بیش از ۵۰۰ میلیون دلار افزایش صادرات در ۴ ماهه نخست سال

حمید حسینی: سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار و امسال ۲ میلیارد ۵۵۴ میلیون دلار صادرات به عراق داشته ایم که نشان می دهد در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار افزایش صادرات به این کشور را تجربه کرده و کماکان روند مثبتی را در مبادلات تجاری دو کشور شاهدیم

سید حمید حسینی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز با اشاره به تنوع و اهمیت بازار عراق به تشریح وضعیت صادرات ایران به این کشور پرداخت و گفت: سال گذشته 2 میلیارد و 54 میلیون دلار و امسال 2 میلیارد 554 میلیون دلار به عراق داشته ایم  که نشان می دهد در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از 500 میلیون دلار افزایش صادرات به این کشور را تجربه کرده و کماکان روند مثبتی را در مبادلات تجاری دو کشور شاهدیم.

وی جهش ارزی را فرصتی برای رشد صادرات قلمداد کرد و گفت: رشد نرخ ارز سبب شده تقریبا همه گروههای کالایی ما در عراق مشتری داشته باشند.

حسینی بازار عراق را به لحاظ تنوع کالایی خارق العاده خواند و گفت: تقریبا برای هر کالایی که در ایران تولید می شود در بازار عراق تقاضا وجود دارد و تنوع صادرکنندگان حوزه عراق نیز به دلیل همین امتیاز است.

 وی خاطر نشان کرد: عراق با رشد جمعیتی 3.8 درصد در پانزده تا بیست سال آینده از جمعیت ایران، پیشی خواهد گرفت و نه تنها امروز بلکه در سالهای اتی نیز بازار بالقوه و مهمی برای ایران تلقی می شود.

 وی افزود: یکی از نقاط ضعف تعاملات تجاری ایران با عراق این است که مبادلات تجاری دوجانبه نداریم و حجم صادرات عراق به ایران رقم قابل توجهی نیست.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر اساس آمار منتشر شده از سوی کشورهای مبدا صادراتی به عراق در سال 2016، چین را با 8.3 میلیارد دلار بزرگترین شریک وارداتی عراق معرفی کرد و گفت: در ادامه ترکیه با 8.2 میلیارد دلار و ایران با 8 میلیارد دلار در رتبه های بعدی صادرکنندگان کالا به عراق قرار دارند.

حسینی اذعان داشت پس از گذشت 6 ماه از خروج داعش از عراق، مردم این کشور مطالبات خود بابت بهبود اوضاع اقتصادی کشور را پیگیری می کنند و در شرایط فعلی بی نظمی  در ساختار حاکمیتی این کشور، اجازه ساماندهی و  اجرای برنامه های اصلاحی اقتصادی را در عراق با مشکل مواجه کرده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی عراق در ادامه یکی از نقاط ضعف ارتباط تجاری ایران با عراق را عدم صادرات عراق به ایران عنوان کرد و گفت: رقم صادرات عراق دذ حدود 75 میلیون دلار است که رقمی ناچیز محسوب شده و این یک نقطه ضعف محسوب میشود چرا که نمی توانیم با این کشور مبادلات دوجانبه ترتیب بدهیم.

حسینی به تسهیل امور ترانزیتی در حوزه عراق اشاره کرد و گفت: حدود 3 میلیارد دلار سالانه از ایران به عراق ترانزیت می شود و به زودی بازارچه مهران، در راستای تسهیل امور ترانزیتی با عراق، به ترانزیت کالا تخصیص داده می شود.

وی گفت: 23.5 درصد بازار عراق در دست چین است ، ترکیه مقام دوم و ایران شریک سوم تجاری این کشور محسوب می شود و امارات در رتبه چهارم شرکای تجاری عراق قرار دارد؛ آمار صادراتی از سال 87 تا کنون از 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به رقم 6 میلیارد و 425 میلیون دلار در سال 96 رسیده است و اقلام متنوعی از مواد غذایی، فولاد، تا تجهیرات نیروگاهی را در بر می گیرد و متوسط ارزش صادراتی کشور 350 دلار است که در حوزه عراق به دیلیل ماهیت مصرفی کالای صادراتی ما، این رقم بالای 500 دلار است.

حمید حسینی  با استناد بر آمار سازمان توسعه تجارت کشور بر اساس گروه بندی تعرفه ای، اعلام کرد: سال گذشته، 727 میلیون دلار محصولات حیوانی در گروه تعرفه یک و 867 میلیون دلارمحصولات نباتی درگروه دو تعرفه و چربی ها، روغن های حیوانی و نباتی در گروه سوم تعرفه ای با رقم 88 میلیون دلار به عراق صادر شده است.

 به گفته این مقام مسئول، 818 میلیون دلار محصولات صنایع مواد غذایی، شامل فراورده های گوشتی، انواع شیرینی، شکلات و بستنی و... در سال 96 به عراق صادر شده است.

حمید حسینی با ذکر اینکه عراقی ها با سرعت در حال تقویت صنایع سبک خود هستند پیش بینی کرد این کشور در آینده نزدیک تقاضای زیادی برای مواد اولیه خواهد داشت. وی گفت: سرمایه گذاری در صنایع کوچک در عراق با استقبال چشمگیری مواجه شده و در آینده به خصوص در حوزه مواد پتروشیمی عراق می تواند به بازار بزرگی برای محصولات پتروشیمی ایران بدل شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، وضعیت صادرات محصولات نساجی را به عراق، با وجود رقیب قدری چون ترکیه خوب ارزیابی کرد و گفت: در حالیکه ترکیه در همه شهرهای عراق فروشگاههای بزرگ پوشاک و محصولات نساجی دارد، در مجموع 11 درصد بازار نساجی عراق در دست ایران است و انواع محصولات ما در این حوزه از پنبه، فرش، انواع پارچه و فرش به این کشور صادر می شود.

وی از افزایش صادرات مصنوعات ایرانی به عراق خبر داد و گفت: پتانسیل مطلوبی در مقطع زمانی فعلی و با آغاز بازسازی عراق برای ایران به وجود آمده است ؛ تقاضا برای مصنوعات ساخته شده از سنگ، گچ و سیمان با شروع بازسازی در عراق اوج گرفته و وضعیت خوبی در این زمینه داریم و پیرو همین اتفاق وزنه گمرکات غرب کشور افزایش داشته و حجم زیادی از مصالح ساختمانی از جکله شیشه، سفال، گچ، کاشی و سرامیک، سیمان و... از این مجاری صادر می شود.

حسینی اظهار داشت: 60 درصد تولید صادراتی ما در حوزه سرامیک به عراق صادر می شود و امسال وضعیت رو به رشدی را در این بخش انتظار داریم.

وی گفت: با وجود مزیت جغرافیایی، کیفی و حمل و نقلی که ایران از آن برخوردار است، می توانیم رقبای خود را در بازار عراق به راحتی کنار بزنیم و عدم توفیق ما در این بازار قطعا به سیاست های غلط ما بر می گردد.

حسینی در خصوص ظرفیت بازار خودروی عراق برای محصولات ایرانی گفت: عراقی ها از خودروی ایرانی استقبال می کنند، خودروی ایرانی با تعرفه صفر به عراق صادر می شود و حتی در گذشته 30 درصد بازار عراق متعلق به شرکت ساپیا بود؛ هرچند سال گذشته صادرات خودرو به عراق کاهش داشته اما این پتانسیل در بازار عراق وجود دارد. سایپا و ایران خودرو در عراق خط مونتاژ دارند و قطعات مورد نیاز را با تعرفه صفر از ایران تامین می کنند و در مقابل رقبا که با تعرفه چهل درصد حاضرند، برگ برنده را در دست دارند.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: مشکلات زیادی از جمله نبود زیرساختهای بانکی و بیمه ای، عدم قرارداد تعرفه ترجیحی، مشکلات گمرکی، مقررات استاندارد، ویزا، بی ثباتی در قوانین و مقررات در کشور عراق، در مسیر صادرات کالا به عراق  خصوصا برای شرکت های بزرگ وجود دارد و عمده ترین دلیل حل نشدن مشکلات موجود تن ندادن طرف عراقی برای تشکیل یک جلسه رسمی برای حل و فصل مشکلات است و تلاشهای ما برای تشکیل کمیسیون عالی همکاریهای دو کشور تا این لحظه بی نتیجه مانده است.

وی بیان داشت: شرکت های مدیریت صادراتی ما در بازار عراق درگیر نیستند. واحد تولیدی ما کالای خود را به واسطه عراقی با بدترین شکل ممکن می فروشد و در واقع تجار ایرانی و عراقی با یکدیگر کار نمی کنند و لذا به دلیل اینکه تجار عراقی از مبادلات تجاری با ایران نفعی نمی برند، فشاری به دولت برای رفع مشکلات تجاری با دو کشور نمی آورند.

حسینی گفت: عمده تجارت ما با مرزنشینان و تجار نجف و کربلاست که خرده تاجر محسوب می شوند و عملا ارتباطی با تجار بزرگ عراقی نداریم، حال آنکه ضروری است برای ایجاد ساختار تجاری اصولی و حرفه ای با تجار بزرگ عراقی ارتباط گرفت.

 

 

 

 

 

کد خبر 25001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =