تجدید درخواست تنفس ۲ ساله پرداخت بدهی فعالان اقتصادی

سلاح ورزی: ایجاد تنفس ۲ ساله برای پرداخت بدهی فعالان اقتصادی، امکان تجدید حیات واحدهای تولیدی را فراهم و مسیر را برای رسیدن به رشد هشت درصدی گذر از ابرچالش های پیش روی کشور فراهم می کند

حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران درگفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه لازم است که یک تنفس دوساله برای پرداخت بدهی فعالین اقتصادی ایجاد شود، اظهار داشت: در شرایط کنونی اقتصاد لازم است تصمیمی گرفته شود که مشکلات بیمه ای، بانکی، مالیاتی و ... واحدها و فعالین اقتصادی برطرف شود و شورای هماهنگی اقتصادی کشور که متشکل از سران سه قوه است نسبت به فراهم کردن تنفس دوساله برای فعالین اقتصادی، اقدام کنند.

وی با بیان اینکه  نرخ رشد اقتصادی کشور در این شرایط سه تا چهار درصد و به صورت ناپایدار است، یادآورشد:هدف از این طرح این نیست که بدهی ها پرداخت نشود بلکه هدف این است که سران سه قوه نوعی تصمیم فراقانونی برای حمایت از واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی اتخاذ کنند تا ظرف این مدت ۲ تا ۳ ساله امکان تجدید حیات برایشان فراهم شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان ساخت: این شرایط مشابه عفو عمومی خواهد بود و فرصتی برای بهبود شرایط اقتصادی واحدهای تولیدی است. ارائه این پیشنهاد به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بر این اصل بود که بتوانند در شرایط جدید حامی فعالان اقتصادی واقعی باشد.

وی عنوان کرد در این زمینه  از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درخواست کرده‌ایم که تصمیمی حیاتی و مهم در این برهه حساس اتخاذ شود. بر این اساس پیشنهاد می‌شود که از سوی این شورای فراقوه‌ای، امکان فریز شدن بدهی واحدهای اقتصادی به مدت دو سال به گونه‌ای که در این دو سال سود و جریمه‌ای به بدهی‌ها تعلق نگیرد، فراهم شود. این طرح شامل بدهی‌های بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و بدهی‌های معوقه بابت آب، برق و گاز مصرفی خواهد بود.

سلاح ورزی تاکید کرد که در این طرح اصل بدهی‌ها پارجا می ماند و پس از دو سال باید تقسیط مجدد و پرداخت از سوی بنگاه‌های اقتصادی از سر گرفته شود. البته طبیعی است که باید ملاحظات لازم برای تشخیص و تفکیک بنگاه‌های اقتصادی واقعی از سوء استفاده‌کنندگان احتمالی، صورت گیرد تا این طرح فرصتی برای فرصت‌طلبان و سودجویان که فعالیت‌های غیرمولد را در دستور کار دارند، فراهم نکند.

سلاح‌ورزی معتقد است که این مصوبه می‌تواند ارائه فرصت به واحدهای تولیدی واقعی بخش خصوصی برای قرار گرفتن در خدمت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راه عبور از گردنه تهدیدات و تحریم‌های آمریکا باشد.

نایب رئیس اتاق ایران در توضیح دلایل ارائه این پیشنهاد می گوید: شرایط بوجود آمده در اقتصاد کشور خارج از اختیار و اراده مدیران بنگاه‌های اقتصادی بوده و تحریم‌های جدید شرایط را برای فعالیت‌های مولد اقتصادی دشوارتر خواهد کرد. بنابراین باید با توجه به تجربیات گذشته و گرفتاری های بنگاه‌های اقتصادی در دوران تحریم‌های قبلی، شرایط را برای حمایت از تولیدکنندگان در شرایط جدید فراهم کنیم. در این شرایط بنگاه‌های اقتصادی به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید عملا امکان رقابت و حتی امکان ادامه حیات را از دست می‌دهند بنابراین امکان پرداخت به موقع بدهی‌های بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و بدهی‌های معوقه بابت آب، برق و گاز مصرفی را ندارند.

وی با بیان اینکه در شرایط رکودی دولت باید بسته‌های تشویقی محرک تولید ارائه دهد و باید در نرخ مالیاتی برای تولید‌کنندگان و شرکت‌ها تجدید نظر اساسی کند، ابراز داشت: با گشایش‌های داخلی برای تولید‌کنندگان آنها متمایل به سرمایه‌گذاری‌ جدید می شوند. زیرا نرخ سرمایه‌گذاری ثابت در کشور منفی است که این یک نقیصه است و دولت باید شرایطی را به وجود آورد که تولید‌کنندگان نسبت به سرمایه‌گذاری تشویق شوند

سلاح ورزی تصریح داشت : صحبت‌هایی که در حوزه بهبود فضای کسب و کار بیان می‌شود، بیشتر جنبه شعاری دارد، زیرا فضای کسب و کار نه تنها بهبود نیافته، بلکه تا حدودی هم در این بخش موانع بیشتر شده و اقدامات اصلاحی کافی انجام نشده که در این زمینه پیش‌بینی می‌شود در رتبه‌بندی آینده فضای کسب جایگاه ایران چند رتبه نزول کند

سلاح ورزی هم افزایی و گفت و گو با منطقه و جهان را لازمه رشد اقتصادی پایدار دانست و اظهار داشت: در وضعیت فعلی با توجه یه متغیرهای محیطی و رفتار ذینفعان منطقه ای و بین المللی، برخی موضع گیری های داخلی و خارجی منجر به ایجاد مشکلاتی در روند رشد اقتصادی شده است که می بایست فضای گفتمان را به سوی همکاری منطقه ای و بین المللی برای عبور از این وضعیت سوق دهیم.

 

کد خبر 25120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =