آسیا در مقابله با جنگ تجاری ترامپ

ممکن است امسال وضعیت برای کشورهای آسیایی به منوال سال گذشته و با رشد همراه نباشد زیرا تعرفه های تجاری و سیاست های حمایت گرایانه ممکن است تا حد زیادی بر توان تجاری کشورها اثر منفی بر جای بگذارد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از منابع معتبر بین المللی حجم تجارت جهانی در سال گذشته 10.5 درصد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته و به 17.32 تریلیون دلار رسیده است که بخشی از این رشد ارزش به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی و تقاضای قوی برای محصولات نیمه هادی بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ژاپن تایمز این رشد حجم تجارت به رغم سیاست های حمایت گرایانه ای بوده که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از ابتدای روی کار آمدن خود بر آن تأکید کرده بود. بر اساس این گزارش میزان صادرات چین در سال گذشته 7.8 درصد رشد کرده و به 2.26 تریلیون دلار رسیده درحالیکه ایالات متحده در جایگاه دوم قرار گرفته و 6.6 درصد رشد صادرات را در این مدت تجربه کرده و به 1.55 تریلیون دلار رسیده است.

در سال گذشته همچنین ژاپن به مدد افزایش صادرات تجهیزات حمل و نقل و صدور تولیدات نیمه هادی به چین و ماشین آلات به ایالات متحده توانست رشد 8.2 درصدی صادرات را تجربه کرده و این شاخص اقتصادی را به 697.2 میلیارد دلار برساند این در حالی است که میزان واردات آن با رشد 10.5 درصدی به 671 میلیارد دلار رسید.

به این ترتیب این کشور برای دومین سال متوالی توانست تراز تجاری خود را مثبت نگه دارد. با این حال کارشناسان و سازمان های آماری و بازرگانی در آسیا اعلام می کنند که ممکن است امسال وضعیت برای این کشورهای آسیایی به همین منوال باقی نماند زیرا تعرفه های تجاری و سیاست های حمایت گرایانه ممکن است تا حد زیادی بر توان تجاری کشورها اثر منفی بر جای بگذارد.

نگرانی های مربوط به جنگ تجاری بین چین و آمریکا و چشم انداز تعرفه های سنگین روی محصولات صادراتی دو کشور به خصوص در بخش خودرو سرمایه گذاران را ناامید و تقاضا برای کالاهای تجاری را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

در این رابطه یکی از تحلیلگران ژاپنی می گوید: اگر دولت ترامپ اقدامات محدود کننده تجاری خود را ادامه دهد این موضوع می تواند روی تجارت کشورهای آسیایی و سایر نقاط دنیا اثر منفی بر جای بگذارد.

با این حال کشورهای آسیایی از جمله ژاپن قراردادهای موافقت تجاری گسترده ای را در سال جاری تاکنون با اتحادیه اروپا امضا کرده اند که این موافقت نامه ها می تواند اوضاع را متعادل سازد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از رویترز اخیرا مجلس سنای آمریکا به اتفاق آراء لایحه ای را تصویب کرد که تعرفه ها بر دستگاههای تُستر، مواد شیمیایی و حدود ۱۶۶۰ قلم کالای وارداتی دیگر به آمریکا را کاهش می دهد و یا حذف می کند.

ترامپ با هدف کنترل صنایع فناوری پیشرفته چین، تهدید خود برای وضع تعرفه روی واردات کالاهای چینی را از ۵۰ به ۴۵۰ میلیارد دلار افزایش داد. چین نیز با وضع تعرفه روی واردات از آمریکا واکنش نشان داد. تاثیر این تعرفه‌ها عمدتا از سوی کشاورزان و قانونگذاران حزب جمهوریخواه آمریکا ملموس خواهد بود. ترامپ با یک بسته کمک ۱۲ میلیارد دلاری که انتقاد کشاورزان را برانگیخت، درصدد جبران این مسئله برآمده است.

کد خبر 25008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =