رشد ۲۱ درصدی صادرات فرش به آمریکا در ۴ ماهه اول

شریعتمداری: از ابتدای امسال تاکنون رشد ۳۲ درصدی صادرات فرش ایران به ثبت رسید و فقط در چهار ماهه ابتدایی سال، صادرات فرش دستباف به آمریکا ۲۱ درصد افزایش یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با مصنوعی دانستن کاهش ارزش پول ملی در مقطع کنونی، این تهدید را فرصتی برای صادرات کشور دانست.

محمد شریعتمداری روز شنبه در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت فرش ایران در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران، افزود: از ابتدای امسال تاکنون رشد 32 درصدی صادرات فرش ایران به ثبت رسید و فقط در چهار ماهه ابتدایی سال، صادرات فرش دستباف به آمریکا 21 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: صنعت کشور به دلیل عامل برونزا و فشار بیرونی از ناحیه سیاست خارجی با مشکلاتی مواجه شده و بخشی از کاهش ارزش پول ملی مصنوعی است.

شریعتمداری با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات فرش دستباف با قیمت 2 برابر پارسال قابل وصول است، گفت: یکی از مشکلات این هنر صنعت، کم توجهی به تولیدکنندگان بوده که ضروری است مشکل بیمه قالیبافان یک بار برای همیشه رفع شود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت تاکید کرد:مشکل بیمه قالی بافان باید با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مرکز ملی فرش ایران حل شود.

وی با اشاره به تغییر سیاست های ارزی در کشور،گفت: تعداد زیادی بخشنامه ارزی در مدت کوتاه صادر شده و شیوه جدید تخصیص ارز منجر به خلع در تامین واردات مواد اولیه صنایع از جمله صنعت فرش ماشینی و دست باف شده است که مرکز ملی قرش باید حل این مشکل و تامین مواد اولیه را پیگیری کند.

شریعتمداری با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی باید به توسعه کشور بیانجامد، گفت: مالیات برارزش افزوده را مانع جدی در برابر تولید فرش دستباف است و مسکوت ماندن آن به مدت یک سال، در بسته حمایت از تولید تدوین شده است.

این عضو کابینه یادآور شد: برای مشوق های صاراتی 13 هزار میلیارد تومان منابع از محلس تقاضا کردیم و اکنون که در ششمین ماه از سال قرار داریم، به جز 20 میلیارد تومان تنخواه گردان، حتی یک ریال از این مشوق ها در اختیار وزارتخانه قرار نگرفته است.

شریعتمداری تاکید کرد: تحمل ما نیز حدی دارد و 20 میلیارد تومان تنخواه حلال مشکلات صادرات نیست.

وی افزود: سهم فرش از مجموع مشوق های صادراتی باید جداگانه نگهداری شده و فقط صرف این هنر صنعت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه تولید نیازمند سرمایه در گردش با نرخ های ارزان تر هستیم و به این منظور 32 هزار میلیارد تومان برای سال 97 درخواست شده که تخفیف از این محل تا امروز صفر بوده است.

وی گفت: 20 درصد ارز مجموع صادرات غیرنفتی مربوط به فعالیت های نوپا خلاقانه پیشرفت های صنعتی و غیره است که سهمی حدود 14 میلیارد دلاری در صادرات دارد؛ در این زمینه درخواست کردیم تا ارز صادراتی درگیر بروکراسی اداری نشود و فقط 2 طرف صادرکننده و واردکننده به ثبت آن بپردازند، اما این مصوبه متوقف شده است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت در ادامه به فرش دستباف به عنوان یکی از حربه های تحریم امریکا اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این موضوع آثار اجتماعی فرش است که بش از 2.5 میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم به این صنعت وابسته اند.

وی یادآور شد: نگاه صرف اقتصادی به فرش دستباف ظلمی بزرگ به این هنرصنعت است زیرا یکی از مهمترین ابزارها برای انتقال فرهنگ اصیل ایرانی به شمار می رود.

کد خبر 25147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =