مخالفت اتاق بازرگانی با بخشنامه ارزی صادرکنندگان غیر نفتی

اتاق بازرگانی با بخشنامه جدید بانک مرکزی و شیوه تکلیف ارزی صادرکنندگان غیر نفتی مخالف است زیرا این بخشنامه خلاف ماده ۱۳ قانون صادرات و واردات و قانون پیمان سپاری ارزی است

عدنان موسی پور در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص آخرین بخشنامه بانک مرکزی پیرامون شیوه های رفع تعهد ارزی و اعلام مدت زمان سه ماهه برای بازگشت ارز حاصل از صادرات و تاثیر آن در روند کار صادرکنندگان غیر نفتی، اظهارداشت: کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ضمن انتقاد صریح به این بخشنامه در نظر دارد دلایل مخالفت خود را با این بخشنامه به صورت کامل طی نامه ای به بانک مرکزی اعلام کند که به محض تکمیل، متن نامه در اختیار رسانه ها نیز قرار خواهد گرفت.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه این بخشنامه برخلاف ماده ۱۳ قانون صادرات و واردات است، تصریح داشت: این بخشنامه خلاف قانون پیمان سپاری ارزی است و در آینده نزدیک مشکلات فراوانی را برای صادرکنندگان غیر نفتی به وجود می آورد.

موسی پور با تاکید براینکه این بخشنامه دارای نقاط ضعف بسیاری است، یادآورشد: تصویب مفاد این بخشنامه نشان می دهد کسانی که آن را تهیه کرده اند از عدم شناخت کافی نسبت به مقوله صادرات برخوردار بوده اند که برهمین اصل نیز شرایط سختی را پیش روی صادرکنندگان غیرنفتی قرار می دهند.

به گزارش اگزیم نیوز در نسخه ای از این بخشنامه که از سوی کنفدراسیون صادرات ایران منتشر شده، چهار روش رفع تعهد ارزی مشخص شده است. بر اساس این بخشنامه، علاوه بر اینکه صادرکنندگان کالاهای غیر از پتروشیمی و فولاد باید ظرف سه ماه ارز خود را به کشور بازگردانند، مکلفند به ٤شیوه تعیین‌شده رفع تعهد ارزی کنند:

١ ــ واردات در مقابل صادرات خود یا اشخاص ثالث

٢ ــ پرداخت جهت تسهیلات ارزی اعم از فاینانس، ریفاینانس، یوزانس

٣ ــ فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز

٤ ــ سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها.

برهمین اساس رییس جمهور شنبه هفته جاری در اختتامیه چهاردهمین جشنواره شهید رجایی با تاکید براین که «بخشی از التهابات داخلی است، چراکه صادرکنندگان دولتی و خصولتی ارزی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهند ۴۸ ساعت بعد در اختیار این سامانه می‌گذارند که این کار خیانت به کشوراست که من نیز در این زمینه به یکی از مسئولان مربوطه دستور دادم اگر فردی این کار را کرد در ابتدا او را عزل و در گام بعدی به دادگاه معرفی کنید».

روحانی  در ادامه عنوان کرد که «میزان صادرات غیرنفتی حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال است که با توجه به گذشتن حدود شش ماه از سال باید ۲۰ میلیارد دلار به بانک مرکزی و سامانه نیما تحویل داده می‌شد که این اتفاق نیفتاده است». که به نظر می رسد صدور این بخشنامه بی ارتباط با سخنان رییس جمهور نباشد.

کد خبر 25278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =