عراق همچنان پیشتازترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی است

حسینی : طرف عراقی به دنبال یافتن سازوکارهای جدید است تا تاثیر تحریم ها را کمتر کرده و تقویت تجارت با ایران را در برنامه خود دارد. طی سه ماه اول سال‌جاری بیش از ۵ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور صورت گرفته که بر این اساس، عراق به‌عنوان پیشتازترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی است

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با اگزیم نیوز در واکنش به اظهار نظرهای ضد و نقیض مقامات عراقی در خصوص پایبندی این کشور به تحریم های اعمال شده از سوی دولت امریکا در مورد ایران و تاثیر آن در روابط تجاری دو کشور، اظهار داشت: درحال حاضر عراق به نوعی دولت ندارد و همه منتظر هستند تا بازشماری آرا شروع شود و دولت جدید کار خود را آغاز کند. براین اصل دولت فعلی نمی تواند تصمیم جدیدی اتخاذ کند و تنها موظف است در چارچوب بودجه سال جاری آن کشور را تا زمان استقرار دولت جدید اداره کند. بنابراین هرگونه اظهارنظر در این زمینه نمی تواند تاثیری در روابط تجاری بین ایران و عراق داشته باشد.

حمید حسینی در مورد موضع جدید بانک مرکزی عراق و صدور دستور عدم معامله دلاری با ایران گفت: به دلیل اعمال مجدد تحریم های امریکا بر علیه ایران، عراق مجبور شده است تا استفاده از دلار آمریکا در نقل و انتقالات مالی با ایران را متوقف کند. اما پیش از این نیز مبادلات تجاری بین دو کشور برپایه ریال بود و بانک های عراقی هیچ همکاری با ایران نداشتند.

حسینی یادآورشد طرف عراقی نیز به دنبال یافتن سازوکارهای جدید است تا تاثیر تحریم ها را کمتر کرده و تقویت تجارت با ایران را در برنامه خود دارد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در مورد خبر توقف صادرات خودروهای ایرانی به عراق، یادآورشد: این مسئله ربطی به دولت عراق ندارد. شرکت عراقی که نمایندگی محصولات ایران خودرو و سایپا را برعهده دارد و در عراق واحد مونتاژ این محصولات را دایر کرده، این تصمیم را گرفته است. این شرکت اعلام کرده که به اندازه کافی قطعه در اختیار دارد و خط مونتاژ نیز فعال است و فعلا واردات را به حالت تعلیق درآورده است که این مسئله ربطی به دولت عراق و قوانین آن ندارد.

وی در ادامه افزود: تصمیم این شرکت براساس فشار شرکت های خودرویی دیگر است که نمایندگی خود را به این شرکت واگذار کرده اند.

حسینی در مورد فعالیت فروشگاه های زنجیره ای ایران و ضرورت حضور بیشتر آنها خاطرنشان ساخت: فروشگاه زنجیره ای افق کوروش با راه اندازی 2 شعبه توانسته حضور قابل قبولی داشته باشد و در برنامه بلند مدت خود پیش بینی تعداد بیشتری از شعب را دارد. در این زمینه فروشگاه های زنجیره دیگری نیز برای حضور درعراق تمایل نشان داده اند که پیگیری لازم را در این زمینه در دستور کار اتاق بازرگانی داریم.

وی استقبال عراقی ها را از فروشگاه های زنجیره ای ایران بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ترک ها در این زمینه بسیار فعال هستند و کردها و کویتی ها نیز هایپرمارکت های زیادی را در این کشور راه اندازی کرده اند. اما فضا برای فروشگاه های ایرانی بسیار مستعد است و گسترش این امر می تواند در صادرات کالاهای ایرانی به این کشور نیز تاثیرگذار باشد.

حسینی با تاکید بر افزایش صادرات غیرنفتی ایران به عراق ابراز داشت: طی سه ماه اول سال‌جاری صادرات غیرنفتی ایران به عراق حدود ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تن به ارزش بیش از یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که بر این اساس، عراق به‌عنوان پیشتازترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی است.

وی با اعلام سهم 15 درصدی ایران در بازار عراق افزود: در این مدت صادرات ایران به عراق با ۱۳ درصد رشد ارزشی و ۳ درصد رشد وزنی مواجه بوده است. در این دوره ۱۱۰ رسته کالایی با بیش از ۱۴۰۰ نوع محصول با برندهای مختلف از ایران به عراق صادر شده است که بیشترین کالاهای صادراتی شامل مصنوعات پلاستیکی، کالاهای صنعتی، محصولات زراعی، فرآورده‌های لبنی، محصولات ساختمانی با اولویت کاشی و سرامیک، لوازم پاکیزگی و خانه‌داری، شیرینی و شکلات، رب گوجه‌فرنگی و قطعات خودرو بوده  که در ۶۰ رسته با میانگین ارزش ۲۰ میلیون دلار برای هر رسته ارزیابی شده است. عراق پس از کشورهای چین و امارات، در رده سوم بازارهای هدف صادراتی ایران از آغاز سال‌جاری تاکنون است.

حسینی درمورد اعمال تعرفه های گمرکی جدید برای واردات کالا به عراق نیز یادآورشد: برخی از این تعرفه ها تاثیری در صادرات ما ندارد؛ به عنوان نمونه ایران در بازار کت و شلوار عراق حضور چندانی ندارد و تعرفه های مربوط به آن بیشتر صادرات ترکیه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزایش 200 درصدی تعرفه واردات کتاب های درسی را یادآور شد و گفت: این تعرفه نیز تاثیری در صادرات ما ندارد، زیرا کتاب های درسی مورد نیاز عراق از کشورهای عربی مثل لبنان وارد می شود.

به گفته دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، ایران تولیدکننده و صادرکننده دیزل ژنراتور هم نیست؛ بنابراین، افزایش تعرفه گمرکی این کالا نیز صادرات ایران را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

حسینی اضافه کرد: افزایش تعرفه بعضی اقلام مانند شوینده ها، خامه و سیب زمینی خلال، ممکن است موجب کاهش مصرف عراقی ها شود که در این صورت بر صادرات ما تاثیر می گذارد. شورای وزیران عراق همچنین تعرفه گمرکی واردات خامه، واکسن نیوکاسل، واکسن طاعون ونشخوارکنندگان کوچک را 100 درصد، واردات بلوک های سبک ساختمانی را 27 درصد، کتاب های درسی مقطع ابتدایی و راهنمایی را 200 درصد و تعرفه چیپس سیب زمینی را 85 درصد افزایش داده است.

وی افزود: روند افزایش تعرفه های گمرکی از ماهها قبل آغاز شده است و پیش بینی می شود همچنان با قدرت ادامه یابد.  سیاست رشد تولیدات داخلی و تصمیم دولت عراق برای حمایت از آن عاملی برای افزایش تعرفه های گمرکی در این کشور شد و این امر نیازمند توجه ویژه فعالان اقتصادی ایران به امر سرمایه گذاری به جای اکتفا به فروش کالا است. عراق 72 قلم کالای جدید را نیز در فهرست حمایت از تولیدات داخلی خود قرار داده است و احتمال افزایش تعرفه های آن وجود دارد.

به گزارش اگزیم نیوز بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته 6 میلیارد و 502 میلیون دلار بود که بجز 77 میلیون دلار صادرات عراق به ایران، بقیه به صادرات ایران به عراق اختصاص داشت.

کد خبر 25084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =