تحریم شکنی با ایجاد بازارچه در منطقه صفر مرزی شلمچه

مبادلات تجاری ایران با کشور عراق روزانه ۲۰ میلیون دلار اعلام شده است. حضور گسترده عراقی ها در قالب توریسم اقتصادی باید مثبت ارزیابی کرد زیرا به عنوان نوعی تحریم شکنی می توان از آن برای عبور از بحران اقتصادی کمک گرفت. اما برای این منظور باید ایجاد بازارچه در منطقه صفر مرزی شلمچه دراولویت قرار گیرد تا از ورود بی ضابطه به سرزمین اصلی جلوگیری و کنترل بازار قاعده مند تر صورت پذیرد.

مسعود خیاط زاده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در گفتگو با اگزیم نیوز درمورد اعلام خبر رقم خرید یک و نیم میلیون دلاری روزانه عراقی هادر استان خوزستان، اظهارداشت: رقم اعلام شده بسیار کمتر از آن چیزی است که مبادلات تجاری روزانه وجود دارد و با ارقام تجاری منطقه اصلا مطابقت ندارد. بنده از مبنای محاسبه رییس اتاق بازرگانی خرمشهر بی اطلاع هستم اما در روز بیش از 100 نفر ورودی تنها به منطقه آزاد اروند گزارش می شود نه سرزمین اصلی، که اگر این افراد روزی 100 دلار هم خرید داشته باشند در روز حدود 10 هزار دلار و در ماه چیزی قریب به 3 میلیون دلار خرید محلی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول کل مبادلات تجاری ما با کشور عراق روزانه 20 میلیون دلار است، یادآورشد: برای حضور عراقی ها در منطقه آزاد اروند باید روادید منطقه آزاد صادر شود اما برای ورود به سرزمین اصلی خوزستان باید روادید مخصوص به منطقه اصلی را داشته باشند.

خیاط زاده ضمن اشاره به تاثیر مثبت حضور عراقی های خریدار در منطقه برای ایجاد رونق اقتصادی، عنوان کرد: از سوی دیگر این حضور بی ضابطه و گسترده تاثیرات منفی از جمله گرانی و کمبود کالا نیز به همراه داشته که این امر با کاهش ارزش ریال ایران نسبت به دلار از شدت و فراگیری بیشتری برخوردار شده است.  

وی با تاکید براینکه حضور عراقی ها در بازارهای خوزستان تاثیر زیادی در گرانی و کمبود برخی کالاها داشته، گفت: این کمبود بیشتر در مورد مواد غذایی و مصرفی مشهود است. هر چند که استقبال عراقی ها از خرید بسیاری از کالاها به دلیل مقرون به صرفه بودن گزارش می شود، اما این کمبودها در ماه های اخیر به دلیل کثرت خرید از سوی عراقی ها محسوس تر شد که متعاقب آن نارضایتی و تشویش مردم منطقه را فراهم کرد. به طور مثال ماهی که جزو غذای اصلی منطقه محسوب می شود به کیلویی 80 هزار تومان رسید که با شوک 130 درصدی قشرآسیب پذیر خوزستان را هدف قرار داد.

خیاط زاده با تصریح براینکه اشتیاق عراقی ها برای خرید از بازارهای خوزستان می تواند ثمرات خوبی برای اقتصاد منطقه و رونق کسب و کار باشد، ابراز داشت: حضور توریسم اقتصادی ارزآوراست اما این امر در صورتی است که با ساماندهی و نظارت دقیق همراه باشد تا موجب کمبود و ایجاد تشویش روانی برای شهروندان نشود. اولویت امکانات در هر زمینه ای باید در قدم اول برای رفع نیازهای هم وطنان باشد و بعد تجار و توریسم اقتصادی.

رییس اتاق بازرگانی آبادان در پاسخ به این سوال که گفته می شود بیماران عراقی برای دریافت خدمات پزشکی در اولویت خاص قرار دارند، خاطرنشان ساخت: در اولویت قرار گرفتن این بیماران که به عنوان توریسم درمانی وارد کشور می شوند به دلیل دریافت هزینه ها به صورت دلاری است که نمی توان آن را نادیده گرفت. اما در صورت ساماندهی می تواند موجب رونق و درآمد زایی در این حوزه باشد.

به اعتقاد خیاط زاده تنها راهکار عبور از مشکلات پیش آمده در اقبال توریست های اقتصادی عراقی، ایجاد بازارچه در منطقه صفر مرزی شلمچه است تا از ورود بی ضابطه به سرزمین اصلی جلوگیری شود و کنترل بازار قاعده مند تر انجام شود. براین اصل در جلساتی که با مسوولان اتاق اصناف داشتیم موارد پیشنهادی را اعلام کردیم تا ضمن زمینه سازی در جهت ارزآوری، کمبود کالا و گرانی در بازار داخلی احساس نشود.

وی از بررسی موضوع خروج بی رویه و بدون ضابطه کالاهای مصرفی به صورت حجمی توسط عراقی ها خبر داد و گفت: در این زمینه تاکید داریم که ایجاد منطقه آزاد می توان مقرر داشت که برای عبور کالاها از مرز فاکتور فروش در چارچوب قوانین و در حجم تعریف شده اخذ شود تا از خروج بی رویه کالاها جلوگیری شود. بدین منظور پیشنهاد دادیم گروه هایی که به صورت خانوادگی و یا خریدار عمده وارد می شوند حداکثر تا 15 کیلو بار را بتوانند خارج کنند زیرا بسیاری از عراقی ها به عنوان یک منبع درآمد مسیر یک ساعته از بصره تا آبادان را طی می کنند  و با خرید کالا در حجم بالا آنها را تا 3 برابر قیمت در بازارهای محلی عراق به فروش می رسانند.

 

بزرگ نمایی های احساسی با هدف میدان داری و ایجاد اختلاف

عبدالرحمن سلیمانی مقدم، رییس اسبق اتاق بازرگانی اهواز نیز در گفتگو با اگزیم نیوز اقبال عراقی ها برای خرید از بازار های خوزستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این مسئله علاوه بر اینکه یک تعامل بین المللی است در بحث گردشگری در حوزه های سلامت، اکوتوریسم و گردشگری اقتصادی قابل تامل است و پیامدهای ارزی و رونق اقتصادی بالایی را به همراه دارد.

وی حضور عراقی ها را و کمبود کالا را جدی ندانست و گفت: هرقدر که تقاضا در منطقه بالا برود به همان اندازه هم عرضه گسترده می شود و بازار توازن خود را در این زمینه پیدا می کند. در این زمینه بزرگنمایی هایی صورت می گیرد که قابل قبول نیست زیرا هر کشوری که محل پذیرش هر نوع توریسمی است می تواند شاهد مسائلی باشد که در یک سری مسائل تمارض به وجود می آورد که این امر کاملا طبیعی است اما برخی با غرض به این موارد دامن می زنند. بدیهی است که برخی افراد چارچوب ها و مقررات را رعایت نمی کنند که ناشی از جهل و بی اطلاعی و امری کاملا بدیهی است تا جاییکه در تمام کنوانسیون های بین المللی پیش بینی این شرایط شده است. به طور مثال از 10 میلیون مسافری که از ایران به مقاصد خارج از کشور می روند چه کسری از این تعداد ایجاد تعارض می کنند ؟ این مسئله در مورد مسافران ورودی به ایران هم صدق می کند.

این فعال اقتصادی خبر مربوط به پذیرش خارج از نوبت بیماران عراقی به دلیل دریافت دستمزد دلاری را تکذیب کردو گفت: تمامی مراکز درمانی استان خوزستان پیوسته ظرفیت پذیرش بیمار را در سطح گسترده دارند و به مراتب توانمندی پذیرش بیمار بیش از این تعداد که اکنون مراجعه می شوند را نیز دارند. بخش های متعددی در مراکز درمانی راه اندازی شده برای توریسم درمانی و ما باید از این امر استقبال کنیم چرا که سربارهای مراکز درمانی کاهش پیدا می کند و قیمت تمام شده خدماتی که ارایه می کنند کاهش پیدا می کند. اصلا بحث در اولویت قرار دادن بیماران عراقی یک قضاوت ناعادلانه است.

وی در مورد نایاب و گران شدن کالاها به دلیل حضور خریداران عراقی گفت: این امر صحت ندارد و گرانی قیمت ها ناشی از مشکلات کلان اقتصاد کشور است و به استان خوزستان و شهرهای مرزی ارتباطی ندارد. کاهش ارزش ریال این شرایط را برای پذیرش توریست حتی از کشورهای اروپایی فراهم می کند زیرا یک توریست اروپایی با 500 یورو می تواند چند روز هزینه گردش، اقامت و خوراک خود را تهیه کند اما عکس این اتفاق این است که یک مسافر ایرانی برای سفر به کشورهای اروپایی باید روزی 500 یورو خرج کند. بنابراین باید به این مسئله از زاویه دید دیگری نگاه شود نه کاهش و یا تهدید عرضه.

این فعال اقتصادی ادامه داد: میوه یکی از اقلامی است که مورد اقبال خریداران عراقی قراردارد. ایران در زمینه تولید میوه از توانمندی بالایی برخوردار است و از آنجا که سرعت فساد پذیری آن بالا است باید در سریع ترین زمان بازاریابی آن برای  فروش مهیا شود. با این حساب این یک بازار مثبت برای عرضه و تقاضا است اما نباید از این امر غافل شد که میزان تقاضای بالا می تواند قیمت ها را هم افزایش دهد که این امر برای مصارف داخلی شهروندان کمی مشکل ساز است.

وی تصریح داشت نباید سوار بر موج احساس شد و یا میدان را برای میدان داری کسانی باز کرد که در صدد ایجاد اختلاف و فاصله هستند. باید به این مسئله به عنوان نوعی تحریم شکنی نگاه کرد که هرچقدر گسترده تر باشد به اقتصاد کمک بیشتری می کند و باید برنامه ریزی شود که این تبادل و تعامل تجاری در تمام استان های مرزی عملیاتی شود.

 

 

کد خبر 25244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =