رشد ۱۲۳ درصدی ارزش کشفیات قاچاق در ۵ ماه

علی معیری گفت: در پنج ماهه امسال با توجه به تغییر نرخ ارز، قاچاق ورودی به کشور کم شد اما در مقابل، کالاهای قاچاق خروجی افزایش یافت

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: مجموع ارزش قاچاق کشف شده در پنج ماه امسال (پایان مردادماه) در همسنجی با پارسال 123 درصد بیشتر شد.

علی معیری گفت: در پنج ماهه امسال با توجه به تغییر نرخ ارز، قاچاق ورودی به کشور کم شد اما در مقابل، کالاهای قاچاق خروجی افزایش یافت.

وی بیان داشت: در جلسه روز شنبه که با حضور نمایندگانی از هر سه قوه تشکیل شد بررسی وضعیت کارکرد استان ها و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آنها در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد موضوع جلوگیری از خروج کالاهای ارزی اساسی از برخی مرزها با عزم و جدیت بیشتری پیگیری شود.

معیری ادامه داد: با مصوبه اخیر دولت مقرر شد تا پایان سال همه اموال تملیکی موجود در انبارها تعیین تکلیف شده و به فروش برسد یا اینکه منهدم یا صادر شود.

به گفته این مسوول، متولی نگهداری و تعیین تکلیف این اموال سازمان اموال تملیکی است و البته چهار دستگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نفت باید در آن نقش ایفا کنند.

وی اعلام کرد: مطابق آخرین آمارها تا پایان سال ۹۶ بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال کالا در انبارهای سازمان اموال تملیکی نگهداری می شود.

معیری ادامه داد: صدها پرونده در این زمینه در حال رسیدگی قضایی است و امیدواریم دستگاه قضا بزودی نتایج آنها را اعلام کند.

وی اضافه کرد: بیشترین اموال قاچاق کشف شده شامل پوشاک، قطعات خودرو، لوازم خانگی و لوازم بهداشتی است که در صورت کسب نظر مساعد سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت و حوزه‌های تخصصی به بازار عرضه شده و به فروش می رسد؛ در غیر این صورت بر اساس قوانین امحا می شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: مقرر شده است یک جلسه فوق العاده برای ساماندهی یا قاچاق سوخت در مرزها داشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را سامان دهیم.

این مسوول گفت: مقرر شد کارگروهی به تعریف سازوکار لازم برای جلوگیری از خروج سوخت از کشور بپردازد و عوامل مختلفی را در این زمینه در نظر بگیرد که یکی از آنها احیای کارت سوخت است.

وی خبر داد ۱۰ سامانه اصلی و ۲۰ زیرسامانه برای نظم بخشی به مباحث اقتصادی کشور و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال تکمیل است.
 

کد خبر 25258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =