مثلث اقتصادی ایران-ترکیه-روسیه

اگر غرب نتواند راهی برای حل مشکل واشنگتن و آنکارا پیدا کند، احتمال تشکیل مثلث ایران-ترکیه-روسیه قوی خواهد بود و به گفته کارشناسان آمریکایی، این اتفاق اثر تحریم‌های آمریکا را خنثی خواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز Business Insider در تحلیلی فروپاشی اقتصاد ترکیه را غیرمحتمل ندانست. ارزش پول ترکیه همچنان در حال سقوط بوده و تورم 15 درصدی در آستانه افزایش است. اقتصاد ترکیه با این شرایط می‌تواند وارد رکود شود. آمریکا به دلیل اینکه دولت ترکیه حاضر نشده یک کشیش آمریکایی را آزاد کند، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کرده است. این کشیش به اتهام دست داشتن در آخرین کودتا علیه دولت ترکیه بازداشت شده بود.

ترکیه شاید از نظر اقتصادی برای دنیا اهمیت زیادی نداشته باشد، اما اهمیت استراتژیک و نظامی آن برای غرب قابل توجه است. ترکیه پل بین غرب و شرق است و از سرایت بحران‌هایی مثل جنگ و مهاجرت به اروپا، جلوگیری می‌کند.

به همین دلیل، دو اقدام اخیر رجب طیب اردوغان، مثل آب یخ برای غربی‌ها بود. یکی اینکه موضع خشمگینانه‌ای نسبت به تحریم‌های اقتصادی آمریکا اتخاذ کرد و گفت به دنبال دوستان و متحدان تازه‌ای خواهد گشت. و دیگر اینکه بانک مرکزی که حالا اردوغان کنترل کامل آن را در دست دارد، با افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم فزاینده ترکیه مخالفت کرده است. کارشناسان ناآگاهی اقتصادی اردوغان را نگران‌کننده می‌دانند. بزرگ‌ترین و ساده‌ترین سلاح فعلی ترکیه برای مقابل با بحران، بالا بردن نرخ بهره است.

در اصل، وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را بالا ببرد، اوراق قرضه می‌فروشد و جریان نقدینگی را کمتر و پول خود را ارزشمندتر می‌کند. همچنین مردم را به پس‌انداز بیشتر در بانک‌ها تشویق می‌کند. این تاکتیکی است که اردوغان اعتقادی به آن ندارد.

اینکه اردوغان اعلام کرده به دنبال دوستان جدید است هم برای غربی‌ها نگران‌کننده است. ترکیه اشتراکات زیادی با ایران و روسیه دارد که هر دو هدف تحریم‌های آمریکا هستند. اگر غرب نتواند راهی برای راضی کردن اردوغان پیدا کند، احتمال تشکیل مثلث ایران-ترکیه-روسیه قوی خواهد بود و به گفته کارشناسان آمریکایی، این اتفاق اثر تحریم‌های آمریکا را خنثی خواهد کرد. 

کد خبر 25108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =