متقاضی واقعی برای خرید دلار در بازار وجود ندارد

با دلار در محدوده فعلی نه تولید صرفه اقتصادی دارد و نه دریافت ارزمسافری ودانشجویی؛ زیرا قیمت ها واقعی نیست، پس متقاضی واقعی هم ندارد

جمشید عدالتیان عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه جو روانی در ظاهر کمبود عرضه ارز را عامل افزایش قیمت ها می داند اما با قیمت های موجود در بازار به نظر نمی آید تقاضای واقعی عامل این کمبود باشد، اظهار داشت: با دلاری که در محدوده 10 تا 15 هزار تومان است نه تولید صرفه اقتصادی دارد و نه مسافرت برون مرزی،اعزام بیماربه خارج از کشور و ارز دانشجویی و بسیاری از مسایل که با ارز مرتبط است زیر سوال می رود زیرا قیمت ها واقعی نیست، پس متقاضی واقعی هم ندارد. عوامل این جهش ارزی سوداگری و دخالت خارجی است.

وی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد دخالت کشورهای خارجی در نابسامانی بازار ارز نقش آفرین است، یادآور شد: انگیزه عربستان و امارات برای متلاشی کردن اقتصاد ایران زیاد است. برای مثال در خیلی از تبلیغات خرید و فروش ساختمان در دبی اعلام می کنند که ریال هم می پذیرند، به گونه ای که حتی اگر ضرر کنند این ریال را از متقاضیان خرید ساختمان در دبی دریافت می کنند و در مقابل در داخل شروع به خرید ارز می کنند.

عدالتیان با اشاره به آغاز دور دوم تحریم ها عنوان کرد: دولت و بانک مرکزی در آنچه که در بازار اتفاق می‌افتد دخالت دارند و اینطور نیست که کنترل از دستشان خارج شده باشد. هدف دولت در واقع پیشگیری است و پیش‌بینی‌اش این است که با آغاز دور دوم تحریم‌ها، درآمدهای ارزی حاصل از نفت بسیار کاهش پیدا کند؛ بنابراین درصدد حفظ ذخایر ارزی برای روز مبادا هستند و به همین دلیل نرخ ارز مبادله‌ای را چنان بالا برده که میزان مصرف را کاهش دهد و باعث تعادل بین درآمد ارزی در آینده و مصارف باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اعلام نرخ معقول دلار بین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان پیش‌بینی کرد که دولت بعد از این مرحله، مرحله کاهشی بیشتر عرضه را در پیش گیرد تا نرخ دلار رسمی را هم افزایش دهد.

عدالتیان با توجه به موج سوم گرانی خاطرنشان ساخت: وقتی قیمت دلار د رچند روز اخیر به 15هزار تومان رسید فاصله زیادی با قیمت واقعی که حدود 8 تا 9 هزار تومان است پیدا کرد. براین اصل آنچه در حال وقوع است غیرطبیعی، غیرواقعی و غیرمنطقی ارزیابی می شود که باید عوامل پشت پرده آن شناسایی شود. در این مسئله یا پای مزدوران خارجی در میان است و یا موضوع سوداگری مطرح است که با چرخش دلار قیمت ها را به صورت تصنعی بالا می برند.

این عضو اتاق بازرگانی با تاکید براینکه ذخیره ارزی کشور به قدر کفایت وجود دارد، گفت: ذخایر ارزی ایران بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار است که برای روز مبادا در نظر گرفته شده و دولت در عرضه دلار صرفه‌جویی می‌کند تا منابع ارزی حفظ شود.

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: دلار 15 هزار تومانی از تورم 100 تا 200 درصدی است، این واقعا با وضعیت کشور جور در نمی آید. کسی که در پشت صحنه دلار 15 هزارتومانی است واقعا اخلالگر محسوب می شود چون بر مبنای فروپاشی اقتصاد ایران عمل می کند. خلاصه زنگ خطر به صدار درآمده است و اگر دولت برای خروج از بحران کاری کند، به فاجعه نزدیک می شویم و اگر به فاز فاجعه اقتصادی برویم، مرحله بعد فروپاشی اقتصادی است که دیگر نمی توان آن را جمع کرد.

عدالتیان با بیان اینکه دلار 15 هزار تومانی از تورم 100 تا 200 درصدی خبر می دهد، تصریح داشت: مسببان این وضعیت اخلالگر محسوب می شوند که با رساندن دلار به مرز 15 هزار تومان سنگ بنای فروپاشی اقتصاد ایران را رقم زده اند که اگر در این شرایط دولت برای خروج از بحران اقدام موثری انجام ندهد کنترل بازارها از اختیار خارج خواهد شد.

وی معتقد است: عدم هماهنگی بین شورای اقتصاد مقاومتی، جلسه سران سه قوه، شورای بحران و شورای عالی اعتبارات در بانک مرکزی موجب بروز برخی تصمیم گیری ها و نظارت های ضعیف شده است که برای زمان بحران از کارایی لازم برخوردار نیست. زیرا در زمانی که جنگ اقتصادی در جریان است باید سیاست های مدیریت بحران به مورد اجرا گذاشته شود اما آنچه اکنون دیده می شود استراتژی دولت بیشتر تدافعی است که این امر باعث سرگردانی بیشتر بازارها شده و در صورت تشدید تحریم ها، شاید این سناریو برای دولت شفاف باشد اما بازار از آن سیگنال مثبت نمی گیرد.

عدالتیان با اشاره به اینکه در یک هفته گذشته هیچ کس مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخل را به ما نفروخته است، گفت: بسیاری از صنایع و کارخانه ها از حالت نیمه فعال به سکون کامل رسیده اند و در پرداخت اقساط شان به بانک ها با مشکل مواجه شده اند. مسبب این آشفتگی بازار دولت است چون  90 درصد عرضه ارز را برعهده دارد.

وی با تاکید براینکه نرخ واقعی دلار تابع چند متغیر است که اگر بر مبنای اندازه و ظرفیت‌های اقتصادی تنش‌های سیاسی گرفته شود و فشارهای خارجی نیز برداشته شوند، می‌توان گفت نرخ واقعی دلار قطعا رقمی در حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است، عنوان کرد: با توجه به وجود شاخصی با عنوان تورم، اگر قیمت دلار واقعی و بدون حباب بود، نباید تا این حد اثرات تورمی از خود به جا می‌گذاشت. براین اصل باید فاصله بین تورم داخلی و خارجی کم شود و به همان نسبت نرخ دلار تعدیل شود. اما در حال حاضر واقعیت امر این است که قیمت نرخ مبادله ارز بسیار بالاتر از حالت طبیعی است و به همین دلیل اثرات تورمی آن در بازار دیده میشود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران یادآورشد: در حال حاضر قیمت خودرو، مسکن، مواد غذایی و نظایر آن به شدت افزایش پیدا کرده که نشان از آن دارد که نرخ مبادله ارز بیش از توان جذب جامعه است و در نتیجه هزینه را تولیدکننده و در نهایت مصرف کننده باید بپردازد که اگر ادامه پیدا کند، شرایط اقتصادی سخت تر خواهد شد؛ چراکه نرخ داخلی آنقدر افزایش پیدا می‌کند که مجددا وضعیت رقابتی در سطح خارجی را از بین می‌برد.

 

 

کد خبر 25261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =