اقتصاددانان باید بحران جهانی را پیش‌بینی می‌کردند

دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، نسبت به اینکه کشورهای ثروتمند این سازمان نتوانستند بحران اقتصادی یک دهه گذشته را که به فروپاشی بانک لمن برادرز منجر شد پیش‌بینی کنند، ابراز تاسف کرد و گفت پیش‌بینی‌های اقتصادی باید بیش از پیش منعکس‌کننده واقعیت باشند.

به گزارش مجله Arabian Business، آنجل گوریا گفته: «در پایان اولین سال فعالیتم در این سمت، چشم‌انداز اقتصادی OECD این بود که وضع اقتصادی دنیا از بسیاری جهات بهتر از آن چیزی است که سال‌ها تجربه کرده‌ایم. همچنین نسبت به افزایش نگرانی‌ها در مورد صنعت وام‌های رهنی آمریکا خوش‌بین بودیم. وقتی تا این اندازه خوش‌بینی ایجاد می‌شود، زنگ‌های هشداری که از گوشه و کنار به صدا درمی‌آیند، نادیده گرفته می‌شوند.»

لمن برادرز بانک سرمایه‌گذاری 150 ساله‌ای بود که به دلیل بار بدهی بیش از حد و سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، یک دهه پیش در سپتامبر 2008 دچار فروپاشی شد و به بدترین بحران اقتصادی جهانی از دهه 30 میلادی دامن زد.

گوریا گفت که بحران اقتصادی اخیر مشخص کرد تفکر اقتصادی غالب و مدل‌هایی که این تفکر بر اساس آنها شکل گرفته، واقعیت اقتصاد یا زندگی مردم را منعکس نمی‌کنند. به همین دلیل کسی نتوانست آن را پیش‌بینی کند.

او افزود: «ما اشتباه کردیم و باید به آن اعتراف کنیم. کاری که الان باید انجام دهیم این است که چشم‌مان را به روی احساسات مردم نبندیم و به آنچه می‌گویند گوش دهیم.»

کد خبر 25317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =