سپرهای دفاعی ایران در برابر تحریم

همکاری چین، هند، اروپا و سیاست های ارزی دولت می توانند شرایط را برای افزایش مقاومت اقتصادی در وضعیت تحریم بهبود بخشند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از یک شبکه رادیویی آمریکایی (NPR) آمریکا به دنبال آن است تا توانایی های ایران را در حوزه اقتصادی محدود کند و به آن آسیب وارد کند.

بنا بر این گزارش آمریکا در تلاش است تا توانایی ایران را در حوزه هایی که قبل از برجام برطرف شده بود کاهش دهد و در این مسیر از ابزار دلار و محدودیت تجارت در حوزه فلزات مانند فولاد و صنایع خودروسازی استفاده کرده و نفت را نیز برای شرکای ایران تحریم کرده است.

این شبکه رادیویی می گوید آمریکا در تلاش است تا صادرات فرش و پسته را نیز با مشکل مواجه سازد و برای این تصمیمات به همراهی اروپایی ها نیازمند است با این حال اروپا حاضر نیست این کشور را همراهی کند. به این ترتیب همزمان با آغاز نخستین دور از تحریم ها توسط ترامپ اروپا نیز نخستین دور از تحریم شرکت هایی که از تحریم های آمریکا حمایت کنند را استارت زده است.

آمریکا در بخش دوم سیاست های خود قصد دارد فروش نفت و بانک مرکزی ایران را تحریم کند و در این مسیر اعلام کرده هر کس با ایران تجارت کند با امریکا تجارت نخواهد کرد.

کمیسیون اروپا اما اعلام کرده به شدت به دنبال حمایت از مرزهای مشخص شده در برجام خواهد بود و سپرهای قانونی برای حمایت از کسب و کارهایی که با ایران ارتباط دارند در نظر خواهد گرفت. کمیسیون اروپا با اشاره به این که در سال 2017 اروپا با ایران 23 میلیارد دلار تجارت داشته که بخش زیادی از این رقم به حوزه انرژی اختصاص داشته اهمیت ارتباط با ایران را بار دیگر متذکر شده است.

در این بین البته هستند شرکت هایی که ایران را ترک کرده اند اما هنوز شرکت های بزرگی حاضر به ادامه همکاری با ایران هستند. برخی کارشناسان معتقدند شرکت های بزرگی که با آمریکا همکاری های تجاری گسترده دارند بیشتر در معرض این تحریم ها قرار دارند اما شرکت های کوچک و متوسط به همکاری خود با شرکت های ایرانی ادامه خواهند داد.

به گفته انها شرکت های اروپایی با تحلیل ریسک و پاداش نتیجه گیری می کنند که همکاری با تهران را به چه شکلی ادامه دهند زیرا در برابر سهامداران خود پاسخگو هستند. با این حال چند روز پیش ایران توانست تعداد 5 فروند هواپیمای ATR مورد نیاز خود را دریافت کند و این موضوع نشان می دهد شرایط هنوز به آن بدی نیست. با این حال دور دوم تحریم ها نیز در پیش است و این تحریم ها می تواند روی صادرات نفت ایران تأثیر بگذارد با این حال برخی کشورها از جمله چین و هند حاضر به کاهش خرید خود نیستند.

در کنار این دو، کشورهای اروپایی نیز از جمله خریداران نفت ایران هستند که احتمالا به خرید خود ادامه دهند. به این ترتیب باید گفت رویای صفر شدن صادرات نفت ایران عملا محقق نخواهد شد اما ممکن است به میزانی کاهش یابد که برخی معتقدند این میزان کاهش می تواند در حدود 30 درصد باشد.

این گزارش می افزاید اقتصاد ایران اما واکنش هیجانی نسبت به تحریم ها از خود نشان داده به طوریکه ارزش ریال تا قبل از آغاز تحریم ها 50 درصد کاهش یافت ولی با سیاست هایی که دولت در پیش گرفت توانست مسیر افزایشی قیمت دلار را متوقف و حتی قیمت ارز بار دیگر کاهش یابد.

در این بین این که تورم به 13.7 درصد در ماه تیر رسیده نشان می دهد افزایش قیمت دلار تا حدی توانسته روی اقتصاد اثرگذار باشد ولی دولت برنامه های مهمی را در حوزه واردات کالاهای اساسی و پایین نگه داشتن قیمت ها در پیش گرفته است.

کد خبر 25059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =