامع گمرکی بانک اطلاعات ارزش را نیز در قالب سامانه ارزش (TSC) به منظور مقابله با بیش اظهاری و یا کم اظهاری در گمرکات، کاهش دخالت سلیقه های فردی در امر رسیدگی و تعیین ارزش کالا ، بالا بردن و کاهش تخلفات در بستر وب راه اندازی و در معرض عموم قرار داده است و به طور متناوب با توجه به تغییرات قیمت جهانی کالا به روزرسانی می شود.

در این نامه کرباسیان به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد داد تا به منظور جلوگیری از تخصیص ارز بالاتر از ارزش های واقعی کالا و خروج آن از کشور قبل از تخصیص و حواله ارزی، هماهنگی لازم فی مابین سازمان توسعه تجارت و گمرک به عمل آید و قبل از صدور ثبت سفارش نسبت به بررسی و تایید ارزش های اعلامی اقدام و سپس نسبت به صدور ثبت سفارش اقدام شود.

به دنبال این پیشنهاد معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا با فوریت ­مسئولان گمرک، وزارت صنعت معدن تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت و بانک مرکزی این موضوع را بررسی کنند و در جلسه ای که عصر امروز برگزار شد این توافق به عمل آمد تا­اطلاعات ارزشگذاری کالایی (TSC) سامانه جامع گمرکی مبنای قیمت گذاری کالاها برای تخصیص ارز دولتی قرار گیرد.

بنابراین­ مقرر شد تا سامانه ارزش کالایی گمرک (TSC) در اختیار سازمان توسعه تجارت، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی قرار گیرد تا قبل از صدور ثبت سفارش نسبت به بررسی های لازم به منظور جلوگیری از خروج ارز کنترل های لازم صورت گیرد.

در پایان این جلسه نیز تفاهم نامه ارسال اطلاعات ثبت سفارش و اظهار کالا فی مابین ­فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران و مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امضا ش­.

بر اساس این تفاهم نامه، سازمان توسعه تجارت مکلف است همزمان با صدور ثبت سفارش کالا اطلاعات مربوط به ثبت سفارش را با درج مشخصات کامل به صورت سیستمی و آنلاین به سامانه جامع گمرک ایران ارسال و هر گونه تغییرات در اصلاحیه، جایگزین ، ویرایش و ... در ثبت سفارش صرفا قبل از اظهار انجام و با ذکر دلایل در اختیار گمرک ایران قرار گیرد.­

همچنین گمرک مکلف است همه­ اطلاعات مربوط به اظهار و ترخیص کالا را همزمان در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار دهد و هر گونه تغییر، اصلاح و ویرایش پس از اظهار کالا توسط سازمان توسعه تجارت صرفا با اعلام گمرک ایران صورت پذیرد.

بانک اطلاعات ارزش گذاری کالایی گمرک (TSC) ­از زیر سامانه های سامانه جامع گمرکی به شمار می رود و در حال حاضر ارزش ۴۲۰ هزار رکورد کالایی پس از استعلام از واحدهای تولیدی، انجمن‌ها، اصناف، تشکل ها و تولیدکنندگان معتبر خارجی در این سامانه به ثبت رسیده است و معتبرترین بانک اطلاعاتی ارزشگذاری کالایی در کشور به شمار می رود.

کد خبر 24986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =