قیام بریکس علیه تهدیدات تجاری

کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که حدود ۴۰ درصد جمعیت دنیا و تقریبا یک چهارم تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهند، معتقدند زمان تغییر در نظام تجاری جهان فرا رسیده است

وب‌سایت اقتصادی Fin24 آفریقای جنوبی نوشت: کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که حدود 40 درصد جمعیت دنیا و تقریبا یک چهارم تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهند، معتقدند زمان تغییر در نظام تجاری جهان فرا رسیده است.

کشورهای بریکس بعد از نشستی سه روزه در ژوهانسبورگ، خواهان نظم جهانی گزینشی و عادلانه‌تر در دیپلماسی و تجارت شدند. این در حالی است که چین به عنوان بزرگ‌ترین عضو این اتحاد، با افزایش تعرفه تجاری چند میلیارد دلاری آمریکا مواجه شده است.  

کشورهای مذکور همچنین خواهان اصلاحات در سازمان ملل، شورای امنیت و صندوق بین‌المللی پول شدند تا این نهادها نماینده بهتری برای کشورهای در حال توسعه باشند و از اعضای سازمان تجارت جهانی از جمله آمریکا خواستند به قوانین این سازمان پایبند بمانند. رییس جمهور چین، شی جین‌پینگ، که کشورش هدف اصلی تنش‌های سیاسی با آمریکا قرار دارد، هدایت مطرح کردن درخواست چندجانبه‌گرایی در تجارت در این نشست را بر عهده داشت.

در همین زمینه، سیریل رامافوسا، رییس جمهور آفریقای جنوبی، در پایان نشست به خبرنگاران گفت: «به این نتیجه رسیدیم که باید هر کاری لازم است برای تقویت سیستم تجاری چندجانبه که در حال حاضر هدف حمله قرار گرفته، انجام دهیم. کارهای زیادی می‌توان انجام داد.»

رامافوسا افزود: «اعضای بریکس کشورهای مستقلی هستند و هیچ‌گاه برای جانبداری کردن تحت فشار قرار نخواهند گرفت. هیچ‌ یک از ما به عنوان اعضای بریکس، نمی‌پذیریم که کسی به ما تحمیل کند چه کسی باید دوست‌مان باشد و چه کسی دشمن‌مان.»

کارشناسان می‌گویند نشست بریکس به‌ویژه برای چین بسیار موفقیت‌آمیز بوده، چون ائتلافی از بازارهای نوظهور که می‌خواهد از یک نظام تجاری چندجانبه حمایت کند، تشکیل شده است. این کشورها در حال حاضر دستورالعملی که تا پیش از این وجود نداشت تدوین کرده‌اند.

کلیه کشورهای این نشست به تقویت همکاری در عرصه انرژی و توسعه تکنولوژی‌های جدید متعهد شدند.  

کد خبر 24992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =