جنگ تجاری و فرصت‌های تازه برای SMEهای امارات

اتاق بازرگانی دوبی یک بولتن اقتصادی در مورد جنگ تجاری آمریکا-چین منتشر کرده که می‌گوید امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، برای به دست آوردن سهم بزرگ‌تری از بازار چین در حوزه پتروشیمی و پلیمر، مثل پلی‌اتیلن، پلی‌کربونات و پروپان مایع، در موقعیت خوبی قرار گرفته‌اند

مجله اینترپرنر نوشت، جنگ‌های تجاری اگرچه مخرب و ویران‌کننده هستند، اما برای کشورهایی که به جای درگیر شدن، از آنها بهره‌برداری می‌کنند، فرصت‌هایی فراهم می‌کنند.

مطمئنا در اینجا منظور مناقشه تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا است. افزایش تعرفه‌های تجاری واردات محصولات چینی به آمریکا و اقدامات تلافی‌جویانه چین، نگرانی‌ها را در مورد ادامه‌دار بودن این مناقشه بین دو کشور برانگیخته و امواج آن به کل دنیا رسیده است.

اما همه خبرها بد نیستند. مثلا شرکت‌های تسلا و BMW در حال تغییر شرایط به نفع خود هستند. این دو شرکت که می‌توانستند متضررترین شرکت‌ها بعد از افزایش تعرفه‌ واردات خودروهای آمریکایی به چین باشند، به سمت چین متمایل شده‌اند. تسلا اعلام کرده اولین کارخانه خود در خارج از آمریکا را در شانگهای راه‌اندازی می‌کند و BMW هم از سرمایه‌گذاری مشترک خود با خودروی برلیانس چین خبر داده است.

اتاق بازرگانی دوبی یک بولتن اقتصادی در مورد جنگ تجاری آمریکا-چین منتشر کرده که می‌گوید امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، برای به دست آوردن سهم بزرگ‌تری از بازار چین در حوزه پتروشیمی و پلیمر، مثل پلی‌اتیلن، پلی‌کربونات و پروپان مایع، در موقعیت خوبی قرار گرفته‌اند. همچنین با توجه به افزایش تقاضای چین، ماجرای تعرفه‌های تجاری می‌تواند اثر مثبتی بر تولیدکننده‌های اماراتی داشته باشد.

 

فرصت‌هایی برای SMEها

مدیر موسسه تکنولوژی راچستر دوبی می‌گوید: «کارخانه‌های چینی همه تلاش خود را برای افزایش بازدهی به کار می‌بندند و در حال حاضر با همه ظرفیت خود کار می‌کنند. در واقع، آمار و ارقام تجاری این کشور در ماه ژوییه نشان می‌دهد هم صادرات و هم واردات نسبت به ماه‌ قبل از آن افزایش یافته است. اما از آنجایی که آمریکا تعرفه‌ تجاری کالاهای چینی را افزایش داده، چین برای صادرات خود به دنبال بازارهای دیگری است.»

یکی از این بازارها امارات است. امارات نه تنها واردکننده مهم محصولات چینی است، بلکه مبدا انتقال کالا به دیگر نقاط دنیا و به‌ویژه کشورهای خاورمیانه و آفریقا محسوب می‌شود. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود صادرات چین به امارات و به‌خصوص انتقال کالا از طریق دوبی، افزایش چشمگیری یابد. کارشناسان می‌‌گویند واردکنندگان اصلی و صادرکنندگان مجدد کالاهای چینی در امارات، عمدتا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SME) خواهند بود که عمدتا محصولات کشاورزی، محصولات خانگی، پلاستیک و کالاهای سبک را مبادله خواهند کرد. بنابراین، اگر حجم تجارت و انتقال کالا از طریق امارات افزایش یابد، اثر مثبتی بر SMEهای این کشور خواهد گذاشت.

باید اضافه کرد که امارات اولین شریک غیرنفتی چین محسوب می‌شود. در سال 2017 خبرگزاری دولتی امارات گزارش کرد که چین به بزرگ‌ترین شریک تجاری امارات تبدیل شده و حجم تجارت دو کشور در این سال به حدود 54 میلیارد دلار رسیده است. در همین سال، تعداد چینی‌هایی که به امارات سفر کردند از یک میلیون نفر گذشت و 5/3 میلیون توریست چینی هم از طریق امارات به نقاط دیگر سفر کردند.

کارشناسان می‌گویند غول‌های تکنولوژی چینی هم نگاهی به عرصه استارت‌آپی امارات دارند.

کد خبر 25152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =