رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت وگو با اگزیم نیوز در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم بانک مرکزی به تخصیص ارز 4200 تومانی به قطعه سازان بالاخره عملیاتی شد؟ اظهار داشت: تخصیص ارز 4200 تومانی به قطعه سازان از حدود یک هفته پیش آغاز شد که این روند زمینه عادی شدن تدریجی شرایط در بازار قطعه و خودرو را فراهم می کند.
محمدرضا نجفی منش با اشاره به وعده رییس جمهور درمورد تخصیص ارز تک نرخی 4200 تومانی عنوان کرد: این تخصیص وارد فاز اجرایی شده است و همه قطعه سازان می توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام و پس از آن برای دریافت ارز به بانک مراجعه کنند.
نجفی منش با بیان اینکه تاکنون 2 بار گشایش حواله با ارز تک نرخی از کشورهای هند و ایتالیا برای واردات مواد اولیه انجام شده است، عنوان کرد: یک فرایند معمولی برای گشایش حواله و دریافت ارز 4200 تومانی وجود دارد و در این زمینه مانع خاصی وجود ندارد . با توجه به اثر رشد 20 درصدی نرخ دستمزدهای امسال، تخصیص ارز 4200 تومانی با اثر کاهشی بر هزینه تمام شده تولید همراه خواهد بود و به نظر می رسد اثری قابل توجه در قیمت قطعات داشته باشد.
وی افزود: ارزمورد نیاز قطعه سازان که حدود 4.5 میلیارد دلاراست برای تولید خودرو تا پایان سال برآورد می شود، به اندازه کافی تامین نشده و با آغاز دور تازه تحریم ها، در این زمینه فرصت سوزی شده که در این زمینه حداکثر ارز مورد نیاز تولید خودروهای سواری بین 2.5 تا سه میلیارد دلار است.
نجفی منش اعلام کرد که سال گذشته متوسط ارزبری خودروها با شمارگان تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه در مجموع 3.5 میلیارد دلار ارزبری داشت. بر این اساس، ارز مورد نیاز امسال قطعه سازان نیز به شمارگان تولید بستگی دارد و این در حالی است که اکنون تامین ارز قطعه سازان به حدود 1.1 میلیارد دلار رسیده است.
وی با بیان اینکه معاون وزیر صنعت و معدن قول رفع کسری قطعات خودروسازان برای تکمیل فرآیند تولید را تا اواسط شهریور ماه داده است، یادآور شد: مطابق برنامه ای که خودروسازان به وزارت صنعت داده اند، از اواسط شهریور شاهد تکمیل خودروها و تولید بدون کسری قطعه خواهیم بود.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با اشاره به عدم همکاری گمرک اعلام کرد: در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهشیافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانهها متوقف میشوند. متاسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعهسازی است.
وی با بیان اینکه قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آنها کد 14رقمی بانک مرکزی را طلب میکند، خاطرنشان کرد: برای دریافت کد 14رقمی به بانک مرکزی که مراجعه میکنیم میگویند کد وقتی صادر میشود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورتگرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تاخیر فراوانی همراه است.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی ادامه داد: بنابراین صنعت خودرو و قطعهسازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که بهرغم تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانههای قطعهسازی و خودروسازی وجود ندارد.
نجفی منش درتحلیل نتیجه این وضعیت می گوید: از یک سو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده، در کف کارخانههای خودروسازی مانده و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد. این وضعیت باعث کاهش عرضه و ملتهب شدن بازار خودرو از یک سو و تشدید مشکلات مالی خودروسازان و قطعهسازان از سوی دیگر خواهد شد.
نجفیمنش با بیان اینکه امیدواریم با هماندیشی سازمانهای مرتبط بهویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی، این مشکل به زودی حل شود، تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا برای ضربهزدن به اقتصاد و اشتغال ملی، تحریم صنعت خودرو را به عنوان اولین تحریمها در نظر گرفته است، بروز چنین مشکلاتی در داخل قابل قبول نیست و هرچه زودتر باید حل شود وگرنه وضعیت نزولی تولید خودرو تشدید و مشکلات صنایع قطعهسازی افزایش خواهدیافت.
به گزارش اگزیم نیوز بانک مرکزی در چند روز اخی راعلام کرد که از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی تا هجدهم اردیبهشت ماه بیش از 6 میلیارد و 600 میلیون دلار با نرخ 4200 تومان برای تامین نیازهای کشور تخصیص داده شد و این در حالی است که با توجه به ضرورت واردات قطعات مورد نیاز قطعه سازان و خودروسازان، ارز تخصیص یافته به این موضوع تنها کمتر از یک هفته است که اجرایی شده است.
دولت از بیست و یکم فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار 4200 تومان کلید زد و در روزهای گذشته ضمن تهیه و تصویب دستورالعمل های تامین ارز مورد نیاز هموطنان در دولت، شیوه های تخصیص ارز را اعلام کرد.
براساس آمار اعلام شده حدود یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند ضمن اینکه بیش از 85 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
نظر شما