تامین مالی ۲۰ شرکت دارویی داخلی توسط اگزیم بانک ایران

طاهره نورسته: بانک توسعه صادرات ایران تا کنون در صنعت دارو اعم از داروهای انسانی و داروهای دامی، ۲۰ شرکت فعال دارویی را با هزینه ای بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال تامین مالی نموده است.

مریم خورشیدی- دکتر طاهره نورسته در گفتگو با اگزیم نیوز در  خصوص اهمیت تامین مالی شرکت های دارویی در کشور گفت: بانک توسعه صادرات نيز به منظور استفاده حداکثري واحدهاي توليدي فعال در صنعت دارو از پتانسيل هاي موجود برای  افزايش رقابت پذيري محصولات دارويي در بازارهاي جهاني، افزايش کيفيت و کاهش قيمت تمام شده محصولات تولیدی و نسبت به تأمين مالي ارزان قيمت واحدهاي دارويي فعال اقدام نموده است.

معاون اداره صادرات کالا وسرمایه گذاری داخل کشور اگزیم بانک ایران اعلام کرد: بانک توسعه صادرات ایران  تا کنون در صنعت دارو اعم از داروهای انسانی و داروهای دامی، 20 شرکت فعال دارویی را با تسهیلاتی بالغ بر 800 میلیارد ریال تامین مالی نموده است.

نورسته با تاکید بر اینکه بهره مندي، حمایت و تامین مالی صنعت استراتژيکی چون دارو، علاوه بر کمک به رونق اقتصادي،  اشتغالزايي را نیز در پی خواهد داشت، گفت: از جمله مشکلات عمده شرکت هاي داخلي در صادرات دارو، بازاريابي و ثبت دارو در خارج از کشور است؛ طی سالهاي اخير، این موانع توسط متوليان اصلي اين صنعت مورد توجه قرار گرفته  و به طوریکه برای ارتقا سطح رقابت پذیری، استانداردسازي و عرضه محصول در سطح بين المللی تلاش های خوبی صورت پذیرفته است.

 به گفته این کارشناس بانکی، توقف واردات داروهايي که مشابه آنها به ميزان کافي در داخل کشور توليد مي شود، همواره يکي از خواسته هاي فعالين بخش دارو بوده چرا که در حال حاضر بخشی از واردات به داروهايی تخصیص پیدا می کند که ماده اولیه تولید آنها نیز داخلی است و  به دليل حجم بالاي توليد این داروها، شرکت هاي دارويي مجبور به اعطاي جايزه براي فروش محصولات خود شده اند.

 وی بیان داشت: از آنجائیکه حمايت از صادرات غيرنفتی بعنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور و همواره يکی از اولويت های مهم سياست گذاری های دولت جمهوری اسلامی ايران است، بانک توسعه صادرات بعنوان تنها بانک تخصصی کشور در اين عرصه در کنار ساير متوليان امر صادرات، همواره درصدد حمايت از توسعه صادرات غيرنفتی به طرق مختلف بوده است که از طریق پذيرش تعهدات و یا اعطای تسهیلات اعم از ارزی و ريالی و همچنین خلق راهکارهای جديد متناسب با شرایط کشور، فضای بین المللی، ظرفیت های و چالش های پیش روی هر صنعت، اهداف توسعه ای خود را دنبال می نماید.

وی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی گفت: در این راستا، شرکت های دانش بنیان دارویی علاوه بر بهره مندی از تامین مالی ارزان قیمت از محل منابع بانک، از تسهیلات تلفیقی از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز برخوردار شده اند و همواره در اولویت تأمین مالی بانک توسعه صادرات ایران قرار دارند.

این کارشناس بانکی اذعان داشت:  این بانک خدمات خود را در قالب اعطای تسهیلات اعتبار فروشنده ، اعتبار خریدار و یا استفاده از خطوط اعتباری ریفاینانس متناسب با نیازهای تأمین مالی واحدهای تولیدی و همچنین طراحی راهکارهای جدید تأمین مالی متناسب با نیاز مشتریان خود  ارائه می کند همچنین به همت مدیریت ارشد بانک توسعه صادرات و بهره گیری از توان تخصصی بخش کارشناسی، این بانک، کماکان آمادگی بررسی درخواست های تازه مشتریان این حوزه را داراست.

وی تاکید کرد: بدیهی است دستیابی به این هدف باهمکاری نهادهای خارجی و متولی امر صادرات از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران، سازمان توسعه تجارت، صندوق توسعه ملی و البته متولیان صنعت تسهیل و تسریع خواهد شد.

 نورسته گفت: در حال حاضر حدود 96 درصد از داروهاي مصرفي کشور در داخل تهيه مي شود و ایران بيشترين سهم بازار را در کشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا دارد و سالانه حدود 100 ميليون دلار دارو به 30 کشور در دنيا صادرات انجام مي دهد و براي گسترش اين صنعت، ظرفيت سازي هاي جديد صورت گرفته که طي سال جاري برخي از آنها به بهره برداري رسيده اند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز صنعت دارو به شيوه نوين حدود 6 دهه در کشور قدمت دارد و از این منظر در منطقه خاورميانه رتبه نخست را داراست. حاشيه سود 14 درصدی در صنعت دارو درمقايسه با ساير صنايع رتبه نسبتا خوبي محسوب می شود اما  تعیین قیمت حمایتی دارو در ایران، ميزان مانور شرکت های دارویی را محدود و صنعت داروسازي کشور را با فراز و نشيب هايي در توليد مواجه کرده است.

 اگرچه بيش از 95% از داروي مورد نياز کشور به لحاظ عددي در داخل کشور توليد مي شود اما ارزش ريالي 5 درصد داروي وارداتي بسيار قابل توجه بوده چراکه علاوه بر واردات داروهاي مورد نياز حدود 80% از مواد اوليه داروهاي توليد داخل نيز وارداتي هستند.

 

 

 

کد خبر 25316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =