رگولاتوری مرکب رقابت پذیری صنایع

علیرضا کلاهی صمدی: راهکاری که برای کاهش هزینه های اعمال شده بر صنایع پایین دستی از سوی سندیکای صنعت برق ارائه شده، ایجاد یک نهاد رگولاتوری است تا با توجه به سوبسیدها و یارانه هایی که شرکت ها دریافت می کنند، قیمت گذاری انجام شود.

 مریم خورشیدی- علیرضا کلاهی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز گفت: در علم اقتصاد، بر خلاف رقابت که منجر به ارزش آفرینی می شود، انحصار برای کل جامعه هزینه ایجاد می کند، لذا راهکاری که برای کاهش این هزینه ها از سوی سندیکا ارائه شده، ایجاد یک نهاد رگولاتوری است تا بر اساس سوبسیدها و یارانه هایی که شرکت ها دریافت می کنند، قیمت گذاری انجام شود.

با توجه به مشکلاتی که در حوزه صنعت برق در کشور وجود دارد،  سندیکای صنعت برق ایران با بررسی های کارشناسی، اقدام به تهیه یک سند راهبردی برای این صنعت، کرده است که به تایید مرکز پژوهش های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز رسیده است.

 وی بیان داشت: طبق یافته های این پژوهش، صنایع کشور در مجموع بیش از انداره به مواد اولیه و خام وابسته هستند و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی ما دربخش مواد اولیه و خام، خصوصا صنایع شیمیایی و پتروشیمی متمرکز است و این خصیصه منجر به خروج از تعادل و آسیب پذیر شدن اقتصاد می شود و با اعمال تحریم در یکی از این بخش ها بحران های جدی در صنعت کشور ایجاد شود.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: علاوه بر این بخش های مرتبط با مواد خام در کشور، اشتغالزایی پایین و عوارضی چون آلایندگی، مصرف بالای آب و انرژی را به دنبال دارند و وابستگی بیش از اندازه به صنایع بالادستی  باعث شده که صنایع ایران از جمله صنایعی شناخته شود که شدت انرژی بالایی را دارند.

کلاهی با بیان اینکه راهکارهای عملی ارائه شده در سند راهبردی یاد شده با محوریت افرایش رقابت پذیری و توسعه صادرات، نه تنها برای صنعت برق کشور، بلکه برای همه صنایع کشور مفید خواهد بود، گفت: از جمله مباحث مطرح شده در این سند که با کمک اتاق بازرگانی تهران در دست پیگیری است ، مشکل انحصارات دربالادست این صنایع است، انحصار وشبه انحصاراتی  در بخش مواد پلیمیری و فلزات اساسی داریم که باعث می شود که قیمت مواد اولیه که سهم قابل توجهی در قیمت تمام شده محصولات این صنایع دارند، با قیمت رقابتی به دست آنها نرسد.

کلاهی صمدی اظهارداشت: میلیاردها دلار یارانه و رانت در قالب معدن  و انرژی ارزان به صنایع مادر اعطا می شود و در مقابل این صنایع هر آنگونه که تمایل دارند با شرکت های مصرف کننده رفتار می کنند؛ حداقل مطالبه صنعت کشور در این شرایط،  ایجاد یک ساز و کار برای تبدیل شدن مواد اولیه به مزیت نسبی برای صنایع پائین دستی و ساخت محور است تا در ادامه زنجیره ارزش افزوده در کشور تکمیل شده و حتی الامکان در قبال مواد اولیه ای که با امکانات عمومی کشور تولید می شود، اشتغال و ارزش افزوده نصیب کشور گردد.

 رئیس سابق سندیکای صنعت برق کشور خاطر نشان کرد:  هدف ما به هیچ عنوان بازگشت به روند گذشته  و قیمت گذاری های غیر واقعی نیست، چرا که روش قدیمی فضای فساد و رانت ایجاد کرد؛ در عین حال فرایند غیر رقابتی فعلی را که نتیجه ای جز از بین رفتن صنایع پایین دستی، از دست رفتن بازارهای صادراتی و عدم تشکیل زنجیره ارزش افزوده نداشت را تایید نمی کنیم بلکه تلاش داریم با اجماع نظر کارشناسان و اصول اقتصادی به روشی منطقی دست پیدا کنیم که شکوفایی صنایع کل کشور را در پی داشته باشد.

به گفته  عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ، معاونت پژوهشی سندیکای صنعت برق با همکاری اتاق تهران، در گام بعدی خود، چگونگی بستر سازی صادراتی  برای صنایع ساخت محور را در دستور کار دارد.

کد خبر 25115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =