تحریم کشورهای همسایه یک موهبت اقتصادی بود

به گزارش روزنامه دیلی استار، وزیر اقتصاد قطر اذعان کرده که تحریم‌های 15 ماهه عربستان سعودی و سه کشور عرب دیگر علیه این کشور، یک موهبت بوده است. از زمان شروع تحریم‌های تجاری علیه قطر، صادرات این کشور گازی 19 درصد افزایش یافته و این در حالی است که کل تجارت جهانی 16 درصد جهش داشته است. به گفته شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی، ارزیابی‌های بانک جهانی حاکی از آن است که قطر امسال سریع‌تر از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس رشد می‌کند و رقم آ به ۲/۹ درصد می‌رسد.

وزیر اقتصاد قطر گفت: «تحریم‌ها از نظر اقتصادی یک موهبت بوده و ما عملکردی بسیار عالی داریم.» او معتقد است بعد از شروع این محاصره اقتصادی، قطر متوجه بازارهای جدیدی شده که قبلا آنها را نادیده می‌گرفت. «اگر یک بازار 110 میلیونی را از دست دادیم، به جای آن وارد یک بازار 400 میلیونی شدیم که کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان، ارمنستان،‌ پاکستان، ایران و آسیای مرکزی را دربرمی‌گیرد.»

عربستان سعودی، ‌امارات، بحرین و مصر در ژوئن 2017 روابط دیپلماتیک، تجاری و حمل‌ونقل خود را با قطر به بهانه اینکه این کشور، منطقه را بی‌ثبات و از تروریست‌ها حمایت می‌کند، قطع کردند. قطر هم لیست تقاضاهای این کشورها را برای عادی‌سازی روابط نپذیرفت. این کشور توانست با کمک صندوق ذخایر ارزی پر و پیمان خود، اقتصادش را نجات دهد.

در سفر اخیر مقامات قطری به آلمان، توافق‌نامه چند سرمایه‌گذاری امضا شده و قطری‌ها اعلام کرده‌اند برای تقویت روابط خود با آلمان در پنج سال آینده، ۱۱/۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد. آلمان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در اروپا است. همچنین به دلیل اینکه پروژه‌های بیشتری برای بخش خصوصی بازگشایی خواهد شد، شرکت‌های خارجی فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در قطر دارند. این کشور همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای جنوب شرق آسیا است.

کد خبر 25255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =