اعطای وام ۳۰ میلیون تومانی جهت خرید فرش دستباف

بهرامی: جهت تحریک بازار داخلی و ایجاد انگیزه برای خرید از بیست و هفتمین نمایشگاه اتحادیه سراسری فرش دستباف، تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی اعطا می شود

عبدالله بهرامی، رییس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه سوم شهریور ماه امسال شاهد برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران خواهیم بود، اظهار داشت: این  نمایشگاه از لحاظ تنوع، وسعت و مشارکت در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است گرچه  نواقصی هم دارد اما این واقعه شگفت‌انگیز و نمایش فاخرترین کالای هنری جهان در این وسعت واقعاً برای ایرانیان موجب  افتخار است.

 وی با بیان اینکه بی‌مهری‌ها نسبت به هنر صنعت فرش دستباف موجب شده که در چند سال اخیر با سیر نزولی تولید روبه‌رو شویم، عنوان کرد: قیمت تمام فرش با وجود افزایش صد درصدی مواد اولیه آن تغییر محسوسی نداشته و این در حالی است که تولید کنندگان نجیب این صنعت برای زنده نگه داشتن این هنر فاخر نسبت به افزایش قیمت انصاف زیادی نشان داده اند.

بهرامی با تاکید براینکه فرش دستباف تنها کالای تولید داخلی است که تولید کنندگان آن مجبورند با ارز ۱۰هزار تومان مواد اولیه کار را تهیه کنند و با نرخ ارز ۸ هزار تومانی کالای تولیدی خود را صادر کنند، گفت: با ادامه این وضعیت به‌زودی شاهد افول این صنعت خواهیم بود. پیش بینی می شود که سال‌های آتی دیگر نتوانیم شاهد این حجم از تولیدات باشیم زیرا با توجه به عدم مدیریت در کنترل قیمت مواد اولیه مورد نیاز، تورم مهارگسیخته، نبود ثبات نرخ ارز و تحریم های آمریکا، این کالای استراتژیک ایرانی که درگیر تحریم‌های سنگین داخلی و خارجی شده است بازارهای صادراتی خود را از دست بدهد.

پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی برای خرید فرش دستباف

رییس اتحادیه سراسری فرش دستباف از اعطای تسهیلات ۳۰ میلیونی جهت خرید فرش دستباف خبر داد و گفت: متقاضیان می توانند برای دریافت این تسهیلات با اتحادیه سراسری تماس برقرار کنند.

وی در مورد نحوه قرارداد جهت پرداخت تسهیلات به خریداران فرش دستباف تعاونی ها با بانک توسعه تعاون گفت: در  سال  حمایت  از کالای  ایرانی بانک توسعه تعاون کشور ضمن  اعطاء تسهیلات برای تولید کنندگان و اعضاء  تعاونی های  فرش  دستباف، جهت تحریک بازار داخلی و ایجاد انگیزه برای خرید  فرش دستباف  تولید شده  با  اتحادیه سراسری تعاونی های  فرش دستباف  کشور  تفاهم نامه ای  را منعقد  کرده است که بر اساس آن به  متقاضیان خریدار فرش  دستباف در استانهای  اصفهان ، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز،  مازندران، گیلان، تهران  تسهیلاتی تا سقف 300 میلیون ریال با اقساط 24 الی 48 ماهه با نرخ  مصوب بانک مرکزی پرداخت می کند که در این زمینه کلیه خریداران متقاضی می توانند در این خصوص با اتحادیه سراسری فرش ارتباط برقرار کنند .

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات داخلی بازار فرش عدم نقدینگی مصرف کنندگان است، است، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، تجارت و معدن وعده داده بود برای تحریک بازار و حمایت از فرش، تسهیلات در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد اما، اینکار صورت نگرفت و بازار داخل به ۳ درصد رسیده است.

 حمایتی از فرش دستباف صورت نمی گیرد

رئیس اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه حمایتی از فرش دستباف صورت نمی‌گیرد، گفت: ۱۱ هزار قالیباف برای دریافت تسهیلات طرح اشتغال پایدار ثبت نام کردند اما، ریالی به آن‌ها پرداخت نشد.

عدم حمایت از بازار یاریابی، تولید، فرآوری، کمک به نوقان داران از جمله مواردی است که با وجود پیگیری های فراوان هیچ منبع مالی برای آن اختصاص داده نشده است.

وی با بیان اینکه تولید فرش دستباف هم زمانبر است و هم سرمایه بر، افزود: حمایت از کالای ایرانی با شعار عملی نمی‌شود ۸۵ درصد تولید فرش ایرانی صادراتی است و حمایت باید از لحاظ صادرات عملیاتی شود. کاری در بحث بازاریابی، تبلیغات و خدمات پس از فروش انجام نگرفته است، اگر بخواهیم بدنه تولید در داخل کشور قوی شود باید صادرات قوی‌تر باشد.

بهرامی ادامه داد: تشکل‌های بزرگ مثل اتحادیه‌ها باید از نظر منابع مالی و همچنین از طریق رایزن‌های بازرگانی حمایت شوند تا در بازار هدف به صورت مستمر حضور داشته باشیم، بازارسازی کنیم و تبلیغات انجام دهیم تا فرش ایرانی را مجددا معرفی کنیم.

فقط 300 هزار قالیباف بیمه شده اند

رئیس اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به بیمه قالیبافان گفت: از حدود یک میلیون قالیباف فقط ۳۰۰ هزار نفر بیمه شدند و ۷۰۰ هزار نفر مابقی پشت خط ماندند و برنامه‌ای هم برای بیمه آن‌ها وجود ندارد. قرار بود از طریق طرح اشتغال پایدارتسهیلات در اختیار بافندگان قرار گیرد، اما حدود چهار ماه گذشته و هیچ تسهیلاتی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار بافنده برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردند که هر کدام علاوه بر هزینه ثبت نام مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بابت تهیه هر طرح هزینه کردند ولی هنوز کارگروهی برای اینکار تشکیل نشده است. از جمعیت باقی‌مانده قالیباف کشور فقط ۳۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای کشور قرار گرفته‌اند. بنا بود تا پایان سال ۱۳۹۸ حداقل یک میلیون قالیباف باقی‌مانده که هیچ بیمه‌ای ندارند، نیز تحت پوشش قرار بگیرند اما نه تنها این اتفاق محقق نشد بلکه بیش از ۱۵۰ هزار بیمه شده نیز حذف شدند که البته این آمار مربوط به سال گذشته است و از چندماهه اخیر هنوز اطلاعی نداریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف همچنین با اشاره به اینکه زمانی جمعیت قالیبافان کشور 2 میلیون نفر بود که با واسطه اجحاف‌هایی که در حقشان می‌شد به یک میلیون نفر کاهش یافت، تصریح  داشت: از جمعیت باقی مانده قالیباف کشور فقط 320 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای کشور قرار گرفته‌اند و بنا بود تا پایان سال 1398 حداقل یک میلیون قالیباف باقی‌مانده که هیچ بیمه‌ای ندارند، نیز تحت پوشش قرار بگیرند اما نه تنها این اتفاق محقق نشد بلکه  بیش از 150 هزار بیمه شده نیز حذف شدند.

به گزارش اگزیم نیوز آمار اعلامی از سوی متولی این سازمان نشان می‌دهد، در چهار ماه منتهی به تیر سال 1397 معادل ۷۹۲.۷ تن فرش دستباف به ارزش ۳۸میلیون دلار به امریکا صادر شده، که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۷۱ درصد و ارزشی ۸۰.۹ درصد افزایش داشته، این در حالی است که در مدت مشابه سال 1396 برابر با ۲۹۲.۵ تن به ارزش ۲۱ میلیون دلار به این کشور صادر شده بود. از سوی دیگر مجموع صادرات فرش در بازه زمانی یاد شده؛ هزار و ۹۸۳.۸ تن به ارزش ۹۹.۶ میلیون دلار بوده، که در سال ۹۶، هزار و ۲۳۰.۷ تن به ارزش ۸۹ میلیون دلار گزارش شده و ۶۱.۱ درصد به لحاظ وزنی و ۲۱.۴ درصد به لحاظ ارزشی رشد را تجربه کرده است. همچنین جزییات آماری صادرات فرش ایران نیز حاکی از این است که هم اکنون بعد از امریکا، آلمان با سهم ۱۳.۶ درصدی در جایگاه دوم، لبنان با سهم ۷.۱ درصدی در جایگاه سوم و انگلیس و ژاپن هر یک با سهم ۵.۵ درصدی در جایگاه‌های سوم تا پنجم صادرات بازارهای هدف فرش دستباف قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، روند تجارت فرش طی دو سال گذشته حکایت از این دارد که با رفع تحریم‌ها بیشترین صادرات فرش ایران به کشور امریکا بوده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف به عنوان بزرگ‌ترین واقعه فرش دستباف در دنیا در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار خواهد شد، که در این میان بیش از ۷۸۰ غرفه از سوم تا نهم شهریور ماه به معرفی توانمندی‌های ایران در این حوزه خواهد پرداخت.

کد خبر 25155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =