جنگ فولادی آمریکا-ترکیه و تغییر مسیر جریانات تجاری دنیا

حمله اخیر رییس جمهور آمریکا علیه ترکیه و اعلام افزایش قابل توجه تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور، ضربه تازه‌ای به یکی از مهم‌ترین صنایع ترکیه وارد می‌کند و شکل جریانات تجارت جهانی را تغییر می‌دهد

به گزارش اگزیم نیوز بلومبرگ در تحلیلی نوشت، حمله اخیر رییس جمهور آمریکا علیه ترکیه و اعلام افزایش قابل توجه تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور، ضربه تازه‌ای به یکی از مهم‌ترین صنایع ترکیه وارد می‌کند و شکل جریانات تجارت جهانی را تغییر می‌دهد. آمریکا قصد دارد تعرفه‌های واردات فولاد ترکیه را 50 درصد و واردات آلومینیوم را 20 درصد افزایش دهد.

ترکیه با تعرفه‌های جدید، مشتریان آمریکایی خود را که بازار مهم فولاد جهان محسوب می‌شوند، از دست می‌دهد. البته این قانون کسب‌وکار تولیدکنندگان فولاد ترکیه را متوقف نمی‌کند، اما آنها را مجبور می‌کند بازارهای جدیدی پیدا کنند؛ از جمله کشورهای شمال آفریقا یا خاورمیانه و یا حتی اروپا.

کارشناسان می‌گویند این اتفاق مطمئنا برای صنعت فولاد ترکیه چالش ایجاد می‌کند، چون ترکیه عمدتا قراضه وارد می‌کند و محصول می‌فروشد که با توجه به کاهش ارزش لیر، برای آنها گران تمام می‌شود.  

ترکیه 62 درصد میلگرد مورد استفاده در سازه‌های بتن، 37 درصد لوله‌های حفاری و 14 درصد ورق‌های فولادی نورد سرد وارداتی آمریکا را تامین می‌کند. قانون تعرفه‌ای جدید، احتمالا شرکت‌های آمریکایی را در وضعیت مطلوبی قرار می‌دهد.

طبق داده‌های اداره آمار آمریکا، در پنج ماهه منتهی به ماه مه، ترکیه حدود 500 هزار تن فولاد به آمریکا صادر کرد که این رقم در مدت زمان مشابه سال قبل، بیش از 1 میلیون تن بوده است. آمریکا اولین خریدار فولاد ترکیه بود و حالا به رتبه سوم تنزل کرده است.

فولاد، به‌ویژه در قالب ورق یا میلگرد، بازار به شدت سیالی است و شرکت‌ها معمولا به سادگی خریدار جایگزین پیدا می‌کنند. محدودیت واردات به ابزار محبوب سیاستمداران آمریکایی و اروپایی تبدیل شده و این موضوع هم مسیر جریان مبادله فولاد را تغییر می‌دهد.

ترکیه ششمین تولیدکننده فولاد جهان است و رتبه 31 تولید آلومینیوم را در اختیار دارد. طبق آمارهای بانک جهانی، در سال 2017، آمریکا حدود 4500 تن آلومینیوم از ترکیه وارد کرده است.

ترکیه در واکنش به اقدامات آمریکا، اوایل امسال جهت صادارت خود را به کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و اسپانیا تغییر داد. تعرفه‌های جدید این نگرانی را برای تولیدکنندگان بومی اروپا ایجاد کرده که صادرات ترکیه به منطقه بیش از پیش افزایش یابد. 

کد خبر 25075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =