رشد دلار هیجانی و غیرمنطقی است/اطلاعیه بانک مرکزی

افزایش قیمت دلار در بازار تنها به دلیل رشد هیجانات است و به هیچ وجه پشتوانه منطقی ندارد اما ابزارهای دولت برای عبور از این شرایط چیست؟

شب گذشته بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه ای درباره تحولات اخیر بازار ارز و طلا تاکید کرد که تحولات غیرعادی اخیر تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد.

به گزارش اگزیم نیوز روز گذشته قیمت دلار در بازار تهران از مرز 11 هزار تومان هم گذشت و این موضوع باعث نگرانی هایی بین فعالان اقتصادی گردید. این در حالی است که دولت اقداماتی را برای ایجاد تعادل در این بازار در ماه های اخیر عملیاتی کرده که آخرین آن تغییر رییس کل بانک مرکزی بود.

با این حال به نظر می رسد عوامل غیرسیاستی در حال تغییر فضای ارزی کشور است. در این رابطه بانک مرکزی در اطلاعیه ای که دیشب منتشر کرد اعلام کرده حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود، تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است به دقت زیرنظر دارد.

بانک مرکزی در ادامه این اطلاعیه با تاکید بر اینکه این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، افزود: این بانک برنامه های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود در دست تهیه دارد که ظرف روزهای آینده عملیاتی کرده و اطلاع رسانی لازم را در این خصوص به عمل خواهد آورد.

کارشناسان معتقدند آنچه مسلم است اتفاقی در حوزه واقعی اقتصاد ایران هنوز رخ نداده و اتفاقات بازارهای ارز و طلا ناشی از هیجانات است و همین موضوع باعث شده تا قیمت ها با افزایش روبرو شوند. در این بین عبدالناصر همتی، رییس کل جدید بانک مرکزی در برنامه های خود اعلام کرد که قصد دارد تا از طریق حذف رانت ارزی، حمایت از صادرات، حمایت از بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و افزایش بهره وری منابع مالی تعادل را به این بازار برگرداند.

وی معتقد است بازار ارز به این دلیل با مشکلاتی روبرو شده که تعادل در منابع و مصارف به هم خورده است و در این راستا حفظ قدرت ارزی کشور مساوی با صیانت و تقویت منابع و ذخایر بانک مرکزی، کنترل تورم، اصلاح ناترازی‌های موجود در شبکه بانکی، استقرار نظم و انضباط در بانک‌ها و به مهار کشیدن حجم نقدینگی بالا و فزاینده حاضر و هدایت مناسب آن با ابزارهای سیاست پولی و اعتباری است.

همتی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی بازار ارز، محصول ناترازی‌های عمیق ترازنامه نظام بانکی، بی‌تدبیری در استفاده از ابزارهای سیاست پولی و سردرگمی در اعمال سیاست‌های ارزی است؛ دلیل اصلی ایجاد نابسامانی در بازار ارز را عدم کنترل و هدایت جریان نقدینگی، خلق نقدینگی بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی و نبود ابزار‌های جایگزین مناسب برای دارایی‌هایی مانند ارز و سکه طلا و البته القای جو بدبینی و انتظارات منفی توسط دشمنان با هدف ترسیم آینده‌ای تیره و نامطمئن در ذهن مردم دانست.

همتی با اشاره به لزوم مبارزه با فساد و رانت خواری در نظام پولی و ارزی کشور گفت: امروز مبارزه با فساد و رانت‌خواران در نظام پولی و ارزی یکی از مطالبات جدی مردم است که باید به طور جدی و مستمر سرلوحه فعالیت همکارانم در سیستم بانکی کشور باشد.

در این راستا باید منتظر ماند تا رییس کل جدید بانک مرکزی سیاست های خود را در این حوزه عملی کند و به این ترتیب بتوان شرایط را برای تعادل بخشی به بازار ارز مورد سنجش قرار داد.

در مقابل بازار سکه نیز با قیمت های بالا و حباب قابل توجهی که دارد می تواند نقدینگی سرگردان را به سرعت جذب کند که در این صورت ممکن است قیمت سکه از مرزهای کنونی نیز فراتر رود. این در شرایطی است که هیچ سیگنالی در ارتباط با کمبود طلا در بازار ایران وجود ندارد ولی میل به فروش در این بازار به شدت کاهش یافته و این موضوع در کنار هجوم تقاضا باعث افزایش قیمت ها شده است.

در این بین کارشناسان معتقدند دولت باید طرح تعمیق بازار ثانویه در دستور فوری دولت قرار بگیرد. به عقیده آنها هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و حتی با این که تحریم ها نزدیک است اما حتی این موضوع هم دلیل مناسبی برای این رشد هیجانی نیست و بر این اساس دولت باید به سرعت افزایش جذب منابع ارزی را در سامانه هایی مثل نیما و بازار ثانویه فراهم کند.

بر این اساس باید سریعا صاحبان منابع ارزی و صادرکنندگان از جمله بخش های پتروشیمی، فولاد و معدنی باید عزم خود را برای تزریق ارز به بازار جزم کنند تا به این ترتیب عمق بازار افزایش یابد وگرنه در بازار کم عمق فعلی نمی توان امیدی به بهبود قیمت ارز داشت.

کد خبر 25004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =