رشد همه جانبه در حوزه های مختلف حمل و نقل

دولت در پنج سال از خدمت خود موفق به توسعه، تکمیل و راه اندازی ۷۵۲۳ کیلومتر از زیر ساخت های جاده ای کشور شده که از این مقدار ۲۷۰ کیلومتر آزادراه، ۳۹۳۳ کیلومتر بزرگراه و ۳۳۲۰ را راه اصلی تشکیل می دهد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، دولت تدبیر و امید، طی پنج سال خدمت خود توانسته ۱۶۴۰ کیلومتر از راههای کشور را بازسازی وبهسازی، خطوط دوم و سوم را احداث و ۸۱۶ کیلومتر از این مسیر را اصلاح کند.

دولت موفق  به توسعه، تکمیل و راه اندازی ۷۵۲۳ کیلومتر از زیر ساخت های جاده ای کشور شده  که از این مقدار ۲۷۰ کیلومتر آزادراه، ۳۹۳۳ کیلومتر بزرگراه و ۳۳۲۰ را راه اصلی تشکیل می دهد.

تا کنون ۴۶۴ کیلومتر از خطوط حومه ای احداث شده که از این میزان،۱۱۴ کیلومتر در دوره یکساله دولت دوازدهم انجام شده است؛ در ادامه، توسعه و ارتقا تکنولوژیکی شبکه و ناوگان ریلی ۲۱۶ ایستگاه به سیستم کنترل اتوماتیک مجهز شد که ۷۸ ایستگاه آن در دوره یک ساله دولت دوازدهم انجام شد همچنین از تراک بندی ۲۶۷۵ کیلومتر از خطوط پر تردد کشور، ۳۱۳ کیلومتر در دولت دوازدهم انجام پذیرفته است.
افزایش طول راه های روستایی آسفالته از ۹۹۴۵۰ کیلومتر در ابتدای آغاز به کار دولت با ۱۰۴۲۶۳ کیلومتر در پایان سال ۱۳۹۶ از دیگر دستاوردهای دولت در بخش حمل و نقل است.

دولت تعداد مجتمع های خدماتی رفاهی در جاده های کشور را در پایان سال ۱۳۹۶ از ۴۶۱ مجتمع در ابتدای دولت یازدهم به ۷۲۵ مجتمع رساند.

۳۲ فرودگاه از جمله فرودگاههای مشهد، مهرآباد، بوشهر، اهواز و کرمان، طی پنجسال خدمت دولت یازدهم و دوازدهم احداث، بهسازی، توسعه و تکمیل شد و عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) شامل احداث ترمینال دوم مسافربری و ساختمان های جانبی و سطوح پروازی برلی ارائه به ۹۰ میلیون نفر مسافر و ایجاد ظرفیت ۲ میلیون تن بار در سال، با اولویت بخش غیر دولتی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی آغاز شد و ترمینال بار شرکت هواپیمایی ج.ا.اه در فرودگاه امام خمینی به منظور افزایش ظرفیت بار ترانزیب کشور با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن به طور کامل راه اندازی و در پنج سال گذشته از ۳۵۰۰۰ کیلومتر مسیر هوایی( سنتی و ماهواره ای) بهره برداری شد.

دولت در طول مدت خدمت خود توانست ظرفیت اسمی بنادر تجاری تابعه را در پایان سال ۹۶ نسبت به ابتدای در بندر سال ۹۲، به میزان ۲۹ درصد ارتقا دهد و ظرفیت ۱۸۰ میلیون تنی آن را به رقم ۲۳۳ میلیون تن برساند.

همچنین ظرفیت کانتینری بنادر تجاری تابعه در این مقطع از ۴.۵۸ میلیون تن به ۷.۱ میلیون تن رسید که افزایش ۵۵ درصدی را نشان می دهد.

دولت با هدف رونق تجارت، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا را در وسعت ۶۱ هکتار در دستور کار قرار و منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی را به مساحت ۲۷۰۰ هکتار توسعه داد.
افتتاح و راه اندازی پایانه کانتیری بندر قشم به مساحت ۱۰ هکتار، راه اندازی خطوط مسافری جدید از جمله خط مسافری بین المللی خصب( عمان)- قشم و چابهار-عمان و بهره برداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان به ظرفیت ۳.۸ میلیون نفر از جمله دستاوردهای دولت در بخش حمل و نقل مسافری بوده است.

دولت دوازدهم موفق به احداث بزرگترین آب شیرین کن کشور در بندر شهیدرجایی، نصب و راه اندازی 12 دستگاه سنجنده گرد و غبار از 15 دستگاه فعال در کل کشور، افزایش توان پردازشی سوپر کامپیوترها به مقدار 30 ترافلاپس( 150 برابر توان پردازشی سال 1393)، راه اندازی مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور و بهبود شرایط زیست محیطی فعالیت های بخش حمل و نقل با تاکید بر کاهش سوخت مصرفی ناوگان حمل و نقل شده است.

بر اساس گزارش عملکرد 6 ساله دولت، ناوگان هوایی کشور با بکارگیری 14 فروند هواپیمای مسافری جدید نوسازی شد و تعداد واگن باری از 22000 دستگاه در سال 1392 به 24500 دستگاه در سال 1396 رسید و در همین مقطع زمانی سن متوسط ناوگان باری ریلی از 28.95 به 24.05 رسید.

رشد 18 درصدی لکوموتیو در بخش باری و مسافری، نتیجه اضافه شدن 144 دستگاه لکوموتیو به شبکه ریلی کشور از سال 1392 تا کنون بوده و در راستای نوسازی ناوگان جاده ای نیز قرارداد جایگزینی 16740 کامیون و کشنده به ارزش تقریبی 6700 میلیارد تومان با شرکت های مختلف در دست اقدام است.

دولت یازدهم و دوازدهم با هدف افزایش ترانزیت و ارتقای نقش بین المللی سیستم حمل و نقل کشور، موفق به افزلیش سهم حمل و نقل ریلی ترانزیت به 14.6 درصد در سال 1396 شده و در ترانزیت کالای غیر نفتی با رشد 346 درصدی از بنادر تجاری تابعه در پایان سال 1396 نسبت به ابتدای سال 1392 توانسته حجم ترانزیت کالا در این بخش را از 1.3 میلیون تن به 5.8 میلیون تن برساند.

در بخش جابخ جایی مسافر و بار در حمل و نقل عمومی نیز افزایش 13 درصدی در میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادرتابعه را در پایان سال 1395 نسبت به ابتدای سال 1392 از 139 میلیون تن به 157 میلیون تن بوده ایم.

افزایش 107 درصدی جابه جایی مسافر حومه ای ریلی از 2و9 میلیون نفر در سال 1392 به 6 میلیون نفر در سال 1396 از دیگر دستاوردهای دولت در این مقطع زمانی بوده و در مجموع در اغلب حوزه های حمل و نقل بار و مسافر اعم از ریلی، هوایی و دریایی رشد را شاهد بوده ایم.

دولت در حوزه تامین مالی پروژه های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تامین مالی پروژه های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی جهت احداث و تجهیز 36 پروژه آزادراهی به طول تقریبی 4000 کیلومتربه ارزش تقریبی 360 هزار میلیارد ریال شامل انتخاب سرمایه گذار و تایید توانمندی، انعقاد تفاهم نامه، عقد مصوبه و عقد قرارداد 20 پروژه ریلی به طول 7434 کیلومتر به ارزش تقریبی 700 میلیارد ریال و 2 پروژه بندری به ارزش 40 هزار میلیارد ریال و 9 پرومژه فرودگاهی به ارزش 2140 میلیون دلار نموده است.

همچنین دولت در پروژه های آزادراهی کرمان- بندرعباس به ارزش( 41000 میلیارد ریال)، تبریز- مرند به ارزش (9360 میلیارد ریال)، مشهد- چناران- قوچان به ارزش( 4200 میلیارد ریال)، لامرد به پارسیان به ارزش( 3600 میلیارد ریال)، کنارگذر شرقی سیرجان به ارزش( 2000 میلیارد ریال) اردکان – مهریز به ارزش( 8000 میلیارد ریال) کنار گذر شمالی اراک به ارزش( 3000میلیارد ریال)، کنار گذر جنوبی تهران به ارزش (25830 میلیارد ریال) و ده ها پروژه عمرانی دیگر در سراسر کشور اقدام به انعقاد قرارداد سرمایه گذاری کرده است.

در همین راستا انعقاد قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 16.4 میلیارد دلار و همچنین قرارداد خرید 80 فروند بوئینگ به ارزش 16.6 میلیارد دلار در دولت یازدهم و یکساله دوازدهم صورت پذیرفته است.

دولت در خصوص عقد قرارداد تامین مالی 7 پروژه ریلی به طول تقریبی 3733 شامل مذاکره با متقاضیان و کنسرسیوم عقد قرارداد تجاری قطار برقی تهران- مشهذ، به ارزش 2000 میلیون دلار و قطار گرمسار- اینچه برون به ارزش 1200 میلیون یورو، قطار تهران- قم به ارزش 745 میلیارد یوان چین، تهران – همدان- سنندج به ارزش 5350 میلیارد یوان چین، شیراز- بوشهر- عسلویه به ارزش 75.19 میلیارد یوان چین، کرمانشاه- خسروی به ارزش 353 میلیارد یوان چین، گرگان و  بجنورد- مشهد به ارزش 18284 میلیارد یوان اقدام نموده است.

همچنین قرارداد سرمایه گذاری در پروژه های فرودگاهیذ ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی به ارزش 5000 میلیاترد ریال و ترمینال مسافری فرودگاه شیراز به ارزش 2400 میلیارد ریال در طول پنج سال خدمت دولت یازدهم و دوازدهم منعقد شده است.

 

کد خبر 25248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =