چالش های جدی آمریکا برای تحریم ایران

ترامپ برای تحریم ایران باید کل دنیا را تحریم کند زیرا برجام برای سازمان ملل قابل احترام بوده و ضمانت اجرایی دارد با این حال روسیه، چین و سه کشور اروپایی قدرت های مهمی هستند که آمریکا در مقابل آنها قرار گرفته است

پایگاه خبری و تحلیلی ATIMES آمریکا در گزارشی با بررسی وضعیت ایران در منطقه بعد از تحریم آمریکا ابعاد مختلف فعالیت های رو به رشد ایران را در شرایط فعلی مورد بررسی قرار داده و از ظرفیت های ایران برای گسترش همکاری های خود با سایر کشورها خبر داده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از این پایگاه خبری و تحلیلی، در شرایط کنونی ایران، ترکیه و روسیه تقریبا وضعیت مشابهی را در پیش دارند و آمریکا این سه کشور را با تحریم و تهدیدهای جدی در سال های اخیر مواجه کرده است و این در حالی است که ایران و روسیه به دلیل فعالیت هایی که در سوریه از گذشته داشته اند همکاری های خوبی در ابعاد مختلف دارند و حتی گفته می شود ایران، روسیه و چین سه کشوری هستند که بازسازی سوریه را بر عهده خواهند داشت.

این در حالی است که سوریه از طریق جاده ابریشم یکی از مسیرهای اصلی برای تداوم فعالیت های تجاری و اقتصادی در منطقه است. در عین حال همکاری استراتژیک روسیه و چین از طریق جاده ابریشم و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای و سایر پل های ارتباطی ایران را به طرزی پیچیده وارد بازی های تجاری و اقتصادی منطقه و این کشورها کرده است.

اتصال ایران با روسیه از طریق کریدور شمال و جنوب و چین از طریق جاده ابریشم جدید شرایط ویژه ای را ایجاد کرده است که برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. ATIMES در ادامه این گزارش با اشاره به تحریم های ترامپ علیه ایران می نویسد همکاری چین با ایران نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه حتی خرید نفت و گاز ایران توسط پکن احتمالا افزایش هم خواهد یافت.

صنعت خودروی چین که اکنون 10 درصد از کل صنعت خودروسازی ایران را در اختیار دارد با خروج صنایع خودرویی فرانسه از تهران سهم بیشتری را از بازار و صنعت در ایران به دست خواهد اورد و سهم 50 درصدی تأمین قطعات خودرو توسط چینی ها در ایران افزایش می یابد.

روسیه نیز از طرفی متعهد شده تا 50 میلیارد دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند. با این حال مسکو به خوبی می داند این همکاری ها به تحریم های بیشتر علیه شرکت های روسی توسط آمریکا منتهی می شود. از طرفی آمریکا به راحتی قادر نخواهد بود روابط اقتصادی خود با چین را متوقف سازد هرچند جنگ تجاری سختی را با پکن آغاز کرده است اما از دهه 1980 تاکنون شرکت های چندملیتی چینی و امریکا روابط تجاری گسترده ای با هم دارند.

از طرفی اروپا در شرایط کنونی در تلاش است تا با استفاده از سیاست های حمایتی منافع شرکت های اروپایی را تأمین کند. قانون انسداد که دو دهه پیش برای حمایت از منافع شرکت های اروپایی تصویب شده قرار است در دوره جدید از این گروه در برابر جریمه ها و تنبیهات آمریکا محافظت کند و بر این اساس شرکت های اروپایی که از ترس تحریم آمریکا از ایران خارج شوند مشمول جریمه توسط اتحادیه اروپا خواهند شد با این حال هنوز معلوم نیست این تصمیمات تا چه میزان پشتوانه اجرایی داشته باشند.

ATIMES در ادامه گریزی هم به موضوع ابزارهای ایران در دوره تحریم زده و می نویسد آنان که مشتاق جنگ و تحریم ایران هستند نمی توانند درک کنند که بسته شدن نقطه حساس تنگه هرمز که روزانه 22 میلیون بشکه نفت از ان منطقه عبور می کند می تواند چه تأثیری بر بازار جهانی نفت بگذارد.

تنگه هرمز را باید پاشنه اشیل کل قدرت اقتصادی غرب به شمار آورد و بسته شدن این تنگه مادر همه طوفان های مالی و اقتصادی در دنیا است.

در این بین تداوم پایبندی چین و روسیه در کنار 3 کشور اروپایی هنوز نشان می دهد که برجام زنده بوده و قابلیت اجرایی دارد و به همین دلیل توپ در حال حاضر در زمین آمریکا است و این ترامپ است که باید تصمیم بگیرد که ایا قصد دارد همه دنیا را به دلیل ادامه همکاری با ایران مجازات کند یا خیر چراکه برجام اکنون سند مورد تأیید سازمان ملل بوده و همه کشورهای دنیا به آن احترام می گذارند.

کد خبر 25094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =