کاهش قیمت فولاد در راه است

به گفته جعفر سرقینی با تمهیدات اندیشیده شده، قیمت فولاد طی روزهای آتی کاهش چشمگیر خواهد داشت

جعفر سرقینی در اتاق بازرگانی تهران گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، قیمت فولاد طی روزهای آتی کاهش چشمگیر خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت از ۲۴ شهریورماه بورس به سامانه بهین یاب متصل خواهد شد و تنها کسانی می توانند ازبورس خرید کنند که در بهین یاب درخواست خرید داده باشند.

وی اضافه کرد: قیمت فولاد در یک مقطع به ۳۸۰۰ تومان رسید که با افزایش نرخ ارز به ۴۸۰۰ تومان افزایش یافت.و با تمهیداتی که اندیشیده شد به ۴۱۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان رسید و پیش بینی می شود قیمت این محصول به رقم ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان برسد.

سرقینی گفت: عرضه محصولات فولادی در پنجاه روز گذشته به ۷۵۰ هزار تن رسیده که ۱۵ هزار تن از این مقدار را میلگرد تشکیل می دهد.

وی عمده ترین دلیل عرضه کم فولاد را افزایش نرخ ارز عنون کرد و گفت: وزارت خانه به منظور ساماندهی حوزه تامین مواد اولیه برای صادر کنندگان کف عرضه تولید لحاظ کرده است و صادرکننده در صورتی می تواند صادرات انجام دهد که کف عرضه تعیین شده را رعایت کرده باشند.

معاون معدنی صمت تغییر در مکانیزم قیمت گذاری را از دیگر راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و گفت: با برداشته شدن سقف رقابت بخشی از تولید کنندگان دلهره افزایش قیمت پیدا کردند که این اتفاق نیفتاد؛  ضمن اینکه از فولادسازان بزرگ تعهد گرفتیم تا افزایش ۳۰ درصدی در عرضه به بورس کالا داشته باشند که پیش بینی می کنیم با وجود کاهش قیمت انواع مقاطع فولادی و به ویژه کاهش قیمت میلگرد به کیلویی ۳۵۰۰ تومان در بازار، درآمد فولادسازان در بورس نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز  از موافقان دستورالعمل طرح تنظیم بازار فولاد  در اینباره اظهار داشت:  تنها موضوعی که به‌صورت دستوری از سوی وزارت اعلام شد، این بود که صادرات فولاد تنها توسط تولیدکنندگان انجام شود، دلیل این بحث هم این بود که عده‌ای بازرگان، فولاد و سایر فلزات را از بازار جمع‌آوری می‌کردند و با توجه به اختلاف قیمتی که وجود داشت اقدام به صادرات آن می‌کردند و این روند باعث می‌شد به آن نتیجه‌ای که می‌خواستیم دست پیدا نکنیم.

وی افزود: امروز کسی جز تولیدکنندگان فولاد و فلزات نمی‌توانند این محصولات را صادر کنند، در این زمینه هم صادراتشان منوط به این است که تعهد داخلی‌شان را در بورس انجام دهند و بعد از آن اقدام به صادرات کنند. تمام حرف ما این است که در ابتدا نیاز داخل تامین شود و بعد از تامین در این مرحله، صادرات صورت پذیرد که این روند به خوبی هم در حال اجرا است. جعفر سرقینی گفت: طی جلسه‌ای که اخیراً با فعالان بخش خصوصی و وزارتخانه انجام شد مفاد بسیار مهمی مطرح شد، چنانچه ما به ‌عنوان مسوولان وزارتخانه خودمان را موظف می‌دانیم که در اقدامات مهم از بخش خصوصی مشورت بگیریم و به مجرد اینکه بازار فولاد به تعادل رسید و آهن اسفنجی به اندازه کافی در بورس کالا عرضه شد، قطعا این روند را پیگیری خواهیم کرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در مورد موضوعی که پیش از این رسانه‌ها درخصوص مواضع بخش خصوصی فولاد مطرح کردند که در واقع از سوی بنگاه‌های خصوصی فولادی اخطارهایی درخصوص عرضه مطرح می‌شد،

گفت: با این حال چندین بار با بنگاه‌های خصوصی فولادی نشست‌هایی را برگزار کرده‌ایم. موضوع این است که بنگاه‌های خصوصی فولاد، اصل موضوع را پذیرفته و قبول دارند اما در ادامه فشاری که به ما وارد می‌کنند این است که «اجازه دهید محصولاتمان را با ارز ۸ هزار تومان عرضه کنیم.» چرا؟

وی در ادامه و در پاسخ به این چرایی گفت: «اگر محصولاتمان را صادر کنیم، ارز حاصل شده‌ای که به کشور وارد می‌کنیم ۸ هزار تومانی است، ولی وقتی در داخل بخواهیم این محصولات را بفروشیم با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود.» در این‌باره به این فعالان توضیح داده‌ایم که این روند به این دلیل است که این فولاد با گاز و برق ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و حتی پایین‌تر تولید می‌شود و در ادامه با سنگ‌آهن به مراتب ارزان‌تر از ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تولید می‌شود.

به گفته وی صحبت من در تمامی جلساتی که بخش دولتی و خصوصی فولاد برگزار کرده‌اند این بوده است که اگر بنا باشد قیمت‌گذاری فولاد هم یک روزی آزاد شود، قطعا نمی‌توان به این نکته بی‌توجه بود که قیمت‌گذاری برق،‌ گاز و سنگ‌آهن آن هم باید آزاد شود، در آن زمان است که فولادی‌ها از این روند متضرر می‌شوند؛ ولی در حال حاضر با تعامل و صحبت می‌توان سود فولادی‌ها را بالاتر برد اما در کنار این مساله، بازار فولاد داخلی را هم تغذیه کرد. سرقینی خاطرنشان کرد: با اجرای دستورالعمل تنظیم بازار فولاد؛ قطعا بازار تنظیم خواهد شد و ما اصلا موافق عرضه فولاد با نرخ دلار ۸ هزارتومانی نیستیم. نمی توان انتظار داشت فولاد کنترل نشود

کد خبر 25284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =