تجارت جهانی در آستانه یک رکود فراگیر

دنیا در آستانه یک جنگ تجاری بزرگ بین چین و آمریکا است که بعید است به این زودی‌ها تمام شود

اولین اقدام رییس جمهور آمریکا در راستای اعمال تعرفه 50 میلیارد دلاری برای کالاهای چینی در ماه ژوئن، پیروزی آنی برای او به دنبال نداشت. آمریکا در عوض با مقابله به مثل چین مواجه شد. حالا ترامپ آماده می‌شود برای 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی از چین، تعرفه اعمال کند که به احتمال زیاد دوباره با واکنش تلافی‌جویانه پکن مواجه خواهد شد. دنیا در آستانه یک جنگ تجاری بزرگ بین چین و آمریکا است که بعید است به این زودی‌ها تمام شود.

تا امروز، بازارها در برابر همه این اتفاق‌ها آرام بوده‌اند. شاید تصورها بر این بوده که چین و آمریکا در لحظه آخر توافق می‌کنند. اما این فکر بیش از حد خوش‌بینانه است. دلایل سیاسی، اقتصادی و استراتژیکی وجود دارد که دو طرف را به سمت تقابلی طولانی سوق می‌دهد.

اگر دو طرف مورد تهدید قرار بگیرند، خیلی زود بیش از نیمی از تجارت دوجانبه خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به نظر می‌رسد ترامپ پس از آن تعرفه‌های تجاری بیشتری اعمال کند، تا حدی که کل صادرات چین به آمریکا را پوشش دهد.

همین حالا شرکت‌ها و محصولات بزرگ آمریکایی دچار دردسر شده‌اند. اپل اخیرا هشدار داده که اگر دور بعدی تعرفه‌هایی که زمزمه‌های آن شنیده می‌شود اعمال شود، هزینه محصولاتش بالا خواهد رفت. مقامات آمریکا پیشنهاد داده‌اند که اپل تولید خود را به آمریکا منتقل کنند. به کشاورزان آمریکایی که به دلیل تلافی چین و اعمال تعرفه بر دانه سویا آسیب دیده‌اند، وعده یارانه داده شده است.

هم ترامپ و هم شی جین‌پنیگ به دلایل سیاسی عقب‌نشینی از این جنگ را دشوار می‌دانند. این امکان وجود دارد که ترامپ یک پیروزی نمادین را بپذیرد. اما رییس جمهور چین نمی‌تواند پذیرای شکست نمادین باشد.

تحلیل‌گران خوش‌بین اطمینان دارند که ترامپ حداقل موقتا از تهدیدهای تجاری مکزیک و اتحادیه اروپا دست برداشته است. مکزیک وعده داده ساختار زنجیره تامین اتومبیل خود را تغییر می‌دهد و اتحادیه اروپا هم وعده داده سویا و بنزین بیشتری از آمریکا می‌خرد.

اما نارضایتی آمریکا از چین خیلی فراتر از نگرانی‌های این کشور نسبت به مکزیک و اتحادیه اروپا است. در مورد چین فقط یک سری صنایع خاص مد نظر نیستند، بلکه کل ساختار اقتصاد این کشور مساله است. آمریکا با برنامه کلی چین در استفاده از سیاست صنعتی و پرورش قهرمان‌های ملی در صنایعی مثل وسایل نقلیه خودران یا هوش مصنوعی مخالف است. در واقع، به نظر می‌رسد آمریکا می‌خواهد جلوی پیشرفت چین را در این بخش‌ها بگیرد تا تسلط مستمر خودش را بر سودآور‌ترین بخش‌های اقتصاد جهانی تضمین کند. درگیری اقتصادی، بهترین راه مقابله با این پیشرفت چین است.

خطرات تقابل آمریکا و چین بر سر تجارت در حال تشدید شدن است، چون هر دو طرف عقیده دارند که پیروز نهایی میدان خواهند بود. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند چون چین در برابر آمریکا مازاد تجاری قابل توجهی دارد، پس ضربه اول را می‌خورد. چینی‌ها هم از بحران سیاسی واشنگتن خبر دارند و می‌دانند مرم آمریکا به افزایش قیمت‌ها حساس هستند.

هر دو طرف در واقع آماده آزمایش قدرتی می‌شوند که بعید است به این زودی پایان یابد.

کد خبر 25275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =