اعلام آمادگی صد و چهارده SME اروپایی برای همکاری با ایران

رضا پدیدار: ۱۱۴ شرکت کوچک و متوسط مورد تایید اتحادیه اروپا در بخش انرژی و در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده اند

 مریم خورشیدی- در شرایط فعلی همه کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که SME ها می توانند ادامه تعاملات اقتصادی با دنیا را تضمین کنند. 70 درصد از فرصت‌های شغلی و 50 درصد تولید ناخالط داخلی در کل اقتصاد به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط وابسته است. به رغم تاکید بر گسترش و رشد SMEها در برنامه‌های توسعه چهارم و پنجم، شاخص نرخ ارزش افزوده برای SMEها در ایران در سال‌های اخیر 16.8 درصد بوده است

رضا پدیدار در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز از اعلام آمادگی 114 شرکت کوچک و متوسط مورد تایید اتحادیه اروپا در بخش انرژی و در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو برای همکاری با ایران خبر داد.

 رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران بیان داشت: در ادامه تعاملات رو در روی با هیات های نمایندگی اروپایی که طی ماه های گذشته در اتاق تهران صورت پذیرفت، در نهایت، کمتر از دو ماه قبل، کمیسر عالی انرژی اتحادیه اروپا در کمیسون انرژی اتاق بازرگانی حضور یافت.

 پدیدار افزود: در ادامه این رایزنی ها و با مذاکرات انجام شده و اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران، مقرر شد در فاز اول قراردادهای همکاری 50 میلیون یورویی بین SME اروپایی با SME ایرانی منعقد شود.

وی اذعان داشت: پس از این تصمیم، اتاق بازرگانی از کمیسر عالی انرژی اروپا خواست تا  لیست شرکت های کوچک و متوسط مورد تایید اتحادیه اروپا که در شرایط محدودیت های اقتصادی و اجرایی اخیر، قابلیت و توانایی همکاری با ایران را دارند را اعلام کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: این لیست به امور بین الملل اتاق بازرگانی ارائه شده که طبق اعلام امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران، مشتمل بر 114 شرکت SME در بخش انرژی و در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو می شود.

وی اظهار داشت:  با بررسی شرکت های حاضر در این فهرست، مشخص شد که حدود 10 درصد از این شرکت ها از قبل در ایران دفاتر نمایندگی داشته و در حوزه انرژی ایران مشغول همکاری بوده اند.

به گفته رضا پدیدار، طی مذاکراتی که با نمایندگان این شرکت ها در ایران انجام شد، این شرکت ها اعلام کردند که بدون هیچ گونه محدودیتی در عقد قرارداد، آمادگی کامل برای همکاری با شرکت های ایرانی دارند.

 رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران اعلام کرد: این اطلاعات در جلسه کمسیون انرژی مطرح شد و به آگاهی رؤسای تشکلات اقتصادی حوزه انرژی و پیمانکاران ساخت و تجهیز تاسیسات نفتی که در جلسه حضور داشتند رسید. تقریبا 38 تشکل در حوزه های مختلف انرژی در کمسیون انرژی اتاق بازرگانی عضویت دارند که فهرست اسامی این شرکت های اروپایی جهت انجام مذاکرات و عقد قرارداد در اختیار آن ها قرار گرفت.

پدیدار با تاکید بر اهمیت حضور فعال SMEها  گفت: شرکت های SME  اروپایی می توانند بدون محدودیت و ایجاد حساسیت در شرایط کنونی، در بازار ایران حضور داشته باشند؛ همکاری با این شرکت ها فرصتی است که بتوان با بهره برداری از آن، از توقف پروژه های حوزه انرژی که هزینه های بالایی را در بر دارد، جلوگیری کرد.

 وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که برای ضمانت اجرایی قراردادهای منعقد شده نیاز به کمک دولت برای صدور ضمانت نامه های بانکی بین المللی داریم و با توجه به مشکلاتی که در زمینه تعاملات بین المللی بانکی برای ما وجود دارد، لازم است دولت هر چه سریعتر به این حوزه ورود کند و گام های مؤثری برای حل این مشکل بردارد.

 

 

 

کد خبر 25165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =