تامین مالی ۲۰ درصدی پروژه های فنی  و مهندسی با مهلت بازپرداخت حداکثر سه ساله

رزیتا تندرو: بانک توسعه صادرات حداكثر تا ۲۰% ازمبلغ قرارداد پيمانكاري صادركنندگان خدمات فني و مهندسي را به منظور تجهيز كارگاه و يا هزينه هاي ضروري طرح، در قالب اعتبار فروشنده تآمين مالي مي کند كه مدت بازپرداخت آن حداكثر سه سال مي باشد .

مریم خورشیدی - موقعيت جغرافيايی و سياسی کشور و توانمندي های مهندسان ايرانی، زمينه و شرايط مناسبی را برای حضور فعال شرکت های فنی و مهندسی ايران در بازارهای خارجی فراهم آورده است. بانک توسعه صادرات با هدف توسعه و گسترش صادرات غيرنفتی و مبادلات تجاری و اقتصادی با ديگر کشورها ، تأمين مالی صادرکنندگان، خدمات فنی و مهندسی را سرلوحه کار خود قرار داده است. رزیتا تندرو در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز به تشریح و معرفی اهم  تسهیلات اگزیم بانک ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی پرداخت و گفت: این بانک نسبت به اعطاي تسهيلات (ريالي و ارزي) در دو قالب اعتبار خريدار و اعتبار فروشنده و  همچنين صدور انواع ضمانت نامه ها از جمله ضمانت نامه شركت در مناقصه، ضمانت نامه پيش پرداخت و ضمانت نامه حسن انجام تعهدات اقدام می کند.

معاون صادرات خدمات فنی و مهندسی اگزیم بانک ایران با اشاره به آيين نامه اجرايي حمايت از صادركنندگان خدمات فني و مهندسي، بیان داشت: طبق آئین نامه ذکر شده، بانک توسعه صادرات حداكثر تا 20 درصد از مبلغ قرارداد پيمانكاري صادركنندگان خدمات فني و مهندسي را به منظور تجهيز كارگاه و يا هزينه هاي ضروري طرح، در قالب اعتبار فروشنده تآمين مالي مي کند كه مدت بازپرداخت آن حداكثر سه سال مي باشد .

وی تشریح کرد: بدين صورت كه صورت وضعيت كارهاي انجام شده، توسط پيمانكار تهيه و بر طبق شرايط پيش بيني شده در قرارداد، وجه آن توسط كارفرما به پيمانكار پرداخت مي شود و شركت تسهيلات گيرنده (پيمانكار) به تناسب پرداخت هاي انجام شده از جانب كارفرما، نسبت به تسويه قراردادهاي تسهيلاتي منعقده اقدام مي کند.

 تندرو افزود: همچنين بانك  به منظور حمايت از مهندسان توانمند ايراني ، نسبت به اعطاي تسهيلات در قالب اعتبار خريدار نيز اقدام مي نمايد، این تامین مالی در شرایطی که كارفرماي خارجي تمايل داشته باشد وجه خدمات موضوع قرارداد پيمانكاري رابه صورت مدت دار پرداخت نمايد در حالي كه پيمانكار ايراني خواستار دريافت وجه به صورت نقدي مي باشد، صورت می پذیرد؛ در واقع بانک توسعه صادرات در قالب واسطه مالي ايفاي نقش کرده و وجه قرارداد را پس از تأييد هر صورت وضعيت توسط كارفرماي خارجي، پرداخت و اصل مبلغ همراه با سود متعلقه را در سررسيدهاي مقرر، از طریق بانک ایشان دریافت می کند که دوره بازپرداخت آن حداكثر تا 7 سال پيش بيني شده است .

 به گزارش اگزیم نیوز براساس آمار ارائه شده توسط دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران،  حجم قراردادهای منعقد شده توسط کارفرمایان ایرانی با کارفرمایان خارجی را در حوزه خدمات فنی و مهندسی، طی  پنج سال گذشته (1392) تا شش ماهه اول سال جاري به ترتيب سال،2260ميليون دلار، 1026ميليون دلار، 2270ميليون دلار، 2123ميليون دلار، 772 ميليون دلار و 86 ميليون دلار بوده است.

 وی از كشورهاي هدف صادرات خدمات فني و مهندسي ايران، كشورهاي آسياي ميانه، افغانستان،‌عراق ، آفريقاي جنوي و آمريكاي جنوبي را نام برد و گفت:از طرحهاي فني و مهندسي كه توسط بانك تآمين مالي شده است مي توان به طرح هاي احداث تصفيه خانه آب در كشور سودان، احداث مركز تجاري چند منظوره در كشور بلاروس، احداث خط سوم انتقال برق در كشور ارمنستان، احداث طرح چند منظوره اومااويا  دركشور سريلانكا، اجراي خط انتقال آب در كشور عمان، احداث اتوبان در كشور قزاقستان، طراحي و ساخت 10 دستگاه سيلوي بتني در كشور سوريه، احداث خط مونتاژ سمند در كشور سنگال، احداث كارخانه سيمان در كشور ونزوئلا، احداث پستهاي فشار قوي در كشور سوريه ، احداث پستهاي فشار قوي در كشور افغانستان واحداث نيروگاه گازي در كشور عمان اشاره کرد.

 رزیتا تندرو اظهار داشت: همچنين اين بانك در راستاي حمايت از صادركنندگان خدمات فني و مهندسي به كشور عراق  نيز با توجه به مصوبه هيآت محترم وزيران، نسبت به تامين مالي 34 پيمانكار توانمند ايراني جمعا" به مبلغ 200 ميليون دلار اقدام نموده است .

وی اهم مشكلات حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی را برشمرد و گفت: از  اهم مشکلاتی که در حال حاضر با توجه به تحولات و قوانین جدید ارزی، گریبانگیر صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي شده مي توان به عدم استفاده از وجوه واريزي به حساب آنان توسط كارفرمايان خارجي اشاره کرد؛ با توجه به قوانین جدید صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی ملزم به ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما هستند که تاکنون ساز و کار درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی، مدت آن و... از سوی بانک مرکزی به سیستم بانکی جهت رفع محدودیت آن ابلاغ نشده است.

 تندرو از ديگر مشكلات صادرات خدمات فنی و مهندسی  به صدور ضمانت نامه هاي ارزي اشاره کرد و گفت: با توجه  به عدم وجود بانكهاي كارگزار محلي در كشور هدف، امكان صدور ضمانت نامه بصورت تضمين متقابل (غيرمستقيم) وجود ندارد و عموما ضمانت نامه بصورت مستقيم جهت اين قبيل كشورها صرفا در صورت پذيرش كارفرمايان مربوطه صادر مي گردد؛ نقل و انتقالات وجوه ارزي و حواله ارزي نيز  در حال حاضر به سختی انجام می پذیرد كه بانك توسعه صادرات ایران تلاش خود را در جهت رفع این مشکل و برقراري و توسعه روابط مطلوب و پایدار كارگزاران به کار می بندد و به دنبال راهکارهای تازه جهت برقراری روابط کارگزاری جدید است.

این کارشناس بانکی در ادامه برنامه هاي آتي بانك توسعه صادرات ايران در حوزه خدمات فنی و مهندسی اعلام کرد و گفت: پيگيري در جهت تطبيق مقررات ابلاغي صندوق توسعه ملي براي تامين مالي صادرات خدمات فني و مهندسي در قالب اعتبار خريدار با بخشنامه ها و مقررات مصوب شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي جمهوري اسلامي و همچنين پیگیری تخصيص منابع ريالي جهت تآمين مالي  صادركنندگان خدمات فني و مهندسي در قالب اعتبار فروشنده در دستور کار بانک توسعه صادرات قرار دارد.

به گفته تندرو بانک توسعه صادرات به دنبال تعيين تكليف بازپرداخت تسهيلات اعطایی به صادركنندگان خدمات فني و مهندسي به  كشور عراق بوده و پیگیری های مربوطه را انجام می دهد.

 

 

کد خبر 25308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =