تعرفه های بالا پاشنه آشیل صادرات لوازم خانگی به عراق

محمود استقلال: در حالیکه برخی کشورها با یک سوم تعرفه، لوازم خانگی خود را به عراق صادر می کند، افزایش تعرفه ها کار را برای صادرکنندگان لوازم خانگی ایران به این کشور سخت می کند

رئیس کمیسیون صادرات انجمن لوازم خانگی کشور در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز از افزایش چراغ خاموش تعرفه لوازم خانگی خنک کننده به عراق از 8 به 24 دلار خبر داد و گفت: با وجود اینکه عراق بصورت رسمی اعلام کرده که تعرفه های این کشور برای همه کشورها یکسان است اما در عمل برای واردات کولرآبی به این کشور تعرفه سنگین تری را اعمال می کند.

مجید استقلال به  امتیاز قراردادهای تجارت ترجیحی عراق با کشورهای عربی منطقه از جمله لبنان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر لبنان با یک سوم تعرفه، لوازم خانگی خود را به عراق صادر می کند و این شرایط کار را برای صادرکنندگان لوازم خانگی ایران به این کشور سخت می کند.

وی به حضور رقیب قدرتمندی مانند چین در بازار عراق اشاره کرد و گفت: چین محصولات جایگزین قابل رقابت با محصولات ایرانی را در بازار عراق در دستور کار دارد و پیش بینی می شود با ادامه این روند و مشکلاتی که صادرکنندگان ما با آن دست به گریبانند، چین بخش عمده ای از صادرات 130 میلیون دلاری کولرهای آبی را از ایران برباید.

 استقلال افزود: محصولات ایرانی علی رغم برخورداری از کیفیت و قیمت مناسب از ضعف شدید در حوزه برندسازی رنج می برند و محصولات ترکیه ای توانسته اند با تقویت برندهای خود، سلیقه بازار را به سمت تولیدات ترکیه ای متمایل کنند.

وی از تمایل عراقی ها برای تولید محصولات ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: پیشنهادهای جدی برای تاسیس واحدهای تولید محصولات ایرانی از سوی طرف عراقی داریم، این سیاستی است که ترکیه سالها قبل دنبال کرده و با ایجاد خط تولید در کشور هرف صادراتی توانسته بسیاری از هزینه های صادراتی را کاهش داده و پایگاه خود را در این بازار تقویت کند.

محمود استقلال در ادامه  پیشنهاد داد: کنسرسیوم های متشکل از شرکت های خدماتی و تولیدی تشکیل شود تا ضمن آن بخش خدماتی، وظیفع ساخت واحدهای تولیدی را درعراق و سایر کشورهای منطقه به عهده بگیرد و بخش تولیدی نیز تامین کالا را تضمین کند.

وی افزود: موضوع برگزاری نمایشگاههای تخصصی باید با جدیت بیشتر دنبال شود، ما سالانه نمایشگاه لوازم خانگی را در ایران برگزار می کنیم؛ ظرفیت صنایع لوازم خانگی کشور در برخی محصولات خوب ارزیابی می شود و پیشنهاد انجمن این است که به جای برگزاری نمایشگاه در عراق، از تجار عراقی برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به عمل آید.

این فعال حوزه لوازم خانگی با گلایه از خلا تخصیص ارز برای تولیدات صادراتی لوازم خانگی در خارج کشور گفت: سازمان توسعه تجارت به صراحت اعلام کرد که برنامه ای برای تخصیص ارز صادراتی به حوزه تولید صادراتی لوازم خانگی در خارج از کشور ندارد و این موضوع برنامه های ایجاد خط تولید در کشور هدف صاداتی را منتفی می کند و که نتیجه آن از دست رفتن بازار صادراتی کشور است.

به گزارش اگزیم نیوز بر اساس اطلاعات  انجمن لوازم خانگی ایران محصولات لوازم خانگی همچون کولرآبی، بخاری گازی، آبگرمکن، اجاق گاز، چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی به دیگر کشورها صادر می شوند که سالانه بیش از 300 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد؛ گردش مالی تولید لوازم خانگی در کشور هشت میلیارد دلار است و 75 درصد انواع لوازم خانگی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و چهارصد  واحد تولیدی بزرگ و کوچک در صنعت لوازم خانگی کشور به صورت رسمی فعالیت  داشته و 100 هزار نفر نیز در این واحدها مشغول کار هستند.

کد خبر 25024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =