تداوم بی نیازی کشور از واردات گندم

بر اساس گزارش عملکرد پنجساله دولت (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷)، در بخش کشاورزی، تولید گندم از مهمترین حوزه های مورد توجه دولت بوده است. بطوریکه با وجود کاهش ۲۲ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و تداوم خشکسالی، خرید تضمینی گندم نسبت به سال زراعی قبل افزایش یافته است و کماکان بی نیازی کشور از گندم ادامه دارد

چشم انداز خودکفایی گندم نخستین گام در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود چرا که مهمترین ویژگی اقتصاد مقاومتی تاکید بر تولید داخلی و کاهش واردات کالاها به ویژه استراتژیک است که قابلیت تولید آن در کشور وجود دارد.  تامین غلات به ویژه گندم برای مصرف داخلی، یکی از مهمترین دغدغه های کشور بوده است و اهمیت این موضوع تا جایی بود که آن را در ردیف کالاهای استراتژیک قرار داد.
بر اساس گزارش عملکرد پنجساله دولت (1392 تا 1397)، در بخش کشاورزی، تولید گندم از مهمترین حوزه های مورد توجه دولت بوده است. بطوریکه با وجود کاهش 22 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و تداوم خشکسالی، خرید تضمینی گندم نسبت به سال زراعی قبل افزایش یافته است و کماکان بی نیازی کشور از گندم ادامه دارد.

به گزارش اگزیم نیوز بر اساس آمار منتظر شده از سوی دولت دوازدهم تا کنون 9 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

دولت در گزارش خود از اتمام فاز اول طرح احیا و توسعه 550 هزار هکتاری اراضی استان های خوزستان و ایلام خبر داد و اعلام کرد: فاز اول طرح احیا و توسعه 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام که در سطح 355 هزار هکتار آغاز شد، به پایان رسیده و مقدمات آغاز فاز دوم در دست اقدام است.

در ادامه دستاوردهای دولت در حوزه کشاورزی در این گزارش آمده است: عملیات تامین، انتقال آب و احداث شبکه های آبیاری که به همت دولت یازدهم در سیستان، در سطح 46 هزار هکتار در دولت یازدهم شروع شده بود، ادامه دارد و تاکنون 27 هزار هکتار شبکه شامل شبکه های اصلی و فرعی اتمام و از 17 ایستگاه پمپاژ نیز 14 ایستگاه اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده است.

در همین راستا، دولت در طول خدمت خود، عملیات احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی استان های غرب کشور را آغاز نمود؛ این طرح در ده استان به وسعت 227 هزار هکتار در دست اجراست و تا کنون 116 هزار هکتار از آن آماده بهره برداری و مابقی قبل از پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. لازم به ذکر است از 116 هزار هکتار زمین تحت پوشش این طرح، 38 هزار هکتار زیر کشت رفته است.

دولت دوازدهم به منظور توسعه سامانه های نوین آبیاری، توانست طرح سامانه های آبیاری که تا سال 1392 در سطح 1290000 هکتار اجرا شده بود را به 1824000 رسانده  و بنا دارد این عدد را به 2100000 هکتار برساند.

 

کد خبر 25222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =