ثبت سفارش ها به یک هشتم رسید

شریعتمداری: پیش از بسته جدید ارزی، روزانه ٨٠٠ تا ٩٠٠ ثبت سفارش انجام می شد اما این رقم اکنون به یک هشتم کاهش پیدا کرده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پیش از ارایه بسته جدید ارزی، صفوف کیلومتری برای تقاضای ثبت سفارش تشکیل می شد که پس از آن، این روند متوقف شد.

محمد شریعتمداری عصر دوشنبه در نخستین همایش ملی «تشکل های اقتصادی ایران» افزود: پیش از بسته جدید ارزی، روزانه ٨٠٠ تا ٩٠٠ ثبت سفارش انجام می شد اما این رقم اکنون به یک هشتم کاهش پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بخش قابل ملاحظه ای از تقاضاهای قبلی با هدف دریافت ارز دولتی ثبت می شد.

به گفته وی، در بسته سیاست ارزی جدید به دنبال این هستیم که واردات در مقابل صادرات را بدون هیچ محدودیتی برای تولیدکنندگانی که به کالای وارداتی نیاز دارند امکانپذیر کنیم.

«در این زمینه باید شرایطی را ایجاد کنیم که فعالان اقتصادی بدون بروکراسی بتوانند از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کنند».

شریعتمداری گفت: می توان از این دست تصمیم ها در بسته جدید ارزی اتخاذ کرد؛ به عنوان نمونه اگر قرار باشد واردکنندگان مابه التفاوت ارز نرخ ٤٢٠٠ تومانی بر پایه ثبت در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) را بپردازند، می توان طرحی چید تا این مابه التفاوت به صورت اقساطی پرداخت شود.

وی تاکید کرد ماه های آینده را باید با شرایط مقداری پیچیده طی کنیم و بعد از مدتی به شرایط آرام برخواهیم گشت که این امر به همراهی تشکل های اقتصادی نیازمند است.

شریعتمداری گفت: پیشنهاداتی را به کمیسیون ارزی بانک مرکزی که کمیته ماده ۱۴ است و به ریاست رئیس کل بانک مرکزی تشکیل می شود، مساله واردات در مقابل صادرات را مطرح کرده ایم که بتوانیم نیاز آن دسته از تولیدکنندگانی که صادرکننده هم هستند و مواد اولیه وارد می کنند، بدون بروکراسی بتوانند از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کنند؛ در این میان نظرات باید از تشکل ها اخذ شود و به وزارت صنعت ارائه ­­شده تا در کمیته مذکور از این نظرات استفاده کنیم.

وی افزود: اگر قرار بر این باشد که مابه التفاوت وصول شود، تدابیری را فراهم خواهیم کرد که به صورت تقسیطی این مابه التفاوت دریافت شده و غیرنقد هم باشد. در این صورت است که شرایط برای تولیدکنندگان سهل تر خواهد شد.

وزیر صنعت گفت: اسامی 200 تشکل بزرگ اقتصادی کشور امروز در بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده است که این می‌تواند مجموعه‌ای ارزشمند باشد. در عین حال، این امیدواری وجود دارد که هر رشته فعالیتی در ایران، دارای تشکل و انجمن قابل اتکا باشد و بر این اساس اتاق بازرگانی، رسما اسامی این تشکل‌ها را اعلام کرده است.

شریعتمداری اضافه کرد: دولت و قوه قضاییه در کنار مجلس باید در بزنگاههای تصمیم‌گیری اساسی و حساس ­از نظرات تشکل‌ها استفاده کند، اگرچه دولتها ممکن است در شرایط خاص،­ تصمیمات خلق‌الساعه بگیرند، اما باید اتاق هم مورد مشورت قرار گیرد؛ این در حالی است که اکنون جلسه مهمی در اقتصاد نیست که از حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران بی‌بهره باشیم.

وی افزود: بعد از ابلاغ بسته ارزی،­ با مکاتبات و تلفن‌هایی مواجه هستم که با بسته جدید ارزی، ممکن است برخی از فعالیت‌های اقتصادی دچار مشکل شوند که البته این موارد را با هیئت دولت مطرح کردم،­­ تصمیم بر این شد که­با نظر وزیر اقتصاد، دستورالعملی برای ماده ۵ بسته ارزی تدوین شود تا ­­فشار کمتری به بخش خصوصی وارد شود.

شریعتمداری گفت: برخی از کالاهایی که با ارز دولتی وارد کشور شده اند، اگر در بسته جدید ارزی مدنظر قرار نمی‌گرفت، ممکن بود ­شائبه به وجود آورد و­­عده‌ای موقعیت خاص به دست آورده اند که خلق منابع قابل ملاحظه و سودهای غیرمترقبه‌ای را حاصل می‌کند، بر همین اساس این پیشنهاد وارد بسته جدید ارزی شده است؛ این در حالی است که برخی ماشین آلات و مواد اولیه با قیمت مشخصی از ارز،​ دارای توجیه بوده باشند که اکنون ممکن است با نرخ بازار ثانویه ارز، سرمایه گذاری توجیه پذیر نباشد، بنابراین با حضور بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باید این موضوعات را مورد بحث قرار داده و دستورالعملی تنظیم خواهیم کرد که فشارها به حداقل ممکن کاهش یابد.

کد خبر 25095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =