انزوای بین المللی بانکی با عبور از FATF

عدم پیوستن به کارگروه ویژه مبارزه با تأمین مالی تروریزم و پولشویی می تواند مبادلات بانکی را برای دولت، بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی با مشکلا عدیده ای روبرو سازد و ارتباط با ۲۰۰ کشور عضو این کارگروه را مختل کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز امروز به دعوت رییس مجلس شورای اسلامی، با حضور وزرای دولت و نمایندگان شورای نگهبان و سپاه و روسای فراکسیون های امید و مستقلین، چالشهای تصویب کنوانسیون مقابله با منع مالی تروریسم (FATF) بطور مبسوط بررسی گردید. با این حال هنوز جزییات این جلسه منتشر نشده اما انتظار می رود نقطه های کور این مصوبه بررسی شود.

در این رابطه کارشناسان با اشاره به آثار پیوستن ایران به این کنوانسیون معتقدند با توجه به شرایط کشور و نگرانی ها از وضعیت تحریم ها این اقدام برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که ایران FATF را نپذیرد ابهامات زیادی برای جامعه جهانی ایجاد خواهد شد که این مسأله می تواند حتی شرکای اروپایی ایران را نیز دچار تردید کند.

این در شرایطی است که پیوستن به FATF تنها به معنای شفافیت مبادلات مالی کشور است که در همه جای دنیا امری پذیرفته شده است و دلیلی ندارد که کشور ما نگران این مسأله باشد. در این بین ایران معتقد است که برنامه مبارزه با فساد اقتصادی را در دست دارد و این در حالی است که FATF می تواند با شفاف سازی های مالی بسترهای لازم را برای این امر فراهم سازد.

فعالان صادراتی نیز در این مورد معتقدند عدم تصویب FATF مراودات مالی فعالان بخش خصوصی نیز ممکن است با مشکلاتی روبرو شود و این در حالی است که کشور ما قصد دارد در آینده صادرات غیرنفتی خود را تا دو برابر افزایش دهد. این در کنار فروش نفت و مبادلات نفتی کشور اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.

در حال حاضر 200 کشور به FATF پیوسته اند و این به معنای آن است که اگر ایران از پذیرش آن سر باز بزند ممکن است در مبادلات مالی خود با همه دنیا دچار توقف گردد. این موضوع یک جنبه دیگر هم دارد و آن تحت تأثیر قرار گرفتن سرمایه گذاری های خارجی است چراکه ممکن است ورود سرمایه گذاران خارجی در صورت نپذیرفتن FATF به کشور هم دچار آسیب های جدی شده و بسیاری از پروژه های اقتصادی کشور دچار چالش های جدی شوند.

ایران در سال های گذشته در لیست سیاه نهاد اقدام مالی قرار داشت و در سال هایی که تحریم های همه جانبه کشور را در بر گرفته بود این معضل باری بر مشکلات محسوب می شود با این حال بعد از برجام نام ایران از لیست سیاه خارج شده است. نظارت بر حوالجات الکترونیکی و نقل‌ و انتقال فیزیکی ارز در مرزهای ورودی و خروجی کشور در سال های اخیر یکی از دلایلی بودند که کمیته ویژه اقدام مشترک را متقاعد کرد که ایران از لیست سیاه این گروه خارج شود.

در این بین اقتصاددانان معتقدند پذیرش FATF برخلاف آنچه منتقدان می گویند هیچ نگرانی و هزینه ای برای اقتصاد کشور به همراه ندارد و به هیچ عنوان به معنای دسترسی خارجی ها به حساب های ایرانیان نیست که اگر اینگونه بود 200 کشور دنیا اکنون عضو آن نبودند.

در این رابطه یک نماینده مجلس معتقد است اگر ایران به FATF نپیوندد در زمینه تعاملات بانکی با مشکل مواجه می شود و با توجه به این که آمریکا قصد دارد به زودی تحریم های بانکی علیه ایران اعمال کند این مشکل می تواند چالش های آینده سیستم بانکی را تشدید کند.

رحیمی در این رابطه با اشاره به مفهوم پذیرش FATF گفت: پذیرش این کنوانسیون به معنای شفافیت مالی در مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریزم است و اگر ایران حاضر نباشد به آن بپیروند به عبارتی خود تأیید کرده ایم که از این دو موضوع حمایت می کنیم حال آن که این سوء ظن غلط را نباید در دنیا ایجاد کرد زیرا عواقب خوبی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت.

به گفته وی اگر به FATF نپیوندیم مشکلات بیشتری در محیط بین المللی برای کشور ایجاد خواهد شد که می تواند تعاملات بانکی را برای همه گروه ها اعم از دولتی و بخش خصوصی و سرمایه گذاران مختل کند. در این رابطه اما عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این که پذیرش FATF برای ایران فرصت ها و تهدیدهایی را به همراه دارد پذیرش مشروط آن را پیشنها کرده و معتقد است این روش می تواند تهدیدها را از کشور دور کرده و زمینه های استفاده از فرصت ها را فراهم خواهد کرد.  

کد خبر 25346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =