رایزنی برای خروج فرش ایرانی از دایره تحریم های امریکا

فرشته دست پاک: مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی صنعت فرش کشور تلاش دارد با همکاری نهادهای مرتبط همچون سازمان جهانی مالکیت معنوی( وایپو) و همچنین سازمان مالکیت معنوی کشور، فرش ایرانی را از لیست تحریم های آمریکا خارج سازد

 مریم خورشیدی- به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز فرشته دست پاک در نشست خبری درمرکز ملی فرش ایران گفت: از آنجائیکه فرش دستباف ایرانی در زمره مالکیت معنوی و فکری مردم ایران محسوب می شود و منحصرا یک کالای تجاری نیست، نمی تواند در دایره تحریم های تجاری آمریکا قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: مرکز ملی فرش ایران بعنوان متولی صنعت فرش کشور تلاش دارد با همکاری نهادهای مرتبط همچون سازمان جهانی مالکیت معنوی( وایپو) و همچنین سازمان مالکیت معنوی کشور، فرش ایرانی را از لیست تحریم های آمریکا خارج سازد.

 پاکدست آمریکا را با سهم 30 درصدی از کل صادرات فرش ایران، اولین و بزرگترین مشتری فرش ایرانی معرفی کرد و گفت: آمریکا  با ارزش وارداتی 126 میلیون دلار و سهم 29.7 درصدی در رتبه نخست، آلمان با 57.5 میلیون دلار و سهم 13.6 درصدی رتبه دوم، لبنان با 30 میلیون دلار و سهم 701 درصدی رتبه سوم و انگلیس و ژاپن به ترتیب با 23.4 و 23.1 میلیون دلار و سهم 5.5 درصدی در رتبه چهارم واردکنندگان فرش ایرانی قرار دارند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در چهارماهه  اول سال 1397، مطابق با امار گمرک، 792.7 تن فرش به ارزش 38 میلیون دلاربه امریکا صادر شده که نسبت به سال گذشته به لحاظ وزنی 171 درصد و به لحاظ ارزشی 80.9 درصد رشد را شاهد بوده ایم.

دست پاک با مقایسه آمار صادراتی فرش دستباف ایرانی در چهار ماهه نخست سال جاری با سال قبل از رشد ارزشی 21.4 درصدی فرش ایرانی نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در سال 1397، بالغ بر 1983.8 تن فرش به ارزش حدود 100 میلیون دلار فرش صادر شده است که به لحاظ وزنی 61.1 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی باتاکید بر اینکه ایران با فاصله چشمگیر کماکان رتبه اول صادرات فرش دستباف را در دنیا دارد، گفت: هرچند فرش بعنوان یکی از سه کالای مهم صادراتی کشور از مخاطرات تحریم ها در امان نماند اما توانستیم با دور زدن تحریم ها این صنعت را در شرایط دشوار سرپا نگه داریم.

دست پاک گفت: اهمیت صنعت فرش در اقتصاد کشور انکار ناپذیر است و از آنجاییکه  بین 1 تا 1.5 میلون نفر به طور مستقیم و نزدیک به 6 میلیون نفر به طور غیر مستقیم از فعالیت در این صنعت ارتزاق می کنند، توجه ویژه و خاص به مسائل این حوزه ضروری است.

رئیس مرکز ملی فرش ایرانی با اشاره با شعار حمایت از کالای ایرانی، فرش ایرانی را ایرانی ترین کالای ایران خواند و گفت: یکی از برنامه های خاص و مهم ما برای کمک به معرفی و حمایت از فرش ایرانی، برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه فرش کشور است که سوم تا نهم شهریورماه در مساحتی نزدیک به 30 هزار متر مربع و 780 غرفه در محل نمایشگاههای بین المللی تهران است که در نوع خود بزرگترین رویداد نمایشگاهی در حوزه فرش محسوب می شود.

وی اظهار داشت: این نمایشگاه فرصتی بی نظیر و ویژه برای مردم کشور برای آشنایی هر چه بیشتر با فرش دستباف ایرانی است.

 دست پاک از جمله برنامه های جانبی نمایشگاه فرش شهریورماه را برگزاری نشست های تخصصی با حضور نهادهای مختلف مرتبط با این حوزه از جمله روسای سازمانهای صنعت و معدن استانها و روسای تشکل ها و انجمن های فرش کشور و نیز نشست های تخصصی برای پیدا کردن راهکارهای موثر برای توسعه صادرات فرش با حضور 70 مهمان خارجی از 26 کشور اعلام کرد و گفت: همه تلاس خود را بعنوان مرجع دولتی فرش کشور به کار می بندیم تا از طریق رایزنی های بین المللی و داخلی و بر اساس کنوانسیون های مربوطه موضوع تحریم فرش ایرانی را برطرف کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر جزییات راهکارهای در پیش گرفته شده برای عبور از تحریم ها گفت: سناریو های مختلفی را برای رفع موانع تحریم طراحی شده که از جمله انها می توان به پیمان سپاری ارزی اشاره کرد؛ ما به دنبال این هستیم که بتوانیم در قبال صادرات فرش واردات انجام بدهیم، هرچند واردات مرتبط به فرش محدود است اما تلاش داریم ضمن استفاده از این راهکار، مواد اولیه فرش را از گروه کالایی 4 و 5 به گروه کالایی 1 و 2 منتقل کنیم تا بخشی از دغدغه های تولیدکنندگان در حوزه تامین مواد اولیه رفع شود.

کد خبر 25135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =