اختصاص ۲۰ میلیارد تومان جوایز صادراتی در قالب بسته های حمایتی

خسروتاج: تا کنون ۲۰ میلیارد تومان از ۳۶۶ میلیارد تومان بدهی دولت بابت جوایز صادراتی به صورت علی الحساب به سازمان توسعه تجارت اختصاص داده شده که قرار است آن را در قالب بسته‌های مختلف حمایتی بین صادرکنندگان توزیع کنیم

مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت ایران درگفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه  ایران در تجربه تجارت خود در زمان تحریم های قبلی، سابقه تجارت کالا با کالا را کسب کرده و می تواند در تحریم های پیش رو نیز از آن استفاده کند، اظهار داشت: رشد صادرات به کشورهای همسایه در4 ماهه نخست سالجاری34 درصد درمقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته، براساس آمار در مدت زمان پیش گفته صادرات غیرنفتی کشورمان 4.7 درصد رشد را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه از طریق مکانیزم‌های تهاتری می‌توانیم تحریم های آمریکا را دور بزنیم، یادآورشد: هرچند این روش منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود اما با استفاده از این روش برای جابه‌جایی پول نیز مشکلی نخواهیم داشت. ضمن اینکه اروپاییان به دنبال آن هستند که حداقل روابط چند بانک خود را با ایران حفظ کنند تا هزینه‌های تجارت با کشور ما افزایش نیابد.

خسروتاج همچنین درباره وضعیت جوایز صادراتی که از سال های گذشته به صادرکنندگان پرداخت نشده، خاطرنشان ساخت: 366 میلیارد تومان بدهی دولت به صادرکنندگان در این زمینه گزارش شده که در این میان برخی صادرکنندگان مدعی هستند که جایزه آنها پرداخت نشده است اما باید توجه کرد که برای پرداخت این جایزه صادراتی نیازمند ردیف بودجه جدید هستیم.

به اعتقاد خسروتاج با توجه به کلان بودن این مبلغ تنها راهکار این است که دولت در قالب یک بسته این بدهی را پرداخت کند ضمن اینکه تاکنون 20 میلیارد تومان به صورت علی الحساب به سازمان توسعه تجارت داده که قرار است آن را در قالب بسته های مختلف حمایتی توزیع کنیم . جدا از این مبلغ برای سال جاری 1300 میلیارد تومان جایزه صادراتی نیز به منظور کاهش هزینه های صادرکنندگان  در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که کاهش ارزش پول ترکیه چقدر می تواند در روند مبادلات تجاری با ایران تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: کاهش پول ترکیه برای اقتصاد ایران خوب نیست زیرا موجب می‌شود که از ارزش صادرات کالاهای ما به این کشور کاسته شود. اما در مقابل صادرات ترکیه به کشور ما به صرفه‌تر می شود که در مجموع کاهش ارزش پول این کشور اثر منفی در مبادلات تجاری بین دو کشور خواهد گذاشت.

وی با اشاره به میزان صادرات ایران در4 ماه ابتدایی سال 97 به کشور ترکیه گفت: میزان صادرات به این کشور  551 میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 488 میلیون دلار بود، 12 درصد رشد را  تجربه کرده است.

خسروتاج با اشاره به اظهارنظرهای مقامات عراقی در مورد تبعیت از تحریم های آمریکا بر علیه ایران عنوان کرد: روابط کشورها ممکن است در ظاهر و باطن با یکدیگر تفاوت مشخصی داشته باشند اما در مجموع فکر می‌کنم که برای صادرات به کشور عراق مشکلی پیدا نکنیم.

 

 

 

 

کد خبر 25146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =