رشد ۸۵ درصدی اعطای تسهیلات به صادرکنندگان فرش در سال ۹۶

طاهره نورسته: بانک توسعه صادرات، طی سال ۱۳۹۶، بالغ بر ۲ هزار و ۴۳۶ میلیارد ريال، تقريباً ۴/۱ درصد از كل تسهيلات اعطایی خود را به صنعت فرش تخصیص داده كه شامل تامين مالي فعاليت‌هاي توليد و فروش فرش‌هاي دستي و ماشيني و موكت می شود که نسبت به دوره مشابه خود در سال ۱۳۹۵ از افزايش حدود ۸۵ درصدی برخوردار بوده است

 مریم خورشیدی- فرش از گذشته هاي دور همواره نقش قابل توجهي در اقتصاد و معيشت خانوار داشته و صنعت فرش ضمن دارا بودن پتانسيل افزايش توليد و صادرات همواره در ارزآوري و ايجاد اشتغال نقش بسزايي داشته است. علي رغم مشکلات موجود در حوزه صادرات فرش از جمله ممنوعيت ورود فرش به بازار آمريکا بعنوان بزرگترین واردکننده فرش ایرانی که سهم 25 درصدی از صادرات فرش ایران را به خود اختصاص داده، وقوع رکود اقتصادي در بعضي بازارهاي هدف صادراتی و همچنين ناآرامي‌هاي سياسي و بحران در برخي کشور‌هاي عربي که مشتري فرش ايران بودند ، در4 ماهه اول سال 1397 صادرات فرش دستباف از رشدی معادل 21.4 درصد  از نظر ارزشی و 61.1 درصد از نظر وزنی درصد برخوردار بوده است.

 دکتر طاهره نورسته در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص رویکرد بانک توسعه صادرات کشور در قبال صادرات فرش گفت: بانک توسعه صادرات، طی سال 1396، بالغ بر ۲ هزار و ۴۳۶ میلیارد ريال، تقريباً ۴/۱ درصد از كل تسهيلات اعطایی خود را به صنعت فرش تخصیص داده كه شامل تامين مالي فعاليت‌هاي توليد و فروش فرش‌هاي دستي و ماشيني و موكت می شود که نسبت به دوره مشابه خود در سال 1395 از افزايش حدود 85 درصد برخوردار بوده است و کماکان ميزان تسهيلات اعطايی در صنعت فرش طی 5 ماهه سال جاری نيز نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته افزايش داشته است.

وی افزود: در مجموع 54 شخص حقيقي و حقوقي فعال در صنعت فرش و رسیندگی، در قالب 203 فقره قرارداد از تسهيلات بانك توسعه صادرات بهره مند شده اند که اين تعداد تقريباً 8 درصد از كل دريافت‌كنندگان تسهيلات بانک توسعه صادرات را در بخش های مختلف اقتصادی را تشكيل مي‌دهد.

 به گفته طاهره نورسته در سال1396 بانک توسعه صادرات ایران تسهیلاتی را طرح‌هاي توسعه صنعت فرش و ريسندگي مصوب کرد كه بخشی از آنها در سال جاري پرداخت و مابقی متناسب با پيشرفت طرح در دست پرداخت می باشد.

 وی با تاکید بر اینکه صنعت فرش از جمله مزیتهای نسبی کشور در حوزه صادرات است، گفت: با توجه به سهم صادرات فرش در پرتقوی کالاهای صادراتی و درآمد ارزی کشور، حمايت از صادرکنندگان صنعت فرش و حل مشکلات مبتلابه از جمله اولويت های اگزیم بانک ایران بوده بوده و همواره آمادگی دارد تا نسبت به تأمين مالی سرمايه درگردش مورد نياز  فعالين بخش مذکور با رويکرد صادراتی اقدام کند.

نورسته بیان داشت: عزم بانک برای حمایت از صنعت فرش تا انجا اهمیت دارد که علی رغم وجود محدوديت منابع بانک، تأمين مالی ريالی طرحهای سرمايه گذاری اعم از ايجادی و يا توسعه ای نيز در اولويت برنامه های جاری بانک قرار گرفته است.

معاون اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران یادآور شد: بانک توسعه صادرات در سال هاي فعاليت خود، به عنوان بانک دولتي و تخصصي و  متولي صادرات کشور، همواره رسالت حمايت از توليد ملي با رويکرد صادرات را به منظور دستيابي به اهداف کلان اقتصادي کشور ملاک عمل قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: بانک توسعه صادرات ایران در سالهای اخیر اهتمام مضاعف خود را برای حمایت از فعالان حوزه تولید و صادرات به کار بسته و  علاوه بر تأمين مالي ارزان قيمت محصولات توليدي از طريق تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي فعال، تأمين مالي طرحهاي ايجادي و توسعه اي(علی رغم محدوديت منابع بانک) به منظور افزايش و ارتقای توان رقابت پذيری آنها در عرصه بين المللی، در حوزه مشاوره و تعامل سازنده در خصوص شناسايي بازارهاي هدف صادراتي، کمک به حل مشکلات صادرکنندگان و معرفی و طراحی رويکرد های نوين تأمين مالی صادرات ،افزايش کيفيت کالاهاي توليدي، هدايت مشتريان به سمت ايجاد حداکثر ارزش افزوده در توليد کالاهاي صادراتي و به تبع آن تأمين مالي زنجيره توليد داخلي و ...با فعالان اقتصادی صادرات محور همکاری می کند.

 به گزارش اگزیم نیوز فرش دستباف ايران از ديرباز به کشورهاي آلمان، آمريکا، ايتاليا، فرانسه، انگلستان، لبنان، امارات، کويت و ژاپن صادر مي‌شد و امروز بازارهاي ديگري از جمله چين، شيلي، آفريقاي جنوبي، روسيه، چين و برزيل به مشتريان فرش ايران اضافه شده اند.

همچنين طي دو دهه اخير، فرش ماشيني ايران، چه در بخش توليد فرش هاي ماشيني با کيفيت و همراه با تکنولوژي و خلاقيت و چه در بخش فروش و صادرات همواره سير صعودي داشته است. در حال حاضر حدود 600 کارخانه کوچک و بزرگ توليد فرش ماشيني در کشور فعالند و به 11کشور جهان صادرات دارند.

کد خبر 25199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =