ضرورت حمایت از گردشگری پزشکی در کشور

هادی محمودی: با توجه به ظرفیت های حوزه بهداشت و درمان و نیروی انسانی متخصص، گردشگری سلامت که با انگیزه حفظ ، بهبود و بازیابی سلامت جسمی و یا ذهنی فرد صورت پذیرد، بخش مهم و دارای پتانسیل های بالای ارزآوری در این صنعت محسوب می شود

صنعت گردشگری که به صنعت هزاره سوم معروف شده با به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه این صنعت علاوه بر ارزآوری فراوان برای کشور،اقتصاد را در برابر مشکلات اقتصادی واکسینه کرده و زمینه را برای جهش اقتصادی فراهم می کند؛ به ویژه با افزایش نرخ ارز، صنعت گردشگری به حوزه ای استراتژیک و یک مزیت اقتصادی بزرگ و صنعتی  ارزآور مبدل شده که می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات از جمله رکود اقتصادی و بیکاری را حل کند.

هادی محمودی در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص اهمیت گردشگری سلامت، ظرفیت ها و ضرورت حمایت از آن می گوید: در شرایط پساتحریم جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه صنعت گردشگری ضروری است؛ و با توجه به ظرفیت های حوزه بهداشت و درمان و نیروی انسانی متخصص، گردشگری سلامت که با انگیزه حفظ ، بهبود و بازیابی سلامت جسمی و یا ذهنی فرد صورت پذیرد، حوزه مزیت دار این صنعت محسوب می شود.

 وی در ادامه افزود:گردشگري سلامت ، شامل زیر مجموعه های متنوعی از جمله گردشگري تندرستي،گردشگري درماني و  گردشگري پزشکي است که هر کدام بسته به ظرفیت های موجود بستر جذب حجم قابل توجهی از گردشگران را خصوصا از کشورهای همسایه دارد.

این کارشناس اقتصادی گردشگری پزشکی را یکی از درآمد زاترین نوع گردشگری سلامت معرفی کرد و گفت: ایران بنا بر دلایل مختلف استعداد و ظرفیت تبدیل شدن به مقصد پیشرو ، در حوزه گردشگری پزشکی به ویژه در سطح منطقه خاورمیانه و حتی در سطح جهانی را دارد.

 هادی محمودی پایین بودن هزینه های تمام شده خدمات پزشکی ، برخورداری از نیروی انسانی متخصص و بیمارستانهای مجهز به تجهیزات پیشرفته را از جمله امتیازاتی دانست که  زمینه توسعه گردشگری سلامت را فراهم می کند. 

 محمودی معتقد است بر اساس ارزیابی کارشناسان این حوزه، گردشگری پزشکی نزدیک به سه برابر سایر شاخه های گردشگری درآمدزاست که از این درآمد تنها یک سوم مربوط به بخش درمان و دو سوم مابقی نصیب سایر بخشها همچون هتل ، حمل و نقل ، اسکان و غیره می شود؛ در واقع این نوع از گردشگری منجر به رونق در بخش های مرتبط با گردشگری شده و بر همه مجموعه صنعت گردشگری تاثیر مثبت می گذارد.

وی بر این باور است:  موقعیت ویژه جغرافیایی ایران در خاورمیانه و مجاورت با کشورهایی که دارای ضعف اساسی در زمینه زیرساخت و کیفیت خدمات پزشکی هستند ، بصورت بالقوه بازاری مناسبی را جهت گردشگری پزشکی برای کشور ایجاد کرده و علاوه بر این ما دارای توانمندی های بالایی در حوزه درمان ناباروری ، درمان سلولهای بنیادی ، دیالیز ، جراحی قلب، جراحی های زیبایی و چشم پزشکی هستیم که ایران را بعنوان کشور پیشرو در حوزه توسعه علم سلامت در منطقه معرفی کرده است.

  این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: با وجود محاسن متعدد ذکر شده ، متاسفانه درکشور ما به دلیل نبود تبلیغات مناسب ، ضعف در بازاریابی ، حضور بی ضابطه دلالان و عدم برنامه ریزی کلان و کامل بین سازمانی ، این بخش را دچار چالشهای فراوانی کرده و  در نتیجه سهم اندکی از درآمدهای ارزی این بازار بالقوه ، نصیب ایران شده است . 

وی خاطرنشان کرد:  هرچند نهادهایی در کشور تلاش می کنند با اخذ گواهینامه های بین المللی، استقرار سیستم های کیفیت سلامت و همچنین ساخت هتل در داخل مجتمع بیمارستانی به استانداردهای جهانی این حوزه ، نزدیک شوند  و بتوانند سهم کشور را در جذب بیمار بین المللی افزایش دهند اما راه درازی تا رسیدن به نقطه مطلوب آن در پیش روی این صنعت است.

 محمودی قیمت را یکی از اصلی ترین فاکتورهای موفقیت در توریسم پزشکی دانست و گفت: با توجه به اینکه هزینه های پزشکی در ایران ر مقایسه با سایر کشورها پایین تر است، ضروری است دست اندرکاران این حوزه از این مزیت رقابتی ، برای بازاریابی و جذب حداکثری بیماران بین المللی استفاده کنند.

 به گفته این کارشناس مالی، تشکیل دفاتر بازاریابی، پالایش سلامت اولیه در کشورهای هدف گردشگری کمک بزرگی به جذب حداکثری بیماران و رونق گردشگری پزشکی می کند؛ بر این اساس در دفاتر یاد شده پس از پایش سلامت اولیه بیماران و  مشاوره پزشکی، مشاوره آن لاین با مرکز درمانی مورد نظر در ایران ، دریافت نظریه دوم پزشکی بصورت رایگان برای بیمار و اطمینان بخشی به وی، تمام خدمات لازم را از قبیل تعین وقت ملاقات ، اقامت ، ترانسفر ، ترجمه و غیره را برای او هماهنگ  می کنند

محمودی افزود: در کنار راهکارهای ارائه شده، با اعمال اصلاحات لازم در نظام سلامت مطابق با استانداردهای بین المللی می توان  به جذب حداکثری بیماران بین المللی و رونق گردشگری پزشکی در کشور کمک شایانی کرد.

 وی اظهار امیدواری کرد دولت محترم با رایزنی با دست اندرکاران این حوزه ، ضمن اعطای مشوق های خاص و هدفمند به بخش خصوصی ، زمینه لازم جهت تاسیس و راه اندازی این نوع دفاتر در خارج از کشور را فراهم نماید ، تا بتوانیم شاهد افزایش درآمد ارزی کشور از حوزه گردشگری سلامت باشیم . 

 

 

کد خبر 25292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =