تورم ۱۱.۵ درصدی سالانه برای مرداد ۹۷

در مرداد ماه امسال شاخص بهای مصرف کننده که به ۱۳۳.۸ درصد رسیده نرخ تورم نقطه به نقطه ای معادل ۲۴.۲ درصد، تورم سالانه ای معادل ۱۱.۵ درصد و تورم ۵ ماهه ای معادل ۱۴.۷ درصدی را در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نشان می دهد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم کشور در 5 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 14.7 درصد رسید.

به این ترتیب در مرداد ماه امسال شاخص بهای مصرف کننده که به 133.8 درصد رسیده بود نرخ تورم نقطه به نقطه ای معادل 24.2 درصدی را در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نشان می دهد. لازم به ذکر است که این شاخص در مرداد ماه 5.5 درصد در مقایسه با تیر ماه افزایش را تجربه کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز افزایش شدید قیمت ارز در سال جاری که به سه برابر شدن قیمت دلار در بازار ازاد منتهی شد در کنار رشد شاخص تورم تولیدکننده باعث رشد تورم در کشور در ماه های اخیر شده اند. طبق آمارها نرخ تورم کشور (12 ماهه منتهی به هر ماه در مقایسه با 12 ماهه منتهی به ماه مشابه سال قبل) در 5 ماه اخیر به ترتیب در فروردین 9.2، اردیبهشت 9.1، خرداد 9.4، تیر 10.2 و مرداد 11.5 درصدی را نشان می دهد که از سیر صعودی این نرخ حکایت دارد. ضمنا شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مردادماه ۱۳۹۷ پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۵.۸ درصد افزایش داشت.

به عقیده کارشناسان در حال حاضر پتانسیل های رشد تورم در کشور بسیار بالا است. از یک طرف نقدینگی سرگردان به حرکت درآمده و با توجه به رشد بالای پایه پولی این موضوع یک تهدید جدی برای بازارهای کالایی محسوب می شود و از سمت دیگر نقدینگی از جای خود حرکت کرده و بعد از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی مسیر تخریبی را در پیش گرفته است.

بر این اساس باید گفت پیش بینی این امر که نرخ تورم می تواند بیش از این نیز افزایش یابد چندان سخت نیست. با این حال دولت در تلاش است تا از برخی آثار تورمی بکاهد به عنوان مثال تصمیماتی که در حوزه تخصیص ارز برای کالاهای اساسی در نظر گرفته و یا تلاش برای افزایش نرخ سود و همچنین تقویت بازار سرمایه همگی می توانند بخشی از اثر نقدینگی را خنثی کنند هرچند انتظار این که تورم همچون سابق کنترل شود چندان منطقی به نظر نمی رسد.

کارشناسان معتقدند هر 10 درصد رشد نرخ ارز می تواند تا 2 درصد نرخ تورم را افزایش دهد و این در حالی است که در مدت اخیر نرخ ارز تقریبا دو تا 3 برابر در دو بازار ثانویه و آزاد رشد کرده است. با این حال دولت همچنان ارز 4200 تومانی را در اختیار کالاهای اساسی قرار می دهد و در صورتی که دست از این کار بردارد نرخ تورم می تواند بسیار بیش از این ارقام افزایش یابد.

در این بین در مردادماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه قبل معادل۷.۶ درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند گوشت مرغ معادل ۲۹.۱ درصد، میوه‌های درختی به جز مرکبات (به جز گلابی و انگور) ۱۰.۹ درصد، لبنیات و تخم پرندگان ۱۲.۱ درصد، گوشت دام ۶.۱ درصد، خشکبار ۱۱.۶ درصد، سبزی‌های تازه ۴.۳ درصد، ماهی و حیوانات دریایی ۱۵.۳ درصد، آشامیدنی‌ها ۷.۹ درصد، انواع برنج ۳ درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۶.۵ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۴.۶ درصد، فرآورده‌های سبزی ۸.۴ درصد، نمک و ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی ۴.۹ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۲.۸ درصد، حبوب ۲.۴ درصد، سایر فرآورده‌های غلات ۶.۲ درصد، طالبی و گرمک ۳.۵ درصد، فرآورده‌های گوشت ۵.۵ درصد و ماکارونی ۱.۷ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل ۳۵.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این گروه شاخص بهای گروه خوراکی‌ها معادل ۳۶.۲ درصد و گروه آشامیدنی‌ها ۳۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۹.۲ درصد افزایش داشت.

پوشاک و کفش

در مردادماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۵.۴ درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های پوشاک آماده معادل۴.۸ درصد، انواع کفش ۵.۸ درصد، پارچه برای تهیه پوشاک ۱۰.۷ درصد، اجرت دوخت و شستشوی لباس ۲.۵ درصد و سایر کالاهای پوشاکی ۷ درصد بوده است. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۵.۴ درصد افزایش داشت.

مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

در مردادماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت بـه ماه قبل با افزایشی معادل ۱.۴ درصد همراه بود. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای «ارزش اجاری مسکن شخصی» و «اجاره بهای مسکن غیرشخصی» هر یک معادل ۱.۴ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۳.۲ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است.

اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۱۲.۲ درصد افزایش داشت. این افزایش ناشی از بالارفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل خانگی معادل ۱۷.۲ درصد، مبلمان، اثاث، فرش و انواع کفپوش ۱۵.۷ درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه ۹.۸ درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی ۵.۳ درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه ۸.۹ درصد و ابزار و وسایل برای خانه ۹.۱ درصد بوده است. در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل ۳۷.۵ درصد افزایش داشته است.

بهداشت و درمان

در مردادماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۲.۹ درصد مواجه شد. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شـاخص بهای گروه‌های خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل ۴.۱ درصد، دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی ۱.۸ درصد و هزینه‌های بیمارستانی ۱.۶ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل ۱۵.۲ درصد افزایش داشته است.

حمل و نقل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل ۱۰.۹ درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل نقلیه شخصی معادل ۱۷.۳ درصد، هزینه‌های رفت و آمد ۹.۴ درصد و تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی ۵.۷ درصد بوده است. در مردادماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل ۳۵.۹ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 25333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =