تولید یک میلیون خودرو حتی در شرایط تحریم

نعمت بخش : با وجود تحریم ها که باعث باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد ، تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد. آزاد سازی قیمت خودرو علاوه براینکه خودروسازها را از وضعیت زیان دهی خارج میکند موجب تعدیل قیمت ها نیز می شود زیرا بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص می کند

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با اگزیم نیوز در پاسخ به این سوال که علت درخواست آن انجمن از وزیر صنعت در مورد فروش خودرو در قیمت حاشیه بازار چه بوده؟ اظهار داشت: اگر با تصمیم شورای اقتصاد اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار به خودروسازان داده شود به طور حتم دست سودجویان و دلالان از بازار خودرو کوتاه خواهد شد و مردم امکان خرید خودرو در سایت فروش را پیدا خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ارز و سوبسید به بسیاری از کالاها داده نمی شود و به نوعی باید با ارز آزاد تهیه شود برای حذف بساط رانت و فساد اجازه بدهند قیمت را حاشیه بازار تعیین کند. در صورت آزادسازی قیمت خودرو مانند قیمت ارز در بازار ثانویه، حاشیه بازار قیمت نهایی را تعیین می کند و با این روش دست دلال‌ها از این بازار قطع شده و بازار خودرو به آرامش می رسد.

دبیرانجمن خودروسازان با تاکید براینکه افزایش قیمت ارز بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو است، عنوان کرد: آزادسازی قیمت خودرو علاوه براینکه خودروسازها را از وضعیت زیان دهی خارج میکند موجب تعدیل قیمت ها نیز می شود زیرا بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص می کند.

وی با بیان اینکه درصورت آزاد شدن قیمت ها دلال‌ها نیز عملا از بازار خودرو خارج می‌شوند، افزود: در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد خودرو با قیمت ارزان تری بدون واسطه به دست مصرف کننده می رسد. به طور مثال اگر آزاد سازی صورت بگیرد خودرو 206 که امروز در بازار 70 میلیون و در کارخانه 50 میلیون است به طور حتم کمتر از قیمت بازار دست مصرف کننده می‌رسد و از آن طرف خودروسازها هم با ضرر محصول خود را نمی‌فروشند.

نعمت بخش با اشاره به فروش هفته گذشته گروه خودروسازی بهمن، یادآورشد: قرار بود نزدیک به 250 خودرو توسط این گروه به فروش برسد که در همان لحظه اول 250 هزار نفر قبت نام کردند که این آمار نشان می دهد میزان موفقیت هر متقاضی یک در هزار بوده است. این میزان تقاضا نشان می دهد که این بازار جذاب است و دلالان می توانند قیمت ها را با نوسان بسیار نسبت به کارخانه به مشتری تحمیل کنند.

دبیر انجمن خودروسازان در مورد اعمال مجدد تحریم ها از سوی آمریکا و تاثیر آن بر صنایع خودروسازی خاطرنشان ساخت: تمهیدات در نظر گرفته شده دراین مورد افزایش سطح داخلی سازی و به نوعی تقویت توان داخلی و تکیه بر بومی سازی است. ضمن اینکه در مورد برخی قطعات کشورهای چین، هند و ترکیه را جایگزین اروپایی ها کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه به هر حال تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد و افت خواهیم داشت، ابراز داشت: تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد. میزان تولید خودرو در سال 95 نسبت به سال 94 شاهد رشد 40 درصدی و در سال 96 نسبت به سال 95 با رشد 15 درصد در تولید روبه رو شده است در 2 ماهه اول سال 97 هم نسبت تولید خودرو به سال گذشته 31 درصدی را نشان می‌دهد.

نعمت بخش درمورد طرح‌های پیش فروش خودرو که تحویل محصولات را به ماه‌های آینده و حتی یک سال آینده موکول کرده‌اند، عنوان کرد: آنچه خودروسازان تولید می‌کنند به شرط عدم ناقصی در قطعه به بازار عرضه می‌شود اما فروش مدت دار در پیش فروش ها به دلیل اجرای تعهدات قبلی فروش خودروسازان است علاوه بر این با توجه به مشکلات تحریم خودروسازان مجبور به فروش مدت دار در قراردادها هستند. ناگفته نماند که در حال حاضر حدود 50 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ایران خودرو و سایپا به دلیل نواقص قطعه قرار دارد.

 

کد خبر 25091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =