تلاش مقامات عراقی برای معافیت از تحریم ها

مقامات بانک مرکزی عراق می گویند: اقتصاد عراق به حدی به ایران نزدیک است که طبیعی است بغداد از واشنگتن بخواهد اجازه دهد برخی تحریم های آمریکا علیه همسایه خود را نادیده بگیرد

گالف تایمز در گزارشی با اشاره به نزدیکی شدید و وابستگی بالای اقتصاد عراق به ایران انتظار بغداد از واشنگتن را برای دریافت تخفیف های ویژه در شرایط تحریمی جدید تهران دور از ذهن ندانست و از قول مقامات بانک مرکزی عراق نوشت: اقتصاد عراق به حدی به ایران نزدیک است که طبیعی است بغداد از واشنگتن بخواهد اجازه دهد برخی تحریم های آمریکا علیه همسایه خود را نادیده بگیرد.

به گزارش اگزیم نیوز عراق بعد از خروج آمریکا از معاهده برجام محدودیت هایی را در ارتباطات تجاری خود با تهران لحاظ کرده است که البته به گفته مقامات عراقی بالاجبار و علیرغم میل باطنی و منافع عراق بوده است. ترامپ بعد از خروج از برجام هرگونه رابطه تجاری با کشورهایی که با ایران مراوده اقتصادی دارند را مشمول تحریم دانست و هشدار داد رابطه با ایران می تواند عواقب سختی برای این کشورها به همراه داشته باشد.

این موضوع باعث شد تا به قول مقامات عراقی بغداد در وضعیت دشواری قرار بگیرد چراکه اگرچه واردات زیادی را از ایران انجام داده و به عنوان یکی از شرکای اصلی ایران در موضوع واردات کالاهای مختلف محسوب می شود اما از متحدان آمریکا نیز محسوب می شود لذا آنطور که گالف تایمز تحلیل کرده این موضوع مشکلاتی را در مسیر بغداد ایجاد می کند که این امر باعث شده تا طرف عراقی درخواست اعمال تخفیف و استثنا برای عراق را در این شرایط داشته باشد.

حیدر العبادی ابتدا با اعلام این که بغداد به همه تحریم های آمریکا علیه ایران احترام می گذارد انتقادات شدیدی را از طرف رقبای خود شنیده بود و این موضوع باعث شد تا تصمیم به تجدید نظر در این تصمیم بگیرد. بر این اساس مقامات مالی و بانک مرکزی عراق اعلام کرد که هیأتی به واشنگتن اعزام خواهد شد تا تقاضای معافیت در اعمال تحریم ها را از کاخ سفید مطرح کند.

یک مقام رسمی در وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این رابطه با اعلام این که در مورد سیاست های ایران حاضر به گفتگو با همه شرکای اقتصادی تهران است گفت: ما به همه کشورهای جهان پیغام داده ایم که متعهد به اجرای تمام و کمال تحریم های خود علیه تهران هستیم.

به گفته این مقام رسمی عراق یک دوست و شریک مهم برای ایالات متحده است و ما متعهد هستیم که ثبات و رفاه عراق را تضمین کنیم. مقامات عراقی معتقدند در صورت تداوم تحریم ها این موضوع می تواند به بروز یک بحران در روابط دو کشور همسایه منتهی شود زیرا عراق طیف گسترده ای از محصولات مورد نیاز خود را از جمله غذا، محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، قطعات یدکی اتومبیل و ... را از ایران وارد می کند و این تحریم ها قادر است مشکلات جدی را برای بغداد ایجاد کند.

عراق در یک ساله منتهی به پایان مارس 2018 رقمی بیش از 6 میلیارد دلار از ایران واردات انجام داده که 15 درصد از کل واردات عراق است. در حوزه انرژی نیز بین دو کشور در این مدت 12 میلیارد دلار مراودات دو طرف بوده که ارقام قابل توجهی است. بر این اساس مقامات عراقی از هر وزارتخانه خواسته اند تا لیستی از نیازهای خود را که برای اقتصاد عراق ضروری است و از ایران وارد می شود تهیه کنند تا بتوان معافیت های مربوط به آنها را از امریکا دریافت کرد.

در حال حاضر تجارت در حوزه های طلا، فلزات، دلار، خودروسازی و نفت مشمول تحریم های امریکا هستند که تمام این موارد بر روابط تهران-بغداد موثر است. العبادی با اشاره به تحریم دلار این موضوع را مانعی بزرگ در برابر همکاری های دو کشور در زمینه انرژی دانست و از احتمال انجام مبادلات بر مبنای یورو خبر داد.

در این بین یکی از مقامات بانک مرکزی عراق با اشاره به موضع کشورهای اروپایی در قبال تحریم ایران و قاطعیت این کشورها در تداوم همکاری با تهران خواستار ادامه همکاری های عراق با ایران شد. وی ادامه داد اروپایی ها برای حفظ روابط خود با تهران مبادلات را بر مبنای یورو انجام داده و تلاش می کنند پس چرا عراق این کار را نکند؟ یک دیپلمات عراقی در این رابطه معتقد است اغلب شرکت های عراقی می توانند بدون انکه آسیبی از تحریم های امریکا ببینند با تهران مراوده داشته باشند زیرا بسیاری از کسب و کارهای عراقی اولا در امریکا سرمایه گذاری ندارند و ثانیا مراودات دلاری با ایران ندارند و بر مبنای ارزهای محلی و یا یورو با هم همکاری می کنند. به این ترتیب به نظر می رسد عراق بتواند شرایط مناسبی برای خود در زمینه تداوم همکاری با ایران تعریف کند.

کد خبر 25163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =