سه دلیل برای خوش‌بینی نسبت به آینده کسب‌وکار جنوب شرق آسیا

چالش‌هایی که کشورهای جنوب شرق آسیا با آن مواجهند، نمادی از مسائل بزرگ‌تر جهانی هستند که رهبران جهان برای حل آنها توافق دارند.

با وجود رشد اقتصادی مداوم جنوب شرق آسیا طی چند دهه گذشته، این منطقه با افزایش نابرابری درآمدی و مشکلاتی مثل تمرکز ثروت، تبعیض، عدم امنیت غذایی، چالش‌های حقوق بشر و آسیب محیط زیست، مواجه است.

این مشکلات در ظاهر تصویر بسیار تاریکی را نشان می‌دهند، اما نکات مثبت زیادی هم وجود دارند. رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا اتفاق نظر دارند که رشد اقتصادی جامع یک اولویت است و چنین اقتصادهایی به کسب‌وکارهای جامع نیاز دارند.

به همین دلیل، شاهد پتانسیل تحول مدل کسب‌وکار در منطقه هستیم؛ هر چند در مراحل ابتدایی.

سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام، در همکاری با کارآفرینان منطقه، به آنها کمک می‌کند کسب‌وکارهای خود را طوری ساختاربندی کنند که انسان و کره زمین و در کنار آن سودآوری در اولویت قرار بگیرند. سه دلیلی که می‌توانیم نسبت به ارتقای مدل‌های کسب‌وکار در جنوب شرق آسیا امید داشته باشیم، در ادامه عنوان می‌شوند.

1) کاهش شکاف جنسیتی. نابرابری جنسیتی گسترده یعنی، زنان در آسیا به طور میانگین تنها 70 تا 90 درصد درآمد مردان، پول درمی‌آورند و بیشتر آنها کمتر از حداقل دستمزد، حقوق می‌گیرند. مطالعه‌ای که بانک توسعه آسیایی انجام داده، تخمین زده که اگر مشارکت نیروی کار زن از ۵۷/۷ درصد به ۶۶/۲ درصد افزایش یابد، اقتصاد آسیا شاهد 30 درصد رشد درآمد سرانه در تنها یک نسل خواهد بود. ارتقای مدل‌های کسب‌وکار عادلانه‌تر می‌تواند به این رشد کمک کند.

2) مصرف‌کنندگان اخلاق‌مدار. کسب‌وکارهایی که راه حل‌های مبتنی بر بازار برای چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی پیدا می‌کنند، راحت‌تر به اهداف خود می‌رسند. مصرف‌کنندگان آسیایی برای محصولاتی که در فرآیند تولید آنها به اثرات اجتماعی و زیست محیطی مثبت توجه شده، بهتر پول می‌پردازند.

3) اهرم‌های سیاست عمومی. دولت‌های جنوب شرق آسیا هر چه بیشتر از بنگاه‌های اجتماعی، تعاونی‌ها و تجارت عادلانه حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، در ویتنام، قانونی جدیدی برای بنگاه‌های اجتماعی به طور خاص وضع شده است. یا در تایلند، دولت یک «دفتر اقتصاد اجتماعی» ایجاد کرده و برخی بنگاه‌های اجتماعی از مالیات معاف هستند. دولت مالزی در مارس 2017، یک صندوق دستاوردهای اجتماعی راه‌اندازی کرده که برای تامین مالی برای بنگاه‌های اجتماعی طراحی شده است.

دولت‌های منطقه ASEAN راه زیادی برای ارتقای کارآفرینی اجتماعی پیش روی دارند، اما در حال حاضر بهترین عملکرد را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند.

 

کد خبر 25247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =