استقرار نظام پولی بانکی منسجم در کشور

گزارش عملکرد پنجساله دولت نشان می دهد استقرار نظام مالی منسجم در کشور و توسعه تعاملات بانکی بین المللی از مهمترین برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم تا امروز بوده است

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوزاستقرار نظام مالی منسجم در کشور و توسعه تعاملات بانکی بین المللی از مهمترین برنامه های دولت در دو دوره یازدهم و یکساله دوازدهم بوده است.

دولت به دنبال توسعه تعاملات مالی بین المللی در پنج سال گذشته 797 رابطه کارگزاری با 273 بانک دنیا و گشایش 145 هزار فقره اعتبار اسنادی به ارزش 28 میلیارد دلار، ثبت 3هزار فقره سفارش برات اسنادی به ارزش 5.5 میلیارد دلار و صدور 115 هزار فقره حواله ارزی به ارزش 23.5 میلیارد دلار، جمعا به ارزش 57 میلیارد دلار از تاریخ اجرای برجام تا کنون ایجاد نموده  و در این راستا با امضا قرارداد خطوط اعتباری، تامین مالی خارجی کوتاه مدت( 910 میلیون دلار) و قراردادها و موافقت نامه های میان مدت و بلندمدت در مجموع 54.3 میلیارد دلار با بانک های اروپایی و سایر کشورهای بزرگ آسیایی داشته است.

همچنین دولت توانسته است با هدف تسهیل در روش های پرداخت بین المللی از طریق سوئیچ کارت های ایرانی و روسی، با بانک های بزرگ روسی مذاکراتی را صورت دهد.

 دولت طی پنج سال گذشته با اجرای برنامه جامع تبدیل اضافه برداشت بانک ها به خطوط اعتباری با نرخ های مناسب در جهت کاهش فشار نقدینگی بر بانک ها گام برداشت؛ با حضور فعالانه بانک مرکزی در بازار بین بانکی از طریق سپرده گذاری در بازار بین بانکی از طریق سپرده گذاری  و تمدید سپرده های قبل و به تبع آن کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی از 20 درصد در فروردین 1396 به 18.3 درصد در شهریور 1396 را شاهد بودیم هرچند با التهابات ایجاد شده در بازار ارز و تاثیرگذاری آن در بازار پول نرخ سود در نیمه مرداد ماه سال جاری به 19.6 درصد رسید.

بر اساس گزارش عملکرد پنجساله دولت، اصلاح نظام بانکی و تلاش دولت در جهت رفع مشکلات ترازنامه بانک ها از طریق افزایش سرمایه بانک های دولتی به میزان 239.3 هزار میلیارد ریال، تسویه مطالبات قانونی  بانک ها از دولت به مبلغ 131.2 هزار میلیارد ریال از محل بدهی بانک ها به بانک مرکزی و در نهایت تسویه 35.7 هزار میلیارد سود در تعهد دولت بابت بخشودگی سود تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال تا پایان اسفندماه 1396 از محل اجرای تبصره 35 اصلاحیه قانون بودجه را به همراه داشت.

دولت در طی مدت پنج سال با تداوم سیاست های انظباط مالی بانک ها را ملزم به ارائه صورت های مالی جدید و منطبق با قالب استانداردهای بین المللی گزارشگری مالیIFRS نمود.

در ادامه سیاستگذاریهای ارزی و تدوین مقررات و الزامات مرتبط با چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به چرخه اقتصادی، دولت سامانه یکپارچه معاملات ارزی( نیما) به منظور خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی و فروش آن به واردکنندگان ( از طریق بانک ها) طراحی و راه اندازی کرد.

دولت همچنین در پی ساماندهی و تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسات غیر مجاز پس از هماهنگی با مراجع قضایی، خط اعتباری به میزان 2160 هزار میلیارد ریال به بانک های عامل تا اواسط مردادماه جاری اعطا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز بر اساس گزارش عملکرد پنجساله دولت تدبیر و امید، به منظور رونق و تولید اشتغال،  11.7 هزار میلیارد ریال  تسهیلات تا نیمه مرداد سال جاری به 1.3 هزار بنگاه کوچک و متوسط پرداخت شده است؛ تسهیلات طرح مسکن مهر نیز برای تامین مسکن اقشار ضعیف و آسیب پذیر تداوم داشته  و در مجموع 518.9 هزار میلیارد ریال از ابتدای طرح مسکن مهر تا پایان تیرماه جاری پرداخت شده است.

  بر اساس این گزارش شبکه بانکی در سه ماهه اول سال 1397  رقمی معادل  1178.6 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده  که در مقایسه با تسهیلات پرداختی بانکها در مدت مشابه در سال گذشته 16.3 درصد افزایش داشته است؛ در سال 1396 نیز بانکها رقمی معادل 6139.1 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند که 61.7 درصد آن به سرمایه در گردش واحدهای تولید اختصاص داشت.

دولت در سال 96 توانسته جهت اجرای طرح های دولتی از محل منابع مالی خارجی( فاینانس) در قالب 5 فقره قرارداد و 6 عدد متمم قرارداد، دستگاههای دولتی را مبلغی معادل 462.2 هزار میلیارد ریال تامین مالی کند.

بر اساس آمار مندرج در گزارش مذکور، حجم نقدینگی در پایان تیرماه جاری  معادل 16022.5 هزار میلیارد بوده است که از رشدی 20.1 درصدی نسبت به تیرماه 96 برخوردار بوده و در مقایسه با رشد دوره مشابه سال قبل 23.3 درصد، 3.2 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

اجرای طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با همکاری 11 بانک منتهی به بهره مندی 407.3 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 63.5 هزار میلیارد ریال در 5 ماهه اول سال جاری شده است.

دولت یازدهم و دوازدهم در پنج سال فعالیت خود با معرفی و توسعه ابزارهای مالی در بخش مسکن با هدف تقویت تامین مالی این بخش، اقدام به اعطای مجوز انتشار اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی  و تدوین و ابلاغ ضوابط انتشار اوراق بهادار رهنی به پشتوانه تسهیلات مسکن نموده است که در این زمینه با انتشار 10 هزار میلیارد ریال  از این اوراق توسط بانک مسکن موافقت اولیه به عمل آمده است.

در ادامه برنامه های دولت در حوزه بانکی، تکمیل طرح ملی انتقال حساب های دولتی در قالب استقرار سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی( نسیم)، اتصال آن به سامانه های ملی پرداخت و ایجاد اماکن صدور حواله های الکترونیکی از طریق ابزار پرداخت "بانکواره" برای خزانه داری معین استان ها در کنار شخصی سازی چک های دولتی دنبال و اجرایی شده است؛ همچنین پایگاه داده متمرکز اطلاعات بانکی، نظام هویت الکترونیکی بانکی( نهاب) و همچنین راه اندازی و پیاده سازی سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک( صیاد)  و نسخه جدید چکاوک در یکسال گذشته از اقدامات دولت برای ساماندهی نظام اطلاعات مالی و بانکی در کشور بوده است.

بر اساس گزارش عملکرد پنجساله دولت در حوزه بانک و بیمه راه اندازی سامانه های مختلف نظیر فروش ارز صرافی، آمارهای ارزی، پرتال ارزی، سامانه یکپارچه اطلاعات حساب ها( سیاح)، تسهیلات و تعهدات، تکمیل بانک اطلاعات جامع صورت های مالی بانک ها، راه اندازی سامانه مهتاب به منظور دریافت مکانیزه اطلاعات صورت های مالی بر اساس IFRS، سامانه تبادل احکام قضایی( اتصال قوه قضاییه به شکبه بانکی) وایجاد بستری الکترونیکی برای دریافت و ارسال فایل های داده ای از شبکه بانکی و سایر سازمان های مرتبط در بانک مرکزی با هدف شفافیت و ارتقا دقت در عملیات بانکی طراحی و به مرحله اجرا رسیده است.

دولت با پیگیری و مذاکره با کشورهای هدف نظیر ترکیه، پاکستان، روسیه، چین، عراق، برزیل و هند، انعقاد پیمان های پولی و سوآپ ارزی را دنبال کرد که پیرو این اقدام، سواپ ارزی ایران و ترکیه در فروردین ماه 97 اجرایی شد.

 دولت در طول فعالیت پنج ساله خود گسترش روابط کارگزاری با بانک های کشورهایی مانند هند، ایتالیا، بلژیک، اتریش، چین و کره جنوبی در دستور کار قرار داده و در مذاکره با بانک های عمانی و قطری با هدف رفع انحصار از کشور امارات متحده عربی برای توسعه تجارت خارجی کشور را کماکان ادامه می دهد.

  

 

 

کد خبر 25349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =