آتش‌بس اروپا-ترامپ و خوش‌بینی تجاری برای آلمان

این ماه برای اولین بار در سال جاری، روحیه کسب‌وکار در آلمان بهبود یافته و نگرانی شرکت‌ها در مورد تشدید جنگ تجاری فرا-آتلانتیک کاهش یافته است

به گزارش رویترز، آتش‌بس تجاری بین اتحادیه اروپا و رییس جمهور آمریکا، خوش‌بینی مقامات تجاری آلمان را افزایش داده است. این ماه برای اولین بار در سال جاری، روحیه کسب‌وکار در آلمان بهبود یافته و نگرانی شرکت‌ها در مورد تشدید جنگ تجاری فرا-آتلانتیک کاهش یافته است.  

موسسه اقتصادی Ifo، اعلام کرده که شاخص فضای کسب‌وکار آلمان به ۱۰۳.۸ افزایش یافته است. این رقم در ماه ژوییه ۱۰۱.۷ بوده است. مدیر این موسسه می‌گوید پیش‌بینی‌ها در مورد صادرات آلمان در ماه ژوییه روند به شدت نزولی داشت و حالا دوباره شروع به افزایش کرده است.

بیشترین خوش‌بینی در بخش‌های خدمات و عمران ایجاد شده، اما خرده‌فروشی و تولید هم شاهد رشد اندکی بوده‌اند.

دونالد ترامپ تهدید کرده بود تعرفه‌های جدیدی برای واردات خودرو و قطعات خودرو از اروپا اعمال می‌کند. این موضوع نگرانی‌ها را در مورد راه افتادن چرخه‌ای از اقدامات تلافی‌جویانه که به تجارت و رشد اقتصادی کشورها آسیب می‌زند، برانگیخته بود. اما ترامپ بعد از گفت‌وگو با رییس کمیسیون اروپا، توافق کرد که فعلا دست نگه دارد.

آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است، بیشتر رشد اقتصادی خود را از صادرات به دست می‌آورد. اقتصاد این کشور در سه ماهه آوریل-ژوئن با رشد نیم درصدی مواجه بود که ناشی از ساخت و ساز، هزینه‌های دولتی و مصرف خصوصی بود.

 قدرت اقتصادی این کشور باعث شده بانک مرکزی اروپا اطمینان حاصل کند که این کشور می‌تواند برنامه محرک خرید اوراق قرضه را تا پایان امسال متوقف کند. این طرح‌های محرک پولی، 19 کشور حوزه یورو را دربرمی‌گیرد.

با این حال، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه، طی یک سخنرانی در جمع 250 دیپلمات گفت که طرح‌های پیشنهادی جدیدی برای اتحادیه اروپا دارد تا امنیت اتحادیه را افزایش دهد و جلوی وابستگی آن به آمریکا را بگیرد. ماکرون گفته: «اروپا دیگر نمی‌تواند برای امنیت خود به آمریکا وابسته باشد. تضمین امنیت اروپا به خودمان بستگی دارد.» 

کد خبر 25176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =