دوره اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس

کارگاه آموزشی تحلیل تکنیکال بازار سرمایه عصر دیروز دوم مهرماه در محل سالن همایش ساختمان گروه راهبران اقتصادی آرمان با حضورعلاقه مندان و فعالین عرصه بازار سرمایه تشکیل شد

 مریم خورشیدی-کارگاه آموزشی تحلیل تکنیکال بازار سرمایه عصر دیروز دوم مهرماه در محل سالن همایش ساختمان گروه راهبران اقتصادی آرمان با حضورعلاقه مندان و فعالین عرصه بازار سرمایه تشکیل شد.

 مینا یوسفی، کارشناس  و مدرس بازار سرمایه در این کارگاه به تشریح اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس و چگونگی استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال برای کسب بازدهی در بورس پرداخت و گفت: آشنایی با مفاهیم اولیه بازار همراه با تجزیه و تحلیل تکنیکال ازرایج ترین روش‌ها برای پیش بینی روند حرکتی بازار و معامله در بورس است.  پایه این روش تجزیه و تحلیل،  بر مبنای حافظه داربودن بازار شکل گرفته است، یعنی تغییر قیمت در آینده را می‌توان بر اساس نحوه تغییرسهم ها در گذشته، پیش بینی کرد و بر این اساس  معامله‌گران پیش بینی‌های خود را بر اساس نمودارها برای مدت زمان مشخصی انجام می‌دهند.

وی افزود: تحلیل تکنیکال بر 3 فرض اساسی بنیان نهاده شده است؛ اول اینکه همه اطلاعات (گذشته، عمومی و پنهانی) در قیمت لحاظ شده است. دوم اینکه تاریخ تکرار می‌شود و سوم اینکه تغییرات قیمت دارای نظم و الگوی خاص و قابل تفسیر است.

 یوسفی درادامه بیان داشت: اگرچه اولین فرض این روش بطور شفاف تعریف بازار کارا را در سطح قوی رابه ذهن متبادر می کند، اما فرض دوم به معنای همبستگی قیمتهای گذشته به قیمتهای آینده کارایی بازار در سطح ضعیف را نقض می‌کند و فرض سوم نیز فرض پیروی قیمتها از یک گشت تصادفی را نقض می‌کند. در هر صورت تجزیه و تحلیل تکنیکال و طرفداران این روش مدعی هستند که با استفاده از ابزارهای ابداعی خود توانایی پیش‌بینی روندها، الگو‌ها و در نهایت پیش‌بینی قیمت را دارند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تحلیل بنیادی تمام توان خود را صرف محاسبه ارزش ذاتی دارایی‌های مالی می‌کند و تحلیل تکنیکال تلاش دارد قیمت‌های آینده و رفتار قیمت را پیش‌بینی کند. از این منظر و با این تعریف نمی‌بایست اختلاف و نزاعی بین طرفداران این دو روش به وجود آید. چون هر کدام از این روش‌ها عملکردی دارد که می‌تواند تکمیل‌کننده یکدیگر باشند نه تخریب‌کننده یکدیگر. مشکل از آن جایی آغاز می‌شود که کارشناسان در کاربرد هر کدام از این روشها دچار اشتباه می‌شوند.

 مینا یوسفی اذعان داشت: به کارگیری ابزارها و اندیکاتورهای نرم افزار تحلیل تکنیکال در کنار تجربیات شخصی معامله گر بسیار مفید بوده وهر سرمایه گذاری با استفاده از آنها و بر مبنای یک استراتژی شخصی و نیز میزان ریسک پذیری خود می‌تواند نتایج مطلوبی را از سرمایه گذاری در بورس داشته باشد

وی اضافه کرد: ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﮑﻨﯿﮑﺎل ﮐﻤﮏ زﯾﺎدی در ﺗﺸﺨﯿﺺ زﻣﺎن ﺧﺮﯾﺪ ﻣﯿﮑﻨﺪ . ﺑﺮﺧﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮان ، روش ﺑﻨﯿﺎدی را ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺳﻬﺎم ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺧﺮﯾﺪ و روش ﺗﮑﻨﯿﮑﺎل را ﺑﺮای ﺗﺸﺨﯿﺺ زﻣﺎن ﺧﺮﯾﺪ ﺑﮑﺎر ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ؛ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﮐﺎﻣﻼ واﺿﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ زﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺧﺮﯾﺪ ، ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﻋﻤﻠﮑﺮد دارد . روش ﺗﮑﻨﯿﮑﺎل ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ در ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺗﻘﺎﺿﺎ )ﺣﻤﺎﯾﺖ( ﯾﺎ ﻋﺮﺿﻪ )ﻣﻘﺎوﻣﺖ( و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ زﻣﺎن ﺧﺮوج از ﺑﺎزار ﻣﻔﯿﺪ واﻗﻊ ﺷﻮد .ﻣﺸﺨﺼﺎ اﻧﺘﻈﺎر ﺑﺮای ﺧﺮوج از ﺑﺎزار در ﻧﺮخ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻧﺮخ ﻫﺎی ﻋﺮﺿﻪ ﮔﺴﺘﺮده و ﯾﺎ ﺧﺮﯾﺪ در ﻧﺮخ ﻫﺎﯾﯽ در ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﻧﺮخ ﻫﺎی ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎزده را ﺑﻬﺒﻮد ببخشد

 یوسفی داﻧﺴﺘﻦ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﻗﯿﻤﺖ ﯾﮏ ﺳﻬﻢ را ﻣﻬﻢ دانست و گفت: اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﻬﻤﯽ را در دو ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺳﻬﻢ ﻋﺎﻟﯽ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽ ﮐﺮده اﯾﺪ وﻟﯽ روﻧﺪ ﺳﻬﻢ در اﯾﻦ ﻣﺪت ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ ﻣﻌﻠﻮم ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎزار ﺳﻬﺎم ﻧﻈﺮ دﯾﮕﺮی دارد . اﮔﺮ ﺳﻬﻤﯽ ﺑﻪ اﻧﺪازه زﯾﺎدی رﺷﺪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻮش ﺑﻪ زﻧﮓ ﺑﺮﮔﺸﺖ رو ﺑﻪ ﻋﻘﺐ آن ﺳﻬﻢ ﺑﻮد . ﯾﺎ اﮔﺮ ﺳﻬﻤﯽ از ﺣﺪ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻓﺖ ﻧﻤﻮده ﺷﺎﯾﺪ اﯾﻦ ارزش را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ آن را در اﯾﻦ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺨﺮﯾﺪ و ﻣﻨﺘﻈﺮ روﻧﺪ رو ﺑﻪ رﺷﺪ آن ﺑﻤﺎﻧﯿﺪ

 وی گفت: ﯾﮏ ﺗﺤﻠﯿﻠﮕﺮ ﺗﮑﻨﯿﮑﺎل ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺧﻮد در ﺗﻤﺎم ﺑﺎزارﻫﺎ و روی ﺗﻤﺎم ﭼﺎرﺗﻬﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ ( ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﯿﻤﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻓﻠﺰات ﭘﺎﯾﻪ، ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ و ﻏﺬاﯾﯽ و ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی ﺳﻬﺎم ) و اﯾﻦ ﯾﮑﯽ ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت اﯾﻦ ﻧﻮع ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. درﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺗﺤﻠﯿﻠﮕﺮان ﻓﺎﻧﺪاﻣﻨﺘﺎل ﻓﻘﻂ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﻃﻼﻋﺎت و ﺻﻮرﺗﻬﺎی ﻣﺎﻟﯽ ﺧﻮد در ﺑﺎزار ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و اﯾﻦ ﻧﺎﺷﯽ از ﺣﺠﻢ زﯾﺎد اﯾﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

یوسفی با بیان اینکه اﮔﺮ ﻫﺪف ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻗﯿﻤﺖ آﯾﻨﺪه باشد، ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺷﺪن روی ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻗﯿﻤﺖ ﻣﻨﻄﻘﯽ اﺳﺖ، افزود: ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻗﯿﻤﺖ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺮ روش ﺑﻨﯿﺎدی ﭘﯿﺸﯽ ﻣﯿﮕﯿﺮد و ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﺤﻠﯿﻠﮕﺮان ﺑﻄﻮراﺗﻮﻣﺎﺗﯿﮏ ﺑﻪ آﯾﻨﺪه ﺗﻮﺟﻪ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ در واقع ﺑﺎزار ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮏ ﺷﺎﺧﺺ رﻫﺒﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮد و ﻣﯿ ﺘﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ۶ ﺗﺎ ۹ ﻣﺎه آﯾﻨﺪه را ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯿﮑﻨﺪ. ﺑﺮای ﻫﻤﺮاﻫﯽ ﺑﺎ ﺑﺎزار ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻗﯿﻤﺖ را ﺑﻄﻮر دﻗﯿﻖ زﯾﺮ ﻧﻈﺮ داﺷﺖ. راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻫﺎ و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻗﺒﻞ از ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﻬﻢ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه ﯾﮏ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ دوره ﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪ در ﮐﻒ ﺑﻌﻨﻮان ﮔﻮاﻫﯽ ﺑﺮ ﺗﺮﻗﯽ ﻗﺮﯾﺐ اﻟﻮﻗﻮع ﺳﻬﻢ ﻧﮕﺎه ﮐﺮده و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دوره ﻫﺎی ﻓﺮوش در ﺳﻘﻒ  را ﺑﻌﻨﻮان ﺷﺎﻫﺪی ﺑﺮای ﯾﮏ دوره رﮐﻮد در ﺷﺮف وﻗﻮع در ﻧﻈﺮ ﻣﯿﮕﯿﺮد.

در پایان این کارگاه به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر حضور درکارگاه آموزشی سرمایه گذاری در بورس همراه با ابزار تحلیل تکنیکال اعطا شد.

 

کد خبر 25365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =