کاهش ۵ واحد درصدی مالیات بر تولید؛ بزودی

سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری با اعلام این خبر که نرخ مالیات بر تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد گفت: پیشنهاد این طرح به دولت ارائه شده تا با همکاری دیگر دستگاهها و نهادها تکمیل شود و البته نیاز به طی شدن فرآیندهای قانونی در مجلس دارد

سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری با اعلام این خبر که نرخ مالیات بر تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد گفت: پیشنهاد این طرح به دولت ارائه شده تا با همکاری دیگر دستگاهها و نهادها تکمیل شود و البته نیاز به طی شدن فرآیندهای قانونی در مجلس دارد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت بهداشت قرار گفته است گفت: از ابتدای اجرای طرح سلامت تاکنون ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به حساب این وزارتخانه واریز شده است.

تقوی نژاد از پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان عوارض به حساب دهداریها و شهرداریها خبر داد و مجموع مالیات بر ارزش افزوده را ۲۶۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه ۸۵درصد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده از طریق ابراز مودیان حاصل میشود گفت: ۸۰ درصد درامدهای شهرداریها از این مسیر تامین میشود که تنها در ۵ ماه نخست امسال ارزش ان ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است که صرف خدمات شهری ساخت پلها ،خیابانها و پارکها میشود.

وی در عین حال از طرح کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵ درصد فعلی به ۲۰ درصد خبرداد و اینکه پیشنهادات آن به دولت ارائه شده تا با همکاری دیگر دستگاهها و نهادها تکمیل شود و البته نیاز به طی شدن فرآیندهای قانونی در مجلس دارد.

شناسایی۲۲ هزار میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی

معاون وزیر اقتصاد گفت: در راستای مبارزه با فرار مالیاتی، ۲۲ هزار میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی شناسایی شده و روند پیگیری وصول آنها ادامه دارد. 
تقوی نژاد تاکید کرد: یکی از مهم ترین بحث‌ها ارائه اطلاعات هویتی افراد به خصوص افراد ناتوان به افراد سودجو است که باعث شده تا بدهی‌های مالیاتی بزرگی برای افراد ارائه دهنده اطلاعات ایجاد شود.

فقط در یک استان ؛ 3 هزار میلیارد تومان سواستفاده از کارتهای بازرگانی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از کشف سوء استفاده 3 هزار میلیارد تومانی از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف در یک استان خبر داد .

سید کامل تقوی‌نژاد با اعلام این خبر گفت :عمده این کارتها متعلق به افراد بی سواد بوده است. 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارائی گفت : در پنج ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد وصول شد که از این میزان ۸۵۰۰ میلیارد تومان سهم عوارض پرداخت شده است.

کامل تقوی‌نژاد گفت: در پنج ماه نخست امسال رقمی معادل دو هزار و 200 میلیارد تومان تحت عنوان مالیات سلامت از وصولی‌های بخش مالیات بر ارزش‌افزوده به‌سلامت شهروندان اختصاص یافته است.

وی بابیان اینکه نرخ مالیات برارزش‌افزوده کالا و خدمات عمومی در سال 1397، همانند سال گذشته، 9 درصد است، گفت: این نرخ شامل 6 درصد مالیات (سهم دولت) و 3 درصد عوارض (سهم شهرداری‌ها) است و یک واحد درصد از مالیات‌های وصولی تحت عنوان مالیات سلامت در کشور هزینه می‌شود.

تشدید مبارزه با فرار مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، از تشدید مبارزه با فرار مالیاتی و قاطعیت در برخورد با مصادیق جرم مالیاتی در سال 97 خبر داد و گفت: با اجرای طرح جامع مالیاتی، فرار مالیاتی کاهش یافته و نظام اقتصادی به سمت شفافیت سوق یافته است.

سید کامل تقوی‌نژاد بابیان اینکه مبارزه با فرار مالیاتی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار نظام مالیاتی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: سیاست مبارزه با فرار مالیاتی با جدیت و با اتکا بر سامانه های اطلاعاتی سازمان دنبال می‌شود و ماحصل آن، شناسایی و مطالبه حدود 22 هزار میلیارد تومان طی سال 1396 و سه‌ماهه نخست امسال بوده که یک رکورد تاریخی درزمینهٔ مبارزه با فرار مالیاتی در کشور محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه، در حال حاضر با تکیه بر میلیاردها رکورد اطلاعاتی ذخیره‌شده در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، امکان شناسایی فرارهای مالیاتی و مودیان جدید بسیار سهل‌تر از گذشته شده، اظهار داشت: این پایگاه، کلیه اطلاعات مورد نیاز مالیاتی را از دستگاهها و سایر اشخاص ثالث دریافت، نگهداری، پردازش و برای استفاده در اختیار فرآیندهای مالیاتی سامانه مذکور قرار می‌دهد. 

تقوی‌نژاد اضافه کرد: این پایگاه در حال حاضر دارای بیش از 3/1 میلیارد رکورد اطلاعاتی برای رصد مبادلات بانکی، تجاری، گمرکی و ... است و با تکیه بر این رکوردهای اطلاعاتی، در طی یک و نیم سال گذشته، حدود دو میلیون مؤدی جدید در سامانه واحدیابی سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور تشکیل پرونده و تعیین تکلیف شناسایی شده است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه وجود این پایگاه در رابطه با فرار مالیاتی، پولشویی و برقراری عدالت مالیاتی در کشور بسیار حائز اهمیت است گفت این حجم بالای شناسایی فرارهای مالیاتی صرفاً با تکیه بر ظرفیت فناوری‌های اطلاعاتی مربوط به طرح جامع مالیاتی امکان‌پذیر بوده است. 

وی با اشاره به اینکه تأمین درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی فرارهای مالیاتی، هم به نفع مودیان فعلی و هم به نفع دولت است، عنوان داشت: سیاست نظام مالیاتی همواره بر تداوم این رویکرد استوار است و امسال شاهد تداوم و تشدید این رویکرد نسبت به سال‌های گذشته هستیم. 

وی همچنین یکی از زمینه‌های مهم مبارزه با فرار مالیاتی را رصد تراکنش‌های سنگین و مشکوک بانکی عنوان کرد و گفت: تاکنون از محل شناسایی بیش از 6005 مؤدی دارای تراکنش سنگین مشکوک، بالغ‌بر هشت هزار میلیارد تومان مطالبه مالیات صورت گرفته است.

دریافت 4 میلیون و 863 هزار اظهارنامه الکترونیکی در سال 97

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از دریافت حدود چهار میلیون و 863 هزار فقره اظهارنامه الکترونیکی طی خرداد و تیرماه سال جاری بابت عملکرد سال 96 مودیان خبر داد و گفت: از این تعداد، حدود چهار میلیون و 160 هزار اظهارنامه الکترونیکی در خردادماه، از سوی اشخاص حقیقی و مودیان مشاغل خودرو ارائه گردیده است.

وی اضافه کرد: در تیرماه سال 1397 نیز، درمجموع حدود 705 هزار فقره اظهارنامه الکترونیکی از سوی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری به سازمان ارائه شده است.

تقوی‌نژاد در خصوص آمار تفکیکی اظهارنامه‌های ارسال‌شده از سوی صاحبان مشاغل اعلام کرد: اظهارنامه‌های ارسالی از سوی مودیان گروه اول، 59,526 اظهارنامه، اظهارنامه‌های ارسالی از سوی مودیان گروه دوم، 111,129 اظهارنامه، اظهارنامه‌های ارسالی از سوی مودیان گروه سوم، 1,545,873 اظهارنامه و همچنین 1,118,141 اظهارنامه نیز مربوط به مودیان مشاغل خودرو بوده است. 

وی عنوان داشت: از مجموع اظهارنامه‌های ارسالی از سوی مودیان گروه سوم، 1,323,471 اظهارنامه مشمول تبصره ماده 100 شده است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص آمار تفکیکی اظهارنامه‌های ارسال‌شده از سوی اشخاص حقوقی نیز عنوان داشت: در تیرماه سال 1397، درمجموع حدود 705 هزار فقره اظهارنامه الکترونیکی از سوی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری به سازمان ارائه شد که از این تعداد، 278,587 اظهارنامه مربوط به اشخاص حقوقی و 426,386 اظهارنامه مربوط به املاک و مستغلات بوده است.

رشد 31 درصدی استرداد مالیات و عوارض به صادرکنندگان در سال 97

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از رشد 31 درصدی استرداد مالیات و عوارض به صادرکنندگان در سال جاری خبر داد و گفت: میزان استرداد به صادرکنندگان کالا در این بازه زمانی، حدود 305 میلیارد تومان بوده است.

سید کامل تقوی‌نژاد گفت: همواره یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده، استرداد مالیات به صادرکنندگان در حداقل زمان بوده است که با کوتاه کردن زمان استرداد حداکثر به یک ماه و حتی در مواردی بدون رسیدگی، این دغدغه مرتفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تاکنون، بالغ‌بر 4653 میلیارد تومان مالیات و عوارض به مودیان مسترد گردیده است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: از مجموع مالیات و عوارض استرداد یافته، بالغ‌بر 644 میلیارد تومان مالیات و عوارض در پنج ماه نخست سال جاری به مودیان استرداد یافته که 27 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: همچنین از مجموع مبلغ استرداد شده به مودیان در پنج‌ماهه نخست سال 97، در حدود 305 هزار میلیارد تومان صرفاً به صادرکنندگان کالا استرداد یافته است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 31 درصد رشد را نشان می‌دهد.

شناسایی 3900 میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی سه هزار و 900 میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد تجاری، صنعتی و مطالبه این میزان مالیات خبر داد.

سید کامل تقوی‌نژاد، در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه 20 شهریورماه در خصوص شناسایی فرارهای مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی خاطرنشان کرد: تا پایان مردادماه سال 1397، درخصوص سوءاستفاده از معافیت‌های صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجاری، صنعتی ناشی از عرضه محصولات پتروشیمی در معاملات شرکت بورس کالای ایران بابت مواد اولیه محصولات پتروشیمی و اخذ اطلاعات مالی اشخاص مشکوک از مراجع ذیربط و مطالبه حقوق دولت، اطلاعات 205 شرکت فعال در این بخش، اخذ و به 23 اداره کل حسب مورد ارسال گردیده است.

وی افزود: پیگیری‌های به عمل آمده منجر به مطالبه مبلغی در حدود 3900 میلیارد تومان (مالیات و جریمه عملکرد و ارزش‌افزوده) گردیده است.

شناسایی بیش از 6000 سوء استفاده کننده از کارت بازرگانی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی 6248 مؤدی که از کارت بازرگانی سایرین استفاده کرده‌اند، خبر داد و گفت از این تعداد تنها 1350 مؤدی، واقعی بوده و صاحب اصلی درآمد ناشی از واردات به‌وسیله کارت‌های بازرگانی (اجاره‌ای)، بوده‌اند.

وی تاکید کرد از همین 1350 مؤدی ، مبلغی در حدود 5000 میلیارد تومان (مالیات و جریمه) مطالبه مالیات صورت گرفته است.

تقوی نژاد افزود: در حال حاضر، شناسایی و اقدامات لازم به‌منظور مطالبه مالیات از این مودیان در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم در حال انجام می‌باشد. 

وی خاطرنشان کرد: در سال 1396 بیش از 60 فقره شکایت در خصوص سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی در مراجع قضایی مطرح که عوامل اصلی واردکننده کالا با مبالغ بدهی‌های مالیاتی کلان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند تا از این طریق مالیات‌های معوقه ناشی از کارت‌های بازرگانی به حیطه وصول درآید.

شناسایی یک‌میلیون و 900 هزار مؤدی جدید فاقد پرونده مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی یک‌میلیون و 900 هزار مؤدی جدید فاقد پرونده مالیاتی خبر داد و گفت: در حال تشکیل پرونده و تعیین تکلیف این مودیان در راستای مفاد ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم هستیم.

تقوی‌نژاد اظهار داشت: از سال 1395 تاکنون، با تکیه بر اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، واحدیابی‌های مؤثر و سایر اقدامات مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی، تاکنون بالغ‌بر یک‌میلیون و 900 هزار مؤدی جدید شناسایی شده که از این تعداد، حدود 600 هزار مؤدی در سال 1396 شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه با ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم‌های مکانیزه شناسایی مودیان، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی مؤدیان به‌منظور تشخیص دقیق مالیات و شناسایی مؤدیان جدید در این پایگاه تجمیع و ثبت شده است.

تقوی‌نژاد همچنین از همکاری‌های دوجانبه با سازمان‌های اطلاعاتی، نظارتی، امنیتی و انتظامی و تنظیم تفاهم‌نامه با این سازمان‌ها و نهادها درخصوص تبادل اطلاعات و هم‌افزایی در شناسایی مجرمان و جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور خبر داد.

طرح جامع مالیاتی، کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی را افزایش داد

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: با اجرای طرح جامع مالیاتی، تمامی فرایندهای مالیاتی به‌صورت الکترونیکی درآمده و کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی افزایش یافته است.

کامل تقوی‌نژاد خاطرنشان کرد: طرح جامع مالیاتی به‌عنوان کلیدی‌ترین محور اصلاح نظام مالیاتی و بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی مطرح است که تمام ارکان سازمان شامل ساختار، فرآیندها، قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی را در برگرفته و با اجرای آن، تمامی زیرساخت‌های نظام مالیاتی کشور به‌ویژه زیرساخت فناوری دچار تغییر و تحول شده است.

وی با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی یکی از سامانه های مهم طرح جامع مالیاتی است گفت: بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، این پایگاه به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجادشده و دستگاه‌های ذیربط موظفند اطلاعات مورد نیاز این پایگاه را در اختیار این سازمان قرار دهند که شامل اطلاعات هویتی، معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری و سرمایه‌ای اشخاص است.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی در این پایگاه ثبت‌شده، عنوان کرد: برخی از این رکوردهای اطلاعاتی، خود حاوی صدها رشته اطلاعاتی است و این پایگاه در حال حاضر بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات اقتصادی کشور محسوب می‌شود که مبنای شناسایی مودیان، ارزیابی ریسک و انجام عملیات حسابرسی مالیاتی است.

وی همچنین پورتال اینترنتی خدمات الکترونیکی مودیان مالیاتی را از دیگر سامانه‌ها و اجزای مهم نرم‌افزار یکپارچه اطلاعات مالیاتی (سنیم) عنوان کرد و گفت: با استفاده از این پورتال، تمام تعاملات دوسویه با مودیان به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی درآمده که این امر موجب کاهش مراجعات حضوری و تسهیل امور مؤدیان شده و افزایش رضایتمندی آن‌ها را در پی داشته است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور بابیان اینکه تاکنون بیش از 18 خدمت سازمان به‌صورت الکترونیکی درآمده، اظهار داشت: در حال حاضر مودیان تمام تکالیف قانونی مالیاتی خود را به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌دهند که این اقدام منجر به کاهش ارتباط مستقیم مودیان و ماموران مالیاتی و کاهش مراجعات ارباب‌رجوع به ادارات مالیاتی و تسریع در انجام امور شده است.

وی افزود: در حال حاضر خدمات متنوعی به‌صورت الکترونیکی به مودیان ارائه می‌شود که نمونه‌هایی از آن، ثبت‌نام الکترونیکی شماره اقتصادی، ارائه اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی و حقوقی، ارائه اظهارنامه الکترونیکی اجاره املاک، ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر ارزش‌افزوده، پرداخت الکترونیک انواع مالیات‌ها، ثبت الکترونیکی صندوق و نرم‌افزار فروش، ارسال اطلاعات صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، خلاصه پرونده مالیاتی مودیان، سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم، سامانه الکترونیکی مالیات بر درآمد حقوق، استعلام الکترونیکی عدم بدهی مالیاتی، استعلام الکترونیکی کد منحصربه‌فرد اتباع خارجی، عملیات الکترونیکی مالیات مشاغل خودرو، عملیات الکترونیکی مالیات بر نقل‌وانتقال املاک، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات مالی پیمانکاران با سازمان برنامه‌وبودجه و دریافت الکترونیکی شکایات و اعتراضات است.

تقوی‌نژاد خاطرنشان کرد: از طریق سامانه دریافت الکترونیکی اعتراضات و شکایات، کلیه مودیان حقیقی و حقوقی که اطلاعات پرونده آن‌ها در سامانه سنیم (سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی) موجود می‌باشد و نسبت به یکی از اوراق مالیاتی موجود اعتراض دارند، می‌توانند با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، اقدام به ثبت اعتراض خود نمایند و ابلاغ الکترونیکی هم در دستور کار است.

وی همچنین نرم‌افزار گوشی هوشمند را از خدمات جدید سازمان به مودیان برشمرد و گفت: با راه‌اندازی نرم‌افزار گوشی‌های همراه، برخی خدمات نیز از طریق تلفن‌های همراه به مودیان ارائه می‌شود و سازمان امور مالیاتی قصد دارد بستر تعاملات موبایلی را گسترش داده و به یک «سازمان همراه» بدل گردد.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: با اجرای طرح جامع مالیاتی، صرفاً حدود 20 درصد اظهارنامه‌های مودیان که از ریسک بالایی برخوردارند، مورد رسیدگی دقیق قرار می‌گیرند که این امر، منجر به کاهش هزینه‌های وصول مالیات می‌گردد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین از شناسایی و مطالبه بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان مالیات از محل تراکنش‌های سنگین و مشکوک بانکی خبر دادو خاطرنشان کرد: از ابتدای ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور تاکنون، اقدامات لازم به‌منظور اخذ صورتحساب‌های بانکی 6005 مؤدی مشکوک به فرار مالیاتی، تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات کل جهت شناسایی مودیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است.

وی افزود: در این راستا، بررسی‌ها منجر به صدور بیش از 6000 برگ تشخیص گردیده که از این تعداد، حدود 2000 برگ قطعی به مبلغ 801 میلیارد تومان صادر و تاکنون قریب به 108 میلیارد تومان وصول گردیده است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: از ابتدای ایجاد این دفتر (نیمه دوم سال 95) تا پایان مرداد سال 97 از محل رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک، مبلغی بالغ‌بر 12 هزار میلیارد تومان از مودیان، با صدور برگ تشخیص، مطالبه مالیات صورت گرفته است.

کد خبر 25288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =