ثبات، دستاورد بسته ارزی جدید برای صنعت

مهدی پورقاضی: به نظر می رسد بسته ارزی جدید دولت اثر تحریم‌های داخلی و سیاست‌های اشتباه گذشته را کاهش خواهد داد و ثبات را برای بازار کسب و کار به ارمغان خواهد آورد

مریم خورشیدی- مهدی پورقاضی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در خصوص بسته ارزی جدید بانک مرکزی و تاثیر دستورالعمل بانک مرکزی و تاثیر آن بر فعالیت بنگاههای صنعتی گفت: مهمترین دستاورد این موضوع ایجاد فضای رقابتی سالم بین تولید کنندگان و ارائه بهترین خدمات برای مصرف کنندگان است به هر حال باید پذیرفت که ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرده و ادامه سیاست های گذشته در حوزه تخصیص ارز صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه صنعت ما وارد آورده است؛ اما به نظر می رسد بسته ارزی جدید دولت اثر تحریم‌های داخلی و سیاست‌های اشتباه گذشته را کاهش خواهد داد و ثبات را برای بازار کسب و کار به ارمغان خواهد آورد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد:  بسته جدید ارزی دولت در بردارنده نکات مثبت و اصلاحی در حوزه ارزی است؛ از سرگیری فعالیت صرافی ها و مشخص شدن تکلیف تخصیص ها فضای شفاف و روشنی را در حوزه ارزی ایجاد می کند که لازمه فعالیت های اقتصادی است و در ادامه ثبات را برای فضای کسب و کار به ارمغان می آورد.

وی بیان داشت سالهاست بخش خصوصی اعلام می کند که واقعی شدن نرخ ارز یک ضرورت برای اقتصاد کشور است و این اقدام بانک مرکزی این ظرفیت را دارد که نرخ واقعی ارز را به دنبال داشته باشد و مانع ادامه رانت  بین خریدار و فروشنده شود هرچند این سیاست نیازمند تداوم و مدیریت دقیق است.

 به گفته پورقاضی هنوز مکانیزم اجرایی واگذاری ارز از طرف صادرکننده و استفاده واردکننده در بازار ثانویه به طور دقیق مشخص نشده، در واقع بستر فعالیت در این بازار فراهم اما سازوکار آن مبهم است و باید این ابهامات رفع شود.

پورقاضی افزود: صنعت کشور از بسته ارزی استقبال کرده و صاحبان صنایع پذیرفته اند که مواد اولیه بنگاههای خود را بر اساس نرخی  که در سامانه سنا مشخص می شود ، فراهم کنند و طبیعی است که قیمت محصولات نیز بر همان اساس تعیین می شود.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم تصمیم گیریهای مناسب در حوزه ارزی،  صنایع کماکان نیازمند حمایت هستند، گفت: دولت وعده توقف شش‌ماهه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از بنگاه‌های کوچک  و متوسط و یا از بخشودگی جرائم تأمین اجتماعی و افزایش تسهیلات بانکی را می دهد اما تا حل مشکلات صنعت راه درازی در پیش است و ضروری است  نظام مالیاتی،  تامین اجتماعی و نیز بانکی کشور عزم جدی برای رفع کامل موانع و مشکلات داشته باشند و از برنامه های مقطعی که جز فرصت تنفس کوتاه، فایده ای برای صنعت ندارند خودداری شود.

   عضو انجمن صنایع همگن پلاستیک با گلایه از عدم مشورت دولت با بخش خصوصی در تصمیم گیری های اقتصادی گفت: انتظار می رود در حوزه های تخصصی از نظر صاحبنظران و فعالین اقتصادی که از نزدیک مشکلات را می شناسند استفاده شود؛ با این وجود علی رغم مطرح کردن این درخواست باز هم شاهد سیاستگذاریها بدون اطلاع و مشورت با بخش خصوصی هستیم. هرچند در مجموع  بسته حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند به صنایع در شرایط تحریم کمک کند  اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب و  اتخاذ سیاستی که همه جوانب را در نظر گرفته باشد فاصله داریم.

کد خبر 25093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =