رشد ۱۴ درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۴ ماه

در­­۴ ماهه نخست امسال، ­ محصولات صنایع پتروشیمیایی به انضمام موادهیدروکربوری و LPG ­بیش از ۴.۹ میلیارد دلار و وزن ۸.۷ میلیون تن­ صادر شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال ­­نشان‌دهندۀ رشد ۱۴ درصدی ارزش و کاهش ۰.۵ درصدی وزن است

بر اساس آمار گمرک، در­­۴ ماهه نخست امسال، ­ محصولات صنایع پتروشیمیایی به انضمام موادهیدروکربوری و LPG ­بیش از ۴.۹ میلیارد دلار و وزن ۸.۷ میلیون تن­ صادر شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال ­­نشان‌دهندۀ رشد ۱۴ درصدی ارزش و کاهش ۰.۵ درصدی وزن است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران؛­­ دبیر­میز محصولات شیمیایی و سلولزی گفت:­ محصولات صنایع شیمیایی نیز بیش از 708 میلیون دلار و وزن 353 هزارتن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 29 درصد و از لحاظ وزن 24 درصد افزایش را تجربه کرده است.

بهناز کاموسی ­افزود: صادرات محصولات پایه نفتی­ نیز به ارزش بیش از 337 میلیون دلار و وزن 1.4 میلیون تن گردیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با رشد 20 درصد ارزشی و 16درصد افزایش وزنی همراه بوده است .

وی­ با اشاره به این که افزایش صادرات در بخش محصولات پتروشیمیایی علی رغم کاهش وزن ­عمدتاً ناشی از افزایش قیمتها در سطح جهانی بوده است اظهار داشت: LPG به ارزش 1040 میلیون دلار و وزن 1983 هزار تن، مواد اولیه پلیمری با ارزش 1502 میلیون دلار و وزن 1231 هزار تن، متانول­ به ارزش 407 میلیون دلار و وزن 1085 هزار تن و مواد آروماتیکها به ارزش 413 میلیون دلار و وزن 573 هزار تن صادر شده است.

کاموسی گفت:­ در ­چهار ماهه­ امسال، محصول کود به ارزش 285 میلیون دلار و وزن 1192 هزار تن صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از جهت ارزشی 43 درصد و از لحاظ وزنی 24 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص صادرات محصولات صنایع شیمیایی اظهار داشت:­ صادرات رنگ صنعتی به ارزش 48 میلیون دلار و وزن 21 هزار تن با رشد ارزشی 129 درصد و رشد وزنی­ 91 درصد، صادرات رزین به ارزش 27 میلیون دلار و به وزن 13 هزار با رشد 8 درصدی ارزش و 18 درصدی در وزن، صادرات صنایع شوینده با ارزش 81 میلیون دلار و وزن 104 هزار تن با رشد 13 درصد در ارزش و 4 درصد در وزن، صادرات محصولات آرایشی به ارزش 12­ میلیون دلار و وزن 5 هزار تن با رشد 9 درصد ارزش و 25 درصد وزن، صادرات محصولات پلیمری به ارزش 540 میلیون دلار و به وزن 210 هزار تن با رشد 29 درصد ارزش و 33 درصد وزن به به کشورهای هدف صورت گرفت.

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی سیاست های شمول برخی از مواد اولیه و افزودنی صنعت شوینده و آرایشی بهداشتی در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی و نیز فقدان توان رقابت تولید کننده داخلی با رقبای خارجی را از مشکلات پیش روی توسعه صادرات محصولات شوینده و محصولات آرایشی دانست.

کاموسی در مورد صادرات بخش پایه نفتی بیان کرد: قیر به ارزش 273 میلیون دلار و وزن 1359 هزار تن با رشد 25 درصد ارزش و 17 درصد در وزن و روغن موتور و صنعتی به ارزش 64 میلیون دلار به وزن 92 هزار تن با رشد 3 درصد ارزش و 7درصد وزن افزایش صادر شده است.

گفتنی است، علیرغم مشکلات اخیر، روند صادرات سایر فرآورده های پتروشیمی مثبت و روبه رشد بوده است که با اصلاح قانون بازار ثانویه در سیاستهای کلان اقتصادی، تلاش جهت بسترسازی ارزآوری اقتصادی و رونق بازار مصرف صورت گرفته و حصول نتیجه در گرو راهبرد مدیریتی حفظ منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود.

کد خبر 25166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =