تداوم وضعیت قرمز در اقتصاد ترکیه

در پی بروز تنش اقتصادی بین ترکیه و آمریکا در روزهای اخیر که به افت شدید ارزش لیر منتهی شد بازارهای جهانی باز هم با روندهای متلاطمی روبرو شدند و به سقوط خود ادامه دادند

در پی بروز تنش اقتصادی بین ترکیه و آمریکا در روزهای اخیر که به افت شدید ارزش لیر منتهی شد بازارهای جهانی باز هم با روندهای متلاطمی روبرو شدند و به سقوط خود ادامه دادند.

به این ترتیب در لحظه تنظیم این خبر ارزش سهام اغلب بازارهای دنیا با افت روبرو شد و لیر ترکیه باز هم بخشی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد به طوریکه هر دلار آمریکا 6.6 لیر و هر یورو 6.7 لیر در بازار ترکیه معامله می شود.

در این بین رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در تلاش است تا وابستگی تجاری کشورش را به دلار تا حد ممکن کاهش دهد و با ارزهای محلی به معامله بپردازد که در این زمینه معامله بر اساس واحد پولی روسیه، چین و ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

وی روز یکشنبه در ترابزون اعلام کرد به آمریکا که تحریم ها و تعرفه های تجاری سختی را در مسیر حرکت ترکیه قرار می دهد از طریق ایجاد اتحادهای جدید و بازارهای جدید پاسخ می دهد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گاردین، در هفته گذشته آمریکا با افزایش تعرفه های تجاری برای فولاد و آلومینیوم که به ترتیب به ارقام 50 و 20 درصد رسیده تلاش کرد تا روابط تجاری واشنگتن-آنکارا را به دنبال دستگیری یک کشیش آمریکایی در ترکیه به چالش بکشد.

ترامپ در این مورد در حساب توییتری خود نوشت روابط ما با ترکیه در این زمان خوب نیست. اما آنطور که گاردین نوشته اتفاقات ترکیه فراتر از اختلافات تجاری گسترش یافته است. سرمایه گذاران به طور فزاینده ای از 350 میلیارد دلار بدهی های خارجی که بانک ها و شرکت های ترکیه دارند در هراسند و معتقدند ناتوانی آنها در تامین مالی این ارقام با کاهش ارزش پول و افزایش تورم در حال خودنمایی است.

با افزایش بحران، مصرف کنندگان ترکیه با افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو مواجه شده اند و انتظار می رود نرخ تورم از نرخ فعلی 15.4 درصدی فعلی به سرعت افزایش یابد. وزیر دارایی ترکیه، در مصاحبه ای با روزنامه حریت که روز یکشنبه منتشر شده، با توصیف ضعف لیر اظهار کرد که برنامه عملی برای مهار وضعیت موجود آماده است.

وی گفت: از روز دوشنبه صبح، موسسات ما اقدامات لازم را انجام خواهند داد. وی همچنین گفت که طرح هایی برای بانک ها و بخش واقعی اقتصاد از جمله کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​که بیشتر تحت تاثیر نوسانات ارز خارجی قرار دارند، آماده شده است.

وی گفت: ما به سرعت اقدامات لازم را با بانک ها انجام خواهیم داد. به گفته کارشناسان بانک مرکزی هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم و یا سایر اقدامات برای کاهش ارزش ارز در اختیار ندارد.

گفته می شود اردوغان مخالف افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم بالا است، اما بسیاری از تحلیلگران خواستار این اقدام هستند. اردوغان روز شنبه طی سخنانی در نشست مشورتی حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در استان ساحلی ریزه در شمال شرق این کشور، اعلام کرد که کشورش در حال آماده سازی برای استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری خارجی خود است. 

وی در این باره اظهار داشت: آماده استفاده از ارزهای محلی در تجارت خود با چین، روسیه، ایران، اوکراین و دیگر کشورهای دارای بالاترین حجم مبادلات تجاری با آنها هستیم. رئیس جمهوری ترکیه همچنین تصریح کرد: در صورتی که کشورهای اروپایی بخواهند از چنگال دلار رها شوند، ترکیه آماده راه اندازی همان سیستم (استفاده از ارز محلی) با آنها نیز می باشد.

کد خبر 25085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =