خطر بحران ارزی ترکیه برای شرکای تجاری آسیایی

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از CNBC، در میان آشفتگی بازارهای جهانی و نیز سقوط ارزش لیر ترکیه، سرمایه‌گذاران ارتباط بین اقتصاد این کشور و کشورهای آسیا-اقیانوسیه را بررسی کرده‌اند.

موسسه IHS Markit در گزارشی نوشته که از میان 20 منبع اصلی واردات ترکیه، شش کشور آسیایی هستند و در صدر آنها چین قرار دارد. بقیه کشورها هم عبارتند از کره جنوبی، هند، ژاپن، مالزی و ویتنام.

به گفته کارشناس IHS، «بحران اقتصادی ترکیه و سقوط ارزش لیر، بر تجارت دوجانبه اثر خواهد گذاشت، چون هزینه کالاهای وارداتی به لیر ترکیه افزایش قابل توجهی خواهد یافت.» به عنوان مثال، سقوط شدید ارزش لیر، به سفارش‌های ترکیه برای خرید کالاهای مالزیایی در امسال و سال 2019، آسیب جدی وارد می‌کند.

در سال جاری، لیر بیش از 40 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و ترس از سرایت اثر آن را در میان ارز اقتصادهای نوظهور افزایش داده است؛ به‌ویژه اگر مقامات ترکیه بخواهند اقداماتی برای کنترل سرمایه انجام دهند.

این اتفاق می‌‌تواند برای کشورهای آسیا-اقیانوسیه از رکود تجاری هم بدتر باشد، چون سرمایه‌گذاران را به هراس می‌اندازد و موجب جریانات خروجی قابل توجهی از سوی بازارهای نوظهور می‌شود.

هند یکی از این بازارهای نوظهور است که بیشتر در معرض ریسک شوک‌های جهانی قرار داد. روپیه هند بر اثر اقدام سرمایه‌گذاران خارجی برای بیرون کشیدن پول خود از سرمایه‌گذاری‌هایی مثل سهام و اوراق قرضه، در معرض افت ارزش قرار دارد.

برخی کشورهای جنوب آسیا، مثل سری لانکا و پاکستان هم با مشکلات بدهی خارجی مواجه هستند.

در طرف دیگر، اقتصادهایی مثل کره جنوبی، تایوان و تایلند، در برابر اصول اقتصاد کلان و ذخایر ارزی، انعطاف بیشتری دارند.

البته به طور کلی کشورهای آسیایی بهتر می‌توانند در برابر نوسانات خارجی مقاومت نشان دهند، چون اقتصاد داخلی آنها در مقایسه با پنج سال گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد. 

کد خبر 25121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =