تامین مالی ۳.۴ میلیارد یورویی در بخش پتروشیمی و فرآورده هاي نفتي

بانک توسعه صادرات در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، تامین مالی پروژه های مختلفي بالغ بر۳.۴ میلیارد یورو را در حوزه پتروشیمی در دست اجرا دارد که از این میزان حدود ۲.۳ میلیارد یورو را پرداخت کرده و پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۳۹۸ مابقی تسهیلات یادشده جذب شود

 مریم خورشیدی-صنعت پتروشیمی و فرآورده هاي نفتي همواره از محور های مولد اقتصاد کشور بوده و حمایت از آن از اولیت های دولت بوده است.

قابلیت صنعت پتروشیمی ایران می تواند انگیزه خوبی برای سرمایه گذاری از سوی بانک ها باشد در همین راستا بانک توسعه صادرات پروژه های متعددی را در حوزه پتروشیمی و فرآورده هاي نفتي با هدف توسعه توان صارداتی این حوزه، تامین مالی کرده است.

سيد هاشم قنبری در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز ضمن اشاره به اهمیت موضوع توسعه زیرساخت های صادراتی در حوزه پتروشیمی و فرآورده هاي نفتي گفت: بانک توسعه صادرات در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، تامین مالی پروژه های مختلفي بالغ بر3.4 میلیارد یورو را در حوزه پتروشیمی در دست اجرا دارد که از این میزان حدود 2.3 میلیارد یورو را پرداخت کرده است و پیش بینی می شود تا پایان سال 1398 مابقی تسهیلات یادشده جذب شود.

وی افزود: بانک توسعه صادرات  از اواخر دهه هشتاد تا امروز در تأمين مالي هفت پروژه عظیم پتروشیمی و فرآورده هاي نفتي مشاركت نموده که دو پروژه از آنها به بهره برداری رسیده و پیش بینی می شود مابقی آنها تا پایان سال 1398 به بهره برداری کامل برسند.

آقاي قنبری از مجتمع پتروشیمی بوشهر بعنوان بزرگترین پروژه پتروشیمی بانک توسعه صادرات ایران نام برد و گفت: این مجتمع که در منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبي قرار گرفته در دل خود هفت واحد پتروشیمی دارد . اين مجتمع گاز ترش را از ميدان گازي مشترك دريافت و در واحدهاي خود فرآوري نموده و محصولات مختلفی را تولید و آماده صادرات می كند . پروژه پتروشیمی بوشهر از طريق تشكيل سندیکای بانکي با عامليت بانك توسعه صادرات ايران بعنوان رهبر سنديكا و عضويت بانک صنعت و معدن از محل منابع فاینانس کشور چین تأمين مالي شده است.

قنبری اعلام کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال 1397، فاز اول پتروشیمی بوشهر به بهره برداری برسد و برای حداقل 2000 نفر شغل ایجاد شود.

سيد هاشم قنبری با اشاره به مزیت نسبی حوزه پتروشیمی و فرآورده هاي نفتي در کشور و ارزآوری بالای این صنعت اذعان داشت: در مجموع انتظار می رود سالانه 2.5 تا 3 میلیارد دلار از محل پروژه های تامین مالی شده حوزه پتروشیمی و فرآورده اي نفتي توسط بانک توسعه صادرات نصیب کشور و برای حدود حداقل 5000 نفر اشتغال مستقيم ایجاد شود.

معاون طرح های سرمایه گذاری مديريت امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران در ادامه از پروژه های دیگر تحت پوشش بانک از طرح توسعه میدان نفتی در غرب کارون به مبلغ 800 میلیون دلار ، پروژه سلمان فارسی 200 ميليون يورو و پتروشیمی گچساران به مبلغ 220 میلیون یورو نام برد و گفت: صنعت پتروشیمی به دلیل دسترسی به منابع ارزان قیمت و نیروی انسانی متخصص از مزیت های نسبی قابل توجه کشور محسوب می شود و فرصت سرمایه گذاری در این بخش کماکان وجود خواهد داشت.

کد خبر 25302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =