رشد ۳۴ درصدی صادرات به کشورهای همسایه

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری خود از رشد ۱۴ درصدی صادرات به کشورهای هدف در ۴ ماهه نخست سال جاری خبر داد

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری خود از رشد 14 درصدی صادرات به کشورهای هدف در 4 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج گفت: ۲۰کشور اول هدف صادراتی ایران، ۱۴ میلیارد دلار از صادرات ما را به خود اختصاص داده و ۹۱ درصد بازار صادراتی کشور را شامل می‌شودکه در ۴ ماهه امسال ۱۴ درصد رشد داشته است.
وی گفت: صادرات ما به کشورهای همسایه 8 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده که نشان دهندۀ رشد ۳۴ درصدی در صادرات به این کشورها بوده است.

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، در خصوص بسته جدید ارزی اظهار داشت: بر اساس بند پنج بخشنامه جدید ارزی، واردکنندگانی که با ارز دولتی اقدام به واردات کرده اند، برای ترخیص کالاهای خود از گمرک باید با مراجعه به سازمان حمایت، مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه بخشنامه جدید ارزی برای جلوگیری از رانت بود افزود: اگر واردکننده ای بخواهد کالایی را که امروز با ارز ٤٢٠٠ تومانی به گمرک رسیده است وارد کند، باید از ارز 8 هزار تومانی استفاده کند و این یعنی رانت برای واردکننده قبلی.

وی افزود: کمیته ای برای بررسی شمولیت و نحوه پرداخت مابه التفاوت ها تشکیل شده است که با توجه به اتفاق نظری که میان اعضا وجود دارد، به نظر می رسد ماشین آلات و تجهیزات با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذیربط از پرداخت مابه التفاوت معاف شوند در غیر اینصورت اگر مابه التفاوت به ماشین آلات اختصاص یابد، توسعه طرح های صنعتی و تولید با مشکل روبرو می شود، بنابراین اگر وزارتخانه های متبوع تشخیص دهند، ممکن است ماشین آلات از این روند معاف شوند.
معاون صادراتی وزیر تصریح کرد: موارد استثنا از پرداخت مابه التفاوت بایستی در کمیته ای رسیدگی و اتخاذ تصمیم شود. سیاست ها در این بخش بزودی اعلام می شود.

خسروتاج در خصوص علت بالا رفتن میزان ثبت سفارش واردات کالا اعلام کرد که در زمانی که نرخ ارز تخصیصی برای همه کالاهای وارداتی در رقمی حدود هر دلار 4200 تعیین می شود طبیعی است که با توجه به انتظارات نرخ ها در بازار تقاضای کاذبی بوجود آید به همین دلیل از ابتدای سال تا به امروز حدود 40 میلیارد یورو ثبت سفارش صورت پذیرفته که تقریباً نیمی از آن حدود 20 میلیارد منجر به تخصیص ارز و فقط 9 میلیارد یورو آن توانسته است تامین ارز گردد. در حال حاضر که ارز با نرخ رسمی برای اقلام بسیار محدودی اختصاص می یابد و مابقی بر اساس نرخ بازار رقابتی عمل می شود طبیعی است که از حجم تقاضای کاذب کاسته شود و الان تقاضا برای ثبت سفارش با میزان تقاضا در سال گذشته همین ایام برابری می کند.

وی در مورد آخرین وضعیت تخلفات در ثبت سفارش خودروهای وارداتی و اخبار آمده در این خصوص اعلام کرد از زمانی که با کمک وزارتخانه پرونده متخلفین در سال گذشته تکمیل و در بهمن ماه سال گذشته برای سازمان تعزیرات حکومتی و گمرکات کشور ارسال شد و در سالجاری هم دستگاه قضایی وارد رسیدگی به این تخلفات شدند طبیعی است که وظیفه خود بدانم با همکاری با دستگاه قضایی اطلاعات مورد نیاز تهیه و در جلسات حضوری و یا غیره بعنوان مطلع توضیح داده شود و آخرین وضعیت روند قضایی را از بیان مقام محترم قضایی جناب آقای اژه ای در مصاحبه های مطبوعاتی شنیده اید و مطلبی مازاد بر آن وجود ندارد.

خسروتاج در تشریح نقش سازمان توسعه تجارت در امر واردات اشاره کرد: این سازمان اساساً با هدف توسعه صادرات و تقویت حضور بنگاه ها در صحنه بین المللی، اطلاع رسانی از نیاز های کشور هدف، توسعه کالا و توسعه بازار و مسائلی در این خصوص شکل گرفته است و ربطی به واردات ندارد. بحث واردات در اداره کل مقررات صادرات و واردات که در آن مجموعه اداره ای به نام ثبت سفارش وجود دارد که آن اداره هم خدمات ثبت سفارش را در قالب یک قرارداد برون سپاری با پیمانکار سامانه در تماس می باشد دنبال می شود و ربطی به سایر ادارات سازمان توسعه تجارت ندارد.

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح محدودیت های بانکی و حمل و نقل دریایی در امر صادرات گفت: با تجربه چند دهه فعالین اقتصادی ایران در کشورهای خارجی چه در زمان جنگ و یا تحریم، آمادگی دور زدن انواع تحریم ها را دارند. البته در این شرایط هزینه های مبادله نرخ بالاتری را در تجارت به ما تحمیل می کند ولی کار نشد ندارد. حمل و نقل دریایی با محدودیت هایی روبرو شده است ولی تجار ایران از ظرفیت ریلی و زمینی استفاده می کنند و شرکت های جدیدی جایگزین شرکت های قدیمی حمل و نقل دریایی می شوند. در بخش دور زدن تحریم های بانکی تجار ایرانی یاد گرفته است که چگونه در قالب معاملات دو جانبه و تهاتر و بدون نقل و انتقال پول در شبکه بانکی به صادرات و واردات بپردازند و نگرانی زیادی از این بابت وجود ندارد.

خسروتاج افزود: رشد صادرات غیرنفتی در اکثر بخش ها بیانگر توفیقاتی است که بنگاه های اقتصادی در شرایط تحریم بوجود آورده اند و امید است تا پایان سال بتوان با تلاش و همدلی صادرکنندگان عزیز رشد 15 درصدی فعلی را حفظ کرد و به اهداف صادرات غیرنفتی برسیم.

آمار و اطلاعات ارائه شده توسط معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص وضعیت گروه های صادراتی، عملکرد صادراتی در مقایسه با 4 ماهه سال 96، کشورهای هدف صادراتی و وارداتی و همچنین وضعیت مبادلات با کشورهای همسایه در سایت سازمان توسعه تجارت ایران به صورت پی دی اف قابل دریافت است.

کد خبر 25109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =